Ferdi Uzun/Anadolu Agency via Getty Images
WELNESS

Συμβουλές από ψυχολόγους για να απολαύσεις τις διακοπές σου στο έπακρο

Οι 5 χρυσοί κανόνες για να ξεφύγεις από τη ρουτίνα και να χαλαρώσεις πραγματικά.

Οι διακοπές δε σημαίνουν αυτόματα και χαλάρωση, αφού έχουμε συνηθίσει να κουβαλάμε το άγχος μαζί μας (πολλές φορές και τη δουλειά μέσα από το smartphone). Μερικές φορές όμως η αιτία που δεν μπορείς να χαλαρώσεις είναι οι ίδιες οι διακοπές: συνταξιδιώτες με διαφορετικές ανάγκες από τις δικές σου ή ένας προορισμός που δεν ταιριάζει στην επιθυμία σου για μοναξιά και ησυχία ή, αντίθετα, για μία ξέφρενη ζωή.

Οι ειδικοί του Guidapsicologi.it υπενθυμίζουν πόσο σημαντικό είναι να γεμίσεις τις μπαταρίες σου στις διακοπές για να αντιμετωπίσεις καλύτερα τη νέα σεζόν και προτείνουν, αν είναι εφικτό, να κάνεις διαλείμματα μέσα στον χρόνο για να εκπαιδεύσεις τον εαυτό σου να χαλαρώσει. 

«Είναι σημαντικό να θέσουμε όρια σε σχέση με τις δεσμεύσεις που μας συνοδεύουν κατά το υπόλοιπο του έτους (εργασιακές και κοινωνικές ευθύνες), γιατί αν χρησιμοποιήσουμε τις διακοπές μας γι΄αυτές, σίγουρα δεν μπορούμε να απολαύσουμε την πολυπόθητη ανάπαυση». «Με άλλα λόγια, είναι απαραίτητο να αποσυνδεθείς για να νιώσεις ότι είσαι πραγματικά διακοπές και να μπορέσεις να μειώσεις προοδευτικά το καθημερινό άγχος» συνεχίζουν οι ειδικοί, παραθέτοντας πέντε χρυσούς κανόνες για να απολαύσεις πραγματικά τις διακοπές.

Αφιέρωσε λίγο χρόνο για τον εαυτό σου
Αν δεν μπορείς να ακούσεις τις επιθυμίες σου ελλείψει χρόνου, στις διακοπές δεν έχεις δικαιολογία: οι διακοπές είναι η ώρα για να κάνεις αυτό που σου αρέσει χωρίς αναβολές. Και αν ορισμένοι φίλοι ή σύντροφοι μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο σε αυτό, μία λύση θα ήταν να αντιμετωπίσει κανείς τους φόβους του και – γιατί όχι; – να φύγει μόνος.

Απόφυγε την επαφή με συναδέλφους
Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να είναι δύσκολο, ειδικά για ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά θα πρέπει να προσπαθήσεις να αποφύγεις την επαφή με συναδέλφους και συνεργάτες. Οι ειδικοί προτείνουν να συνηθίσεις την ιδέα μειώνοντας την ένταση της δουλειάς που πρέπει να γίνει τις ημέρες πριν από την περίοδο των διακοπών, έτσι ώστε να μειωθεί σιγά-σιγά το καθημερινό άγχος – ακόμη και να μην ολοκληρώσεις όλες τις δουλειές σου. Εάν δε γίνεται διαφορετικά, μπορείς πάντα να προσπαθήσεις να αφιερώσεις μια συγκεκριμένη ώρα στη δουλειά κάθε μέρα: 10 λεπτά πριν το μεσημεριανό γεύμα για να απαντήσεις σε emails, για παράδειγμα, μπορεί να είναι αρκετά.

Αποσυνδέσου από την τεχνολογία και τα κοινωνικά δίκτυα
Εάν πραγματικά δεν μπορείς να κάνεις διακοπές χωρίς social media, καλό θα ήταν να αποφασίσεις πότε και πώς θα χρησιμοποιήσεις το smartphone σου για να παρακολουθείς ειδοποιήσεις ή να απαντάς σε συνομιλίες. «Με το να τσεκάρεις συνεχώς το κινητό σου για να βλέπεις τι κάνουν οι άλλοι είναι σαν ανοίγεις ένα» λένε οι ειδικοί. Πώς θα αποσυνδεθείς αν ένα τηλέφωνο σού υπενθυμίζει ότι είσαι πάντα συνδεδεμένος;

Προτίμησε τις φυσικές δραστηριότητες
Ακόμα κι ένας περίπατος μπορεί να κάνει τη δουλειά: αυτό που έχει σημασία – ακόμα και στις διακοπές – είναι να κινείσαι. Ο λόγος βρίσκεται στον εγκέφαλό μας: η άσκηση απελευθερώνει ενδορφίνες, τις ορμόνες της καλής διάθεσης και η αδρεναλίνη που απελευθερώνεται σε βοηθά να κοιμηθείς και να ξεκουραστείς πολύ καλύτερα.

Ξέχνα όσο μπορείς τις καθημερινές υποχρεώσεις και ανάγκες
Ένα καινούργιο μέρος μπορεί να είναι μια νέα αρχή ή τουλάχιστον μια πρόβα για να ξεφύγεις από τη συνήθη ρουτίνα και να δημιουργήσεις μια νέα, που σε χαλαρώνει. Για να κάνεις τελικά διακοπές, πρέπει να εγκαταλείψεις τους ρυθμούς που ακολουθείς καθημερινά όλο τον χρόνο. Αυτό είναι χαλάρωση.