Τα έργα που τρέχουν για την αναβάθμιση του ΗΣΑΠ
Από την ανακατασκευή παλιών συρμών και τη συντήρηση σταθμών μέχρι το μεγάλο αίτημα για την υπογειοποίηση στο Φάληρο που έχει επανέλθει στο προσκήνιο, είναι ξεκάθαρο ότι η Γραμμή 1 αποτελεί προτεραιότητα.
- 3 ΝΟΕ 2025
Στον απόηχο του συναγερμού που χτύπησε την περασμένη εβδομάδα για τον κίνδυνο στατικότητας της σκουριασμένης οροφής πάνω από τις πολυσύχναστες αποβάθρες του σταθμού Μοναστηράκι –περιστατικό το οποίο θύμισε την τραγωδία στον σιδηροδρομικό σταθμό Νόβι Σαντ που απασφάλισε τη λαϊκή οργή στη Σερβία τον τελευταίο χρόνο–, αναρωτιόμαστε για πόσο ακόμη θα χαμογελάει η τύχη για το επιβατικό κοινό που χρησιμοποιεί καθημερινά την παλαιότερη συγκοινωνιακή γραμμή της χώρας.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, παραδέχτηκε ότι πρόκειται για την «πιο δύσκολη γραμμή» από άποψη προβλημάτων.
Την ίδια άποψη φαίνεται να ασπάζονται και οι επιβάτες της πρωτεύουσας, οι οποίοι σε έρευνα που είχε πραγματοποιήσει παλαιότερα το Athens Transport κατέταξαν τον ΗΣΑΠ στη δεύτερη χειρότερη θέση (5,2/10), μετά τα λεωφορεία-τρόλεϊ, με κυριότερα προβλήματα αναφοράς το επίπεδο της ασφάλειας, την καθαριότητα και τις συνθήκες μετακίνησης.
Η κατάσταση αυτή δεν δύναται να συνεχιστεί, όσο μάλιστα χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται σταθερά οι επιβιβάσεις στα μέσα σταθερής τροχιάς (+7,6% το 2024, σύμφωνα με τα νέα στοιχεία του ΟΑΣΑ) λόγω του αυξανόμενου τουρισμού και όχι μόνο. Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του δικτύου, όπως ανακοινώθηκε από τον διευθύνοντα σύμβολο της ΣΤΑΣΥ, αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο τραπέζι δύο πακέτα έργων αναβάθμισης για τον ΗΣΑΠ, το πρώτο από τα οποία αφορά συμβασιοποιήσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ, ενώ το δεύτερο (που έπεται) έργα ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Τα έργα που ήδη τρέχουν και όσα θα ακολουθήσουν
Πολλά από τα έργα για τον ΗΣΑΠ έχουν ανακοινωθεί αποσπασματικά τους προηγούμενους μήνες, όταν είχε προκηρυχθεί ο διαγωνισμός ή η συμβασιοποίηση, ωστόσο με την τωρινή συνέντευξη του διευθύνοντος συμβούλου της ΣΤΑΣΥ ακούστηκαν συγκεντρωμένα, αποτυπώνοντας τη μεγάλη εικόνα.
- Πρόγραμμα ανακαίνισης 14 συρμών: Προχωράει αλλά με καθυστερήσεις το δημοπρατημένο πρόγραμμα για την πλήρη ανακαίνιση μέρους των παροπλισμένων συρμών-βαγονιών χρονολογίας 1983-1985 (8η παραλαβή) από την Ισπανική CAF, με την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων λειτουργίας. Ο νέος ορίζοντας παράδοσης του πρώτου πρωτότυπου έχει μετατεθεί για αρχές 2026.
- Έργο ενεργειακής αναβάθμισης σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο: Ένα καινοτόμο έργο το οποίο έχει δημοπρατηθεί (Siemens Mobility Α.Ε.) για την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών στους σταθμούς Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, κάτι που θα μειώσει το ενεργειακό αποτύπωμα όλης της Γραμμής 1 κατά 25%. Η παράδοση αναμένεται στις αρχές 2026.
- Έργα υποδομών στις γέφυρες του δικτύου: Με πρώτη προτεραