
Ποιες λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΑ δεν είναι συνεπείς στα δρομολόγια
Μια νέα εφαρμογή ελέγχει την τηλεματική του ΟΑΣΑ, παρουσιάζοντας με στοιχεία ποιες γραμμές είναι λιγότερο συνεπείς στον προγραμματισμό τους.
- 20 ΟΚΤ 2025
Ξυπνάς, βλέπεις μουντό ουρανό και ενώ οι ψιχάλες της βροχής θα έπρεπε να σου προκαλούν τη γλυκιά αίσθηση θαλπωρής του φθινοπώρου, εσύ θυμάσαι ότι στη «ζούγκλα» που λέγεται Αθήνα οι βροχές σημαίνουν παραπάνω ταλαιπωρία, ειδικά όταν η μέρα σου ξεκινά σε μια στάση λεωφορείου δοκιμάζοντας την υπομονή σου παράλληλα με την ικανότητά σου να αποφεύγεις τα νερά από τα διερχόμενα οχήματα.
Δεν είναι καινούργιο: ανεξάρτητα με τον χρόνο άφιξης που αναγράφεται στην εφαρμογή του ΟΑΣΑ, δρομολόγια «χάνονται» καθημερινά χωρίς εξήγηση.
Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα επίσημα στοιχεία. Από τις εκθέσεις πεπραγμένων του οργανισμού κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων, παρατηρούμε ότι η απόκλιση ανάμεσα στα προγραμματισμένα και τα εκτελούμενα δρομολόγια είναι κάθε άλλο παρά αμελητέα: είναι χαρακτηριστικό ότι το έτος 2023 (το οποίο είναι και το τελευταίο για το οποίο έχουν δημοσιευθεί στοιχεία) καταγράφηκε αρνητικό ρεκόρ, σε σχέση με το ποσοστό εκτέλεσης δρομολογίων εντός της τελευταίας πενταετίας – 85,3% για λεωφορεία και 69,6% για τρόλεϊ, που σημαίνει ότι πάνω απ’ το 1/5 των προγραμματισμένων δρομολογίων τελικά δεν εκτελέστηκε ποτέ.
Οι λόγοι; Γνωστοί. Βάσει του επίσημου report, οι απώλειες του συγκοινωνιακού έργου συγκεκριμένα για το έτος που αναφέραμε φάνηκε ότι οφείλονται κατά κύριο λόγο σε έλλειψη οδηγού (78,7%) και δευτερογενώς σε βλάβες οχήματος, αποκλεισμό οδών κλπ.
Το αποτέλεσμα; Επίσης γνωστό: όσο λιγότερο συνεπή είναι τα δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ, τόσο λιγότερη εμπιστοσύνη δείχνει ο κόσμος στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και επιμένει στη χρήση των δικών του οχημάτων (τα επίπεδα της επιβατικής κίνησης του 2024 παραμένουν 21% πιο χαμηλά από εκείνα προ πανδημίας), παρότι γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει η οδήγηση τις ώρες αιχμής: μποτιλιάρισμα σε κάθε φανάρι και συνολικά περίπου 100 ώρες χαμένου χρόνου ανά έτος – κοινώς, μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα για την αστική κινητικότητα της πρωτεύουσας και όλους εμάς που ψάχνουμε έναν αποτελεσματικό τρόπο να φτάσουμε έγκαιρα στον χώρο εργασίας.
Ένα νέο ανεξάρτητο εργαλείο προστίθεται στη φαρέτρα μας, ωστόσο: μια tech-based πλατφόρμα που αποσαφηνίζει το τοπίο σε σχέση με το ποιες ακριβώς είναι οι γραμμές όπου «χάνονται» τα δρομολόγια, κομίζοντας έτσι και νέες δυνατότητες για άσκηση πίεσης προς την Πολιτεία.
Athens Bus: Το εργαλείο που ελέγχει την τηλεματική του ΟΑΣΑ
Στην εποχή της ψηφιοποίησης και των δεδομένων, υπάρχουν δύο μεγάλα σύνολα τα οποία μας αφορούν στην προκειμένη υπόθεση: Α. Τα προγραμματισμένα δρομολόγια ανά γραμμή τρόλεϊ και λεωφορείων (όπως αναγράφονται στην επίσημη σελίδα του ΟΑΣΑ), Β.Τα δρομολόγια τα οποία εκτελούνται όντως κατά τη ροή της ημέρας (όπως αναγράφονται στις αφίξεις του συστήματος τηλεματικής του ΟΑΣΑ).
Το Athens Bus λοιπόν συγκεντρώνει και αντιπαραβάλλει τα δύο αυτά σύνολα δεδομένων του ΟΑΣΑ. Έτσι, διαπιστώνει σε πραγματικό χρόνο εάν και κατά πόσο τηρούνται οι αναμενόμενες αφίξεις σε περίπου 8.500 στάσεις, δημιουργώντας σταδιακά μια ευρεία βάση δεδομένων, ένα ιστορικό για το πόσο συνεπής ή όχι αποδεικνύεται στην πράξη η κάθε λεωφορειακή γραμμή του δικτύου.
Με άλλα λόγια, έχουμε φτάσει τεχνολογικά στο σημείο που μπορούμε να γνωρίζουμε με στοιχεία κατά πόσον η γραμμή λεωφορείου που χρησιμοποιούμε πραγματοποιεί σωστά τα δρομολόγια της κι αν τελικά έχουμε δίκαιο που την κατηγορούμε ως «άφαντη».
Ήδη, από τα δεδομένα των πρώτων ημερών λειτουργίας της πλατφόρμας Athens Bus έχει διαμορφώσει μια πρώτη λίστα συνέπειας για το δίκτυο. Διατηρώντας μία μικρή επιφύλαξη δεδομένου του ότι ακόμη το δείγμα παραμένει περιορισμένο, παρατηρούμε στη σχετική σελίδα ότι:
- Κατά γενικό κανόνα, τα χαμηλότερα ποσοστά συνέπειας εμφανίζουν δρομολόγια τα οποία αφορούν κυρίως στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών.
- Πιο συγκεκριμένα, στα πιο ασυνεπή δρομολόγια περιλαμβάνονται το 2 (Άνω Κυψέλη – Παγκράτι – Καισαριανή), το 15 (Πετράλωνα – Δικαστήρια – Καισαριανή), το 3 (Ν. Φιλαδέλφεια – Άνω Πατήσια -Νέο Ψυχικό) και το 024 (Αγ. Ανάργυροι – Στ. Κάτω Πατήσια).
Πατώντας έπειτα στη γραμμή που μας ενδιαφέρει, βλέπουμε ακριβώς πόσα είναι τα προβλεπόμενα δρομολόγια και πόσα τα εκτιμώμενα, με βάσει τη συνέπεια των προηγούμενων ημερών. Τουλάχιστον, έτσι δεν θα μπορούν να μας κατηγορήσουν ως υπερβολικούς όταν γκρινιάζουμε.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.