© ADRIAN DENNIS/AFP
LIFE

Το πρώτο αεροδρόμιο για ιπτάμενα αυτοκίνητα είναι γεγονός

Είναι μόνο η αρχή για τη βρετανική εταιρεία που κατασκεύασε το μοντέλο, αφού ήδη 200 αεροσταθμοί είναι στο στάδιο της παραγωγής. Καλύπτουν λίγα στρέμματα, αποσυναρμολογούνται εύκολα και είναι μετακινούμενες μονάδες.

Λύση του μέλλοντος ή ασύμφορο σενάριο τα ιπτάμενα αυτοκίνητα; Δίχως να έχει αποφανθεί ακόμη η διεθνής επιστημονική κοινότητα για το πόσο εφαρμόσιμο είναι πρακτικά να μεταφέρουμε το σύνολο των καθημερινών μετακινήσεων των μεγαλουπόλεων στον αέρα –όλοι θα θέλαμε να βγάλουμε φτερά στην Κηφισίας το πρωί, ποιος εγγυάται ότι τα ατυχήματα θα είναι λιγότερα;–, η τεχνολογία προχωράει ακάθεκτη, λύνοντας μία-μία τις τεχνικές εκκρεμότητες, έτσι που τα άλλοτε σενάρια επιστημονικής φαντασίας γίνονται πραγματικότητα.

Πριν λίγους μήνες, η Νότια Κορέα έκανε δοκιμαστική πτήση με επανδρωμένο ηλεκτρικό αεροταξί, πλέον κυρίαρχες οικονομικά χώρες της Ευρώπης όπως η Γερμανία και η Γαλλία επενδύουν όλο και περισσότερο στην αστική εναέρια μετακίνηση (UAM), ενώ παραδόξως με το χτύπημα της πανδημίας, το 2021 υπήρξε χρονιά-ρεκόρ για το κλάδο, με τουλάχιστον 200 εταιρείες διεθνώς να υπολογίζεται ότι χρησιμοποιούν ήδη προϊόντα από εταιρίες eVTOL, δηλαδή ηλεκτρικής αεριοκίνησης.

Σε αυτή τη λίστα επιτευγμάτων που φαίνεται σαν να ξεπήδησαν από κάποιο άγνωστο spin-off του Blade Runner, ήρθε να προστεθεί το πρώτο πλήρως λειτουργικό αεροδρόμιο πόλεως για ιπτάμενα οχήματα: εδώ και λίγες ημέρες, στην πόλη Κόβεντρι της Αγγλίας, παραδόθηκε το λεγόμενο Air-One Vertiport.

Κατά πώς φαίνεται, είναι μόνο η αρχή, αφού η εταιρεία ετοιμάζει πάνω από 200 τέτοιους σταθμούς σε όλο τον κόσμο.

Πώς είναι το πρώτο Air-One Vertiport

© ADRIAN DENNIS/AFP

Με χιλιάδες κόσμου στις εξέδρες να χειροκροτούν, η πρώτη δοκιμαστική απογείωση έγινε στις 25 Απριλίου. Το αεροδρόμιο βρίσκεται εγκατεστημένο στην καρδιά της βρετανικής πόλης, δίπλα στις γραμμές του τρένου, διαφημίζοντας στους επισκέπτες πόσο πρωτοποριακή είναι η πόλη και το πανεπιστήμιο που την εκπροσωπεί. Διότι το εγχείρημα προέκυψε από την start up (!) Urban-Air Port σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Κόβεντρι και τη βρετανική κυβέρνηση.

«Θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα πολυλειτουργικό δίκτυο για επανδρωμένα και μη επανδρωμένα οχήματα, παρέχοντας έλεγχο αεροσκαφών, ανατροφοδότηση στα καύσιμα, φόρτωση σε εμπορεύματα και επιβάτες», δήλωσε στο Dezeen ο ιδρυτής και εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρίας, Ricky Sandhu.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πέρα από drones μεταφοράς εμπορευμάτων, το αεροδρόμιο είναι σε θέση να εξυπηρετεί ιπτάμενα οχήματα, καθώς και ιπτάμενα ταξί.

Στα 17.000 τετραγωνικά μέτρα της εγκατάστασης περιλαμβάνονται διαφορετικές ζώνες, όπως αίθουσα αναμονής για τους επιβάτες, κέντρο ελέγχου, χώρος για τις αποσκευές και την αποθήκευση των εμπορευμάτων, καφέ και pop-up μαγαζιά.

Όλα αυτά διαρθρώνονται περιμετρικά και στο κέντρο του χώρου αποκαλύπτεται η εντυπωσιακή πλατφόρμα προσγείωσης και απογείωσης, με γυάλινη πρόσοψη 180 μοιρών.

Σημαντικό είναι να αναφέρουμε ότι η εταιρεία, προτού οριστικοποιήσει τον σχεδιασμό, είχε παρουσιάσει το έργο σε VR, συγκεντρώνοντας σχόλια από τους χρήστες που περπατούσαν εικονικά στο πρωτοφανές αεροδρόμιο.

Το μέλλον για τα vertiports

© ADRIAN DENNIS/AFP

Κάτω από το ύφασμα που απλώνεται περιμετρικά της εγκατάστασης σαν σκίαστρο, κρύβεται ο σκελετός του αεροπορικού σταθμού, ο οποίος είναι φτιαγμένος από αλουμίνιο και μέταλλο.

Και το μέγεθος, όπως αναφέραμε, δεν φτάνει συνολικά ούτε τα 20 στρέμματα, απέχοντας πολύ από τις εκτάσεις ενός τυπικού αεροδρομίου. Δεν είναι η κάθετη απογείωση-προσγείωση που αλλάζει τα δεδομένα, όσο το σκεπτικό της παραγωγής.

«Η ιδέα ήταν να φτιάξουμε κάτι που είναι σχεδιασμένο για να στήνεται και έπειτα να αποσυναρμολογείται εύκολα, προκειμένου να μεταφέρεται σε άλλα μέρη του πλανήτη», ανέφερε επίσης ο Ricky Sandhu εκ μέρους της Air-One.

Πρόκειται περισσότερο για έναν κινητό σταθμό, που μπορεί κάθε στιγμή να εξυπηρετεί ένα και μόνο όχημα. Ουσιαστικά, όλη η εγκατάσταση είναι φτιαγμένη για να χωράει σε κοντέινερ, όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται για μεταφορά εμπορικών προϊόντων. Στο σύνολο, χρειάζονται 15 μόλις λεπτά για να συναρμολογηθεί.

Φυσικά, το περιβαλλοντικό όφελος είναι αυτό που προτάσσει η εταιρεία κατασκευής των σταθμών, καθώς στοχεύει να επεκτείνει το μηδενικού αποτυπώματος μοντέλο της σε όλο τον κόσμο: πάνω από 200 σταθμοί vertiports, σύμφωνα με όσα αναφέρει, βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής.

Πέρα από την οικολογική συνείδηση, η εναέρια μεταφορά εγγυάται και αστραπιαίες μετακινήσεις, όπως λέει ο Ricky Sandhu, κλείνοντας το μάτι σε όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να γευτούν τις νέες υπηρεσίες που προσφέρουν οι σταθμοί του, τόσο στη Βρετανία αλλά και διεθνώς.