Φωτογραία: Ανδρέας Σιμόπουλος
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Οι παραστάσεις που περιμένουμε να δούμε τους επόμενους μήνες στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Η αυλαία για το 2024 ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή με σπουδαίες όπερες του παγκοσμίου ρεπερτορίου, αλλά και πολύ ενδιαφέρουσες παραγωγές μπαλέτου.

«Για τη σεζόν 2023/24 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο στόχος μας είναι να δοκιμαστούμε σε νέες καλλιτεχνικές προκλήσεις. Μέσω του καλλιτεχνικού μας προγράμματος επιθυμούμε να θέσουμε ερωτήματα και να επιχειρήσουμε να βρούμε τις απαντήσεις για ζητήματα διαχρονικά και πανανθρώπινα», είχε δηλώσει για το πρόγραμμα της σεζόν 2023-2023 ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης και συνέχισε λέγοντας πως, «Για το 23/24, αναλογιζόμενοι τη σημασία και την επιρροή της τέχνης στη ζωή μας, υπογραμμίζουμε τη σημασία της εξάλειψης των ανισοτήτων και της έμφυλης βίας και καλούμε τους φίλους της ΕΛΣ, με αφορμή τα κλασικά έργα του ρεπερτορίου, να αναστοχαστούν πάνω στα ζητήματα της γυναικείας ενδυνάμωσης, με βάση τις κατακτήσεις της κοινωνίας του 21ου αιώνα».

Στο πρώτο μισό της σεζόν ξεχώρισαν παραστάσεις όπως οι όπερες Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι, Οι Αστραπές του Φιλίπ Ερσάν αλλά και η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Μεγάλο ενδιαφέρον είχε παρουσιάσει και το έργο A Summer Evening της Ιωάννας Πανταζοπούλου,  μια εγκατάσταση που αποτελούταν από 135 γλυπτά και η οποία εξαφανιζόταν και επανεμφανιζόταν σε μια σχολαστικά χορογραφημένη σκηνική αλληλουχία, με τη ζωντανή εκτέλεση του 36 λεπτών έργου του σύγχρονου Αμερικανού συνθέτη George Crumb Music for a Summer Evening (Makrokosmos III).

Και για το δεύτερο μισό της σεζόν όμως, το πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής περιλαμβάνει σπουδαίες όπερες του παγκοσμίου ρεπερτορίου, αλλά και πολύ ενδιαφέρουσες παραγωγές μπαλέτου, τις οποίες θα μπορέσουμε να απολαύσουμε στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος.

Καβαλλερία ρουστικάνα – Παλιάτσοι των Πιέτρο Μασκάνι και Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο

Με μια νέα φιλόδοξη παραγωγή του πιο διάσημου οπερατικού δίπτυχου εγκαινιάζει το 2024 η Εθνική Λυρική Σκηνή. Η Καβαλλερία ρουστικάνα του Μασκάνι και οι Παλιάτσοι του Λεονκαβάλλο ανεβαίνουν στη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ, από τις 25 Ιανουαρίου και για έξι παραστάσεις, σε μουσική διεύθυνση Αντονέλλο Αλλεμάντι και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου.

Η Καβαλλερία ρουστικάνα –δηλαδή ο Αγροτικός ιπποτισμός– και οι Παλιάτσοι, τα δύο αυτά κορυφαία δείγματα του κινήματος που έμεινε γνωστό ως «βερισμός» (από την ιταλική λέξη vero που σημαίνει αληθινός) και το οποίο εκφράζει τον ρεαλισμό στην ιταλική όπερα, αποτελούν έως και σήμερα το δημοφιλέστερο δίπτυχο σε ολόκληρη την ιστορία της όπερας.

Η Καβαλλερία ρουστικάνα κέρδισε το 1890 τον διαγωνισμό για μονόπρακτες όπερες του Ιταλού εκδότη Εντοάρντο Σοντσόνιο, ο οποίος αναζητούσε ταλέντα στη νέα γενιά Ιταλών συνθετών. Δύο χρόνια αργότερα παρουσιάστηκαν στο Μιλάνο οι Παλιάτσοι, όπερα σε δύο πράξεις με πρόλογο, υπό τη μουσική διεύθυνση του Αρτούρο Τοσκανίνι, και σημείωσαν τεράστια επιτυχία. Η άρια Γέλα, παλιάτσο έγινε παγκοσμίως διάσημη χάρη στον θρυλικό Ιταλό τενόρο Ενρίκο Καρούζο και μέχρι σήμερα παραμένει συνώνυμη ολόκληρης της λυρικής τέχνης. Παίρνοντας αποστάσεις από τα πάθη και τα υψηλόφρονα ιδανικά των λυρικών έργων του ρομαντισμού, οι δύο αυτές όπερες εξιστορούν τα πάθη ταπεινών, λαϊκών ανθρώπων του ιταλικού Νότου. Η γεμάτη πάθος μουσική τους ενδυναμώνει το δράμα και δημιουργεί έντονες συγκινήσεις, οι οποίες τους χάρισαν την αθανασία: από την πρώτη μέρα παρουσίασής τους, τα δύο έργα παραμένουν σταθερά στον πυρήνα των λυρικών θεάτρων όλου του κόσμου.

