
Ψίθυροι που κουβαλούν κραυγές στο ντοκιμαντέρ The Flowers Stand Silently, Witnessing
Αυτή η πειραματική ταινία του Ελληνοπαλαιστίνιου Θόδωρου Παναγόπουλου, ξαναχρησιμοποιεί μερικές μπομπίνες φιλμ 16mm από αγριολούλουδα στην Παλαιστίνη της αποικειοκρατίας, προκειμένου να καταδείξει την καταπίεση του παλαιστινιακού βίου, ζωντανεύοντας το αρχείο σαν χώρο μαρτυρίας.
- 13 ΜΑΙ 2025
Μια σκηνή απόλυτης ησυχίας, σε μια γη που δεν γνώρισε ποτέ την ειρήνη. Μερικά αγριολούλουδα λικνίζονται στον άνεμο, χωρίς σχόλιο, χωρίς μουσική. Μόνο το φιλμ των 16mm που τρίζει ελαφρά στο φόντο. Κι όμως, αυτή η απλότητα δεν είναι τυχαία. Είναι το αποτέλεσμα ενός βαθιά πολιτικού έργου που επανενεργοποιεί το αρχείο για να μιλήσει για εκείνους που δεν ακούστηκαν ποτέ.
Η ταινία The Flowers Stand Silently, Witnessing του Ελληνοπαλαιστίνιου Θόδωρου Παναγόπουλου δεν είναι απλώς ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους. Είναι μια πράξη μνήμης, μια πράξη αντίστασης και ένας κινηματογραφικός ψίθυρος που κουβαλάει την ένταση μιας κραυγής.
Η ταινία έκανε την πρεμιέρα της στο IDFA, όπου απέσπασε το βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους, και στη συνέχεια ξεχώρισε στο Sundance 2025, κερδίζοντας το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.
Ο Παναγόπουλος αξιοποιεί μπομπίνες 16mm από την Παλαιστίνη της αποικιοκρατίας, οπτικό υλικό που αρχικά φαινόταν «αθώο»: λουλούδια, τοπία, θραύσματα φύσης. Όμως, μέσα από την επανασύνθεση, το μοντάζ και τη φωνή της απουσίας, ο σκηνοθέτης τα φορτίζει με συγκινησιακή και πολιτική ισχύ. Δεν δείχνει τη βία, την υπονοεί. Και αυτή η υπόνοια είναι πολύ πιο δυνατή από οποιοδήποτε αρχειακό πλάνο καταστροφής.
Αυτό που πετυχαίνει η ταινία δεν είναι μόνο η καλλιτεχνική αποκατάσταση ενός ξεχασμένου υλικού, αλλά η δημιουργία ενός νέου χώρου όπου το παρελθόν γίνεται ενεργό, ακόμη και στρατευμένο. Η σιωπή των λουλουδιών γίνεται μια μαρτυρία. Το φιλμ, που κάποτε χρησιμοποιήθηκε για να καταγράψει την «εξωτικότητα» μιας κατεχόμενης γης, ανακτάται και μιλά για την καταπίεση που δεν καταγράφηκε ποτέ άμεσα.
Ο Παναγόπουλος, που εκπονεί διδακτορικό στη Σκωτία γύρω από την αποαποικιοποίηση, την αρχειακή μνήμη και τις συμμετοχικές κινηματογραφικές πρακτικές, βλέπει τον κινηματογράφο όχι απλώς ως τέχνη αλλά ως έρευνα. Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στην ταινία του: κάθε επιλογή (του τι δείχνει και τι δεν δείχνει) είναι πολιτική.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης Colonial Reels: Archives as Witness που διοργανώνεται από τον Dounias, την Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ και το Exile Room, η ταινία θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Αμέσως μετά, ο σκηνοθέτης θα παρουσιάσει ένα νέο έργο σε εξέλιξη και θα συντονίσει μια συζήτηση για την κινηματογραφική μέθοδο, τη συλλογική μνήμη και τις ηθικές προκλήσεις που φέρει η δουλειά με το αρχείο.
The Flowers Stand Silently, Witnessing είναι από εκείνες τις σπάνιες μικρού μήκους που σε αναγκάζουν να δεις και να ξαναδείς. Όχι για να καταλάβεις τι έγινε, αλλά για να νιώσεις τι χάθηκε και γιατί είναι ακόμα εδώ, μέσα στις εικόνες, σιωπηλό, μα παρόν.
***
The Flowers Stand Silently, Witnessing
21 Μαΐου στις 20:00, Exile Room (Αθηνάς 12, Αθήνα, 11551)
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.