Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Wordle: 4 μαθήματα δημιουργικότητας από το πιο viral παιχνίδι λέξεων

Όλα αυτά, δηλαδή, που έκανε ολόσωστα ο δημιουργός του, Josh Wardle και μετέτρεψε ένα απλό παιχνίδι σε ιντερνετική μανία παγκοσμίως, που έφτασε στο σημείο να εξαγοραστεί από τους New York Times.

Από το sudoku είχαμε να ζήσουμε τέτοια τρέλα, τέτοια εμμονή με ένα παιχνίδι. Μπορεί το ιαπωνικό παζλ που δοκιμάζει το μυαλό και τη λογική με αριθμούς να είναι ένα από τα πιο δημοφιλή όλων εποχών, που πλέον έχει γίνει κλασικό, το Wordle από την άλλη, είναι ένα διαδικτυακό παιχνίδι λέξεων, που η μανία με την οποία παίζεται παγκοσμίως εδώ και μερικούς μήνες το οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο πάνθεον των παιχνιδιών σκέψης.

Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με έρευνα η δημοφιλία του Wordle έχει αυξηθεί κατακόρυφα μέσα στους τελευταίους μήνες. Τον Νοέμβριο έπαιζαν εβδομαδιαίως 90 άνθρωποι, στις αρχές του Ιανουαρίου 300 χιλιάδες και τις τελευταίες δύο εβδομάδες περίπου 2 εκατομμύρια. Η ίδια έρευνα έδειξε ότι σχεδόν 2 στους 10 Αμερικανούς ενήλικες παίζει Wordle σε εβδομαδιαία βάση, ενώ μόλις πριν λίγες ώρες, οι New York Times ανακοίνωσαν την εξαγορά του.

Ο κόσμος έχει αγαπήσει τόσο το ίδιο το παιχνίδι, όσο και την ιστορία πίσω από τη γέννησή του.

Μία σύντομη ματιά στην ιστορία του Wordle

Ο άνθρωπος πίσω από το Wordle είναι ο Josh Wardle (εξ ου και η προέλευση της ονομασίας). Ένας Βρετανός προγραμματιστής λογισμικού -μεταξύ άλλων έχει δουλέψει και στο Reddit-, που ζει και εργάζεται στο Μπρούκλιν. 

Την πρώτη καραντίνα, εκείνη της άνοιξης του 2020, την πέρασε με τη σύντροφό του Palak Shah, λύνοντας διαρκώς γρίφους, παζλ και σταυρόλεξα. Αποφάσισε λοιπόν να φτιάξει ένα νέο παιχνίδι λέξεων για την αγαπημένη του, που είναι μεγάλη fan των συγκεκριμένων παιχνιδιών.

Πριν το κάνει διαθέσιμο δωρεάν στο διαδίκτυο τον περασμένο Οκτώβριο, ζήτησε από συγγενείς του να το δοκιμάσουν εθελοντικά για να το τελειοποιήσει. Το μοιράστηκε μάλιστα μαζί τους μέσω WhatsApp.

Οι κανόνες του παιχνιδιού

Πώς παίζεται όμως το Wordle; Κάθε παίκτης μπορεί να παίξει μόνο μία φορά την ημέρα. Όταν ένα γράμμα είναι πράσινο σημαίνει ότι είναι σωστό, το κίτρινο υποδηλώνει ότι βρίσκεται σε λάθος θέση ενώ το γκρι η μαύρο είναι για τα γράμματα που δεν υπάρχουν καθόλου στη λέξη. Έτσι, ο χρήστης αλλάζει τα γράμματα ανάλογα με αυτές τις ενδείξεις και έχει έξι προσπάθειες στη διάθεση του για να βρει τη σωστή λέξη.

Το Wordle ήταν αρχικά διαθέσιμο μόνο στα αγγλικά. Πλέον, διατίθεται και σε ελληνική έκδοση, μέσω μίας πλατφόρμας που έχει επιμεληθεί ο Διομήδης Σπινέλλης, καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. 

Μπορείς να παίξεις το παιχνίδι μέσω υπολογιστή (εδώ, στα αγγλικά) ή να κατεβάσεις την εφαρμογή Wordle στο κινητό σου τηλέφωνο.

4 μαθήματα δημιουργικότητας, 4 facts που συνιστούν την επιτυχία του Wordle

Το Wordle βασίστηκε σε μία απλή ιδέα, στην εύρεση μίας λέξης, και είναι απόρροια της αγάπης του Wardle για τη σύντροφό του. Πώς και γιατί όμως φτάσαμε να γνωρίζει τέτοια επιτυχία; Ποια είναι εκείνα τα συστατικά που κάνουν τη συνταγή του επιτυχημένη και ένα χαρακτηριστικό, λαμπρό παράδειγμα δημιουργικότητας; 

Παρακάτω κάνουμε μία μικρή προσπάθεια να τα καταγράψουμε.

Ο Wardle δεν προσπάθησε να εφεύρει ξανά τον τροχό

Πολλοί πέφτουν στην παγίδα της καινοτομίας, όταν σκέφτονται να κάνουν, να φτιάξουν κάτι δικό τους. Προσπαθούν να βρουν μία καινούργια ιδέα, να παρουσιάσουν κάτι για πρώτη φορά. Έλα όμως που δεν υπάρχει παρθενογένεση στο επιχειρείν στην πλειοψηφία των περιπτώσεων και ο δημιουργός του Wordle είναι το πιο ενδεικτικό παράδειγμα. Ο άνθρωπος δημιούργησε απλά ένα παιχνίδι όπου μαντεύεις τη λέξη, επιλέγοντας γράμματα. Δηλαδή τι πιο απλό και χιλιοπαιγμένο σαν κόνσεπτ.

Σκοπός του δεν ήταν το κέρδος 

Όπως προαναφέραμε ο Wardle δημιούργησε το Wordle για την αγαπημένη του. Είναι ένα δώρο, μία πράξη αγάπης προς εκείνη. Ένα παιχνίδι που δεν έχει πίσω του οικονομικά και εμπορικά κίνητρα. Δεν υπάρχουν διαφημίσεις, ούτε χρεώσεις και διατίθεται δωρεάν. Επίσης, δεν ζητά από τους παίκτες να συνδεθούν ή να δημιουργήσουν λογαριασμούς για να παίξουν. Όλα αυτά είναι αναμφίβολα κάποια βασικά πράγματα που εκτιμούν οι fans του και που εκτόξευσαν την επιτυχία του στα ύψη.

Είχε στο μυαλό του έναν συγκεκριμένο άνθρωπο

Μία δεύτερη παγίδα στην οποία πέφτουν οι περισσότεροι όταν δημιουργούν κάτι δικό τους είναι το να ανησυχούν και να προβληματίζονται για το πώς θα μπορέσουν να ικανοποιήσουν με το πρότζεκτ τους πάντες. Αυτό ενέχει τον κίνδυνο να καταλήξουν στο τέλος να μην ικανοποιούν κανέναν.

Ο Wardle από την άλλη, προσπαθούσε να ικανοποιήσει όχι ένα κοινό εκατοντάδων διαφορετικών ανθρώπων, αλλά μόνο έναν άνθρωπο, τη σύντροφό του. 

Φροντίζει να ακούει τους fans

Ένας από τους λόγους που το Wordle έγινε τόσο viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι τα grids που δημιούργησαν οι fans του και αφορούσαν το πώς έλυσαν το παζλ-λέξεων της κάθε ημέρας. Το grid, που δημιούργησε μεγάλο hype προήλθε από ένα παίκτη στη Νέα Ζηλανδία, ο οποίος δημοσίευσε στο Twitter τη λύση, τον επιτυχημένο τρόπο σκέψης του για να βρίσκει κάθε φορά τις λέξεις.

Ο Wardle διάβασε το σχετικό tweet και αφού συνειδητοποίησε ποια ήταν η τρύπα που έκανε τις λύσεις-παιχνιδάκι για τους παίκτες, διόρθωσε το σφάλμα και βελτίωσε συνολικά την εμπειρία του Wordle.