Για τη νέα παραγωγή του δίπτυχου Καβαλλερία ρουστικάνα και Παλιάτσοι η Εθνική Λυρική Σκηνή ανέθεσε τη σκηνοθεσία σε έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του ελληνικού θεάτρου, τον Νίκο Καραθάνο. Με την παραγωγή αυτή ο Καραθάνος κάνει το ντεμπούτο του σε έργα του ρεπερτορίου της όπερας και επιχειρεί να δώσει μια νέα ανάγνωση στις δύο κορυφαίες όπερες του βερισμού μέσα από τη δική του αναγνωρίσιμη –ποιητική και ταυτόχρονα ρεαλιστική– ματιά.

Καβαλλερία ρουστικάνα: Σαντούτσα – Εκατερίνα Γκουμπάνοβα | Λόλα – Διαμάντη Κριτσωτάκη | Τουρίντου – Αρσέν Σογκομονιάν | Άλφιο – Δημήτρης Πλατανιάς | Λουτσία – Τζούλια Σουγλάκου | Μια φωνή – Πέννυ Ρίζου

Παλιάτσοι: Νέντα – Τσέλια Κοστέα | Κάνιο – Αρσέν Σογκομονιάν | Τόνιο – Δημήτρης Πλατανιάς | Μπέππε – Γιάννης Καλύβας | Σίλβιο – Διονύσης Σούρμπης | Ένας χωρικός – Θεόδωρος Αϊβαλιώτης | Δεύτερος χωρικός – ​Φίλιππος Δελλατόλας

25, 28 Ιαν 2024 και 01, 04, 08, 11 Φεβ 2024

Προπώληση εδώ.

Κάρμεν των Ζωρζ Μπιζέ, Μαρκ Άλβαρεθ σε χορογραφία Γιόαν Ίνγκερ / Ροντιόν Σεντρίν

Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει μια νέα παραγωγή του μπαλέτου Κάρμεν, σε χορογραφία του σπουδαίου Σουηδού χορογράφου Γιόαν Ίνγκερ, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 στη Μαδρίτη από το Εθνικό Μπαλέτο της Ισπανίας. Ο διακεκριμένος χορευτής και χορογράφος με τη μακροχρόνια, εξαιρετικά επιτυχημένη διαδρομή στο Nederlands Dans Theater, καθώς και σε άλλες σημαντικές ευρωπαϊκές ομάδες χορού, δημιούργησε το μπαλέτο Κάρμεν για το Εθνικό Μπαλέτο της Ισπανίας, όπου και σημείωσε ιδιαίτερη επιτυχία.

O Ίνγκερ ανέλαβε το ρίσκο και την πρόκληση να δημιουργήσει μια καινούρια χορογραφία για την ηρωίδα του Μπιζέ, η οποία θεωρείται το σύμβολο του έρωτα και της ελευθερίας, θέτοντας ως προτεραιότητά του μια διαφορετική ανάγνωση της διάσημης ιστορίας. Έτσι επέλεξε να επικεντρωθεί στο θέμα της βίας, μέσα όμως από τη ματιά ενός παιδιού. Υπό αυτή την οπτική γωνία ο Ίνγκερ προτρέπει τον θεατή να παρακολουθήσει τη δράση της ιστορίας μέσα από το φίλτρο της αθωότητας.

Στη χορογραφία του Ίνγκερ, η μπαλετική εκδοχή της Κάρμεν των Ροντιόν Σεντρίν – Ζωρζ Μπιζέ «συνομιλεί» με τη μουσική σύνθεση του Μαρκ Άλβαρεθ. Τη δραματουργία υπογράφει ο Γκρέγορ Ακούνια-Πολ, τα σκηνικά οι Κουρτ Άλλεν Βίλμερ και Λετίθια Γκανιάν, τα κοστούμια ο Νταβίδ Ντελφίν και τους φωτισμούς ο Τομ Bίσσερ.

Χορεύουν: Κάρμεν – Έλενα Κέκκου / Ελευθερία Στάμου | Δον Χοσέ – Ντανίλο Ζέκα / Βαγγέλης Μπίκος | Ταυρομάχος – Γιάννης Μητράκης | Θουνίγα – Γιάννης Γκάντσιος

07, 10, 14, 15, 18, 25 Φεβ 2024

Προπώληση εδώ.

Η Βαλκυρία του Ρίχαρντ Βάγκνερ

Το πρώτο έργο του Ρίχαρντ Βάγκνερ που παρουσιάζεται στις νέες εγκαταστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι γεγονός. Η Βαλκυρία έρχεται στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος σε μια διεθνή συμπαραγωγή της ΕΛΣ με τη Βασιλική Όπερα της Δανίας. Διευθύνει ο Φιλίπ Ωγκέν και σκηνοθετεί ο διακεκριμένος Βρετανός σκηνοθέτης Τζων Φούλτζεϊμς.

Μια από τις σημαντικότερες και ταυτόχρονα δημοφιλέστερες όπερες παγκοσμίως, η Βαλκυρία, η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή, είναι το δεύτερο μέρος της τετραλογίας Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ [Der Ring des Nibelungen] του Ρίχαρντ Βάγκνερ. Η σύνθεση του κολοσσιαίου αυτού έργου, στα πρότυπα της τριλογίας Ορέστεια του Αισχύλου, απασχόλησε τον Βάγκνερ επί πολλά χρόνια. Είναι καρπός των ιδεολογικών ζυμώσεων που κυριαρχούσαν στον γερμανικό χώρο κατά τα μέσα του 19ου αιώνα και των οποίων μετείχε ο συνθέτης τα έτη 1841 έως 1849 κατά την παραμονή του στη Δρέσδη.

Αντλώντας έμπνευση από τη μυθολογία των χωρών του Βορρά, ο Βάγκνερ –που έχει γράψει επίσης το ποιητικό κείμενο του έργου– θέλησε μέσα από το Δαχτυλίδι να ασκήσει κριτική στην πρωτοβιομηχανική κοινωνία της εποχής του, στον θεσμό του γάμου και στις σχέσεις εξουσίας. Μουσικά η Βαλκυρία είναι ένα έργο έντονα δραματικό με πολλές μουσικές καινοτομίες που προσδιόρισαν την εξέλιξη της μουσικής και επηρέασαν τις επόμενες γενιές συνθετών. Διάσημος παραμένει ο «Καλπασμός των Βαλκυριών», τον οποίο ο Φράνσις Φορντ Κόππολα αξιοποίησε στην ταινία του Αποκάλυψη τώρα (1979).

Παίζουν: Ζήγκμουντ – Στέφαν Φίνκε | Χούντινγκ – Πέτρος Μαγουλάς | Βόταν –  Τόμμι Χακάλα | Ζηγκλίντε – Άλλισον Όουκς | Βρουνχίλδη – Κάθριν Φόστερ | Φρίκα – Μαρίνα Προυντένσκαγια (10, 13, 16, 19/3) και Χάνε Φίσερ (24, 31/3) | Χέλμβιγκε – Κατερίνα Σαντμάιερ | Γκερχίλντε – Βιολέττα Λούστα | Ορτλίντε – Ταξιαρχούλα Κανάτη | Βάλτραουτε – Νεφέλη Κωτσέλη | Ζήγκρουνε – Δήμητρα Καλαϊτζή -Τηλικίδου | Ρόσβαϊσε – Φωτεινή Αθανασάκη | Γκρίμγκερντε – Άννα Τσελίκα | Σβερτλάιτε – Χρυσάνθη Σπιτάδη

10, 13, 16, 19, 24, 31 Μαρ 2024

Προπώληση εδώ.

Κοππέλια σε χορογραφία Έντουαρντ Κλουγκ

Μια νέα παραγωγή του μπαλέτου Κοππέλια θα παρουσιάσει το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στη χορογραφία του διακεκριμένου Σλοβένου χορογράφου Έντουαρντ Κλουγκ, ενός από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους καλλιτέχνες που έχουν συνδεθεί με την τέχνη του χορού.

Η Σουανίλντα και ο Φραντς ετοιμάζονται να παντρευτούν, όμως εκείνη αρχίζει να αμφιβάλλει για την αγάπη του, όταν ο Φραντς ανταποκρίνεται στις προτάσεις της μυστηριώδους Κοππέλιας. Τυχαία, η Σουανίλντα ανακαλύπτει ότι η εκπληκτικά όμορφη Κοππέλια είναι απλώς μια μηχανική κούκλα και τότε καταστρώνει ένα σχέδιο για να ξανακερδίσει την καρδιά του αρραβωνιαστικού της. Το κλασικό μπαλέτο του Ντελίμπ βασίζεται στο διήγημα του Ε.Τ.Α. Χόφμαν Ο Ζάντμαν, όμως εδώ το σχεδόν τρομακτικό στοιχείο μιας ζωντανής κούκλας τοποθετείται στο φόντο ενός ιδανικού κόσμου.

Ο Έντουαρντ Κλουγκ καταφέρνει να συνδυάσει τις δύο όψεις της ιστορίας μέσα από τον κινησιολογικό κώδικα του σύγχρονου χορού, συμπληρώνοντας τη ζωηρή πρωτότυπη μουσική του Λεό Ντελίμπ με νέες συνθέσεις του Μίλκο Λαζάρ. Το σκηνικό που δημιούργησε η σκηνογράφος Νίκα Ζούπαντς δημιουργεί μια σαγηνευτική ατμόσφαιρα στη σκηνή, περιβάλλοντας την Κοππέλια. Ο Κλουγκ δημιουργεί έναν μυστηριώδη, παράξενο κόσμο, μέσα από τη μαγεία της ομορφιάς.

Με τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

11, 12, 15, 17, 18 Μαΐου 2024

Η προπώληση εισιτηρίων δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.

Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ

Μια νέα παραγωγή του αριστουργήματος του 20ού αιώνα των Μπρεχτ και Βάιλ υπογράφει ο κορυφαίος Έλληνας θεατρικός σκηνοθέτης και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς. Μετά τη μεγάλη επιτυχία της Υπόθεσης Μακρόπουλου του Γιάνατσεκ το 2018 ο Χουβαρδάς επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή για να παρουσιάσει τη «χρυσή πόλη των ονείρων μας που γίνεται σκόνη και αφανίζεται μπροστά στα μάτια μας» στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ, σε μια πολιτική ανάγνωση, με στιγμές «αγανάκτησης και απελπισίας».

Η πολιτική-σατιρική αυτή όπερα σε στίχους Μπέρτολτ Μπρεχτ και μουσική Κουρτ Βάιλ πρωτοπαρουσιάστηκε στη Λειψία το 1930, αλλά λίγα χρόνια αργότερα απαγορεύτηκε από τους Ναζί. Το έργο περιγράφει την άνοδο και την πτώση μιας πόλης του κέρδους και των ηδονών, ασκώντας κριτική στο καπιταλιστικό σύστημα, όπως γινόταν αντιληπτό στο ιδεολογικό πλαίσιο της μεσοπολεμικής Γερμανίας της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης.

Για την όπερα αυτή ο Βάιλ συνέθεσε μερικά από τα γνωστότερα τραγούδια του, όπως το «Τραγούδι της Αλαμπάμας» και το «Τραγούδι του Μπενάρες», τα οποία στη συνέχεια αυτονομήθηκαν, με αποτέλεσμα να τα ακούει κανείς και ξεχωριστά από διάσημους ερμηνευτές, από τη Λόττε Λένια έως τους Doors και τον Ντέιβιντ Μπάουι.

Όπως ήταν σύνηθες κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, στο πλαίσιο της συνομιλίας της κλασικής με την «εμπορική» μουσική, ο Κουρτ Βάιλ πειραματίστηκε με διάφορα είδη, όπως η τζαζ και το ράγκταϊμ, τα οποία ενσωματώνει στη μουσική γλώσσα του έργου.

Παίζουν: Λεοκάντια Μπέγκμπικ – Άννα Αγάθωνος | Φάττυ – Χρήστος Κεχρής | Μωυσής Τριάδας – Τάσος Αποστόλου | Τζέννυ Χιλ – Μαρισία Παπαλεξίου | Τζίμμυ Μάχονυ – Βασίλης Καβάγιας| Τζακ – Γιάννης Καλύβας | Μπιλ – Χάρης Ανδριανός | Τζο – Γιάννης Γιαννίσης | Τόμπυ – Γιάννης Καλύβας | 6 Κορίτσια – Μαρία Μητσοπούλου, Ήρα Ζέρβα, Λιουντμίλα Μπονταρένκο, Αντωνία Δεσπούλη, Μπαρούνκα Πράιζινγκερ, Μάγδα Τζαβέλλα

12, 14, 19, 21, 23, 25 Απρ 2024

Η προπώληση εισιτηρίων δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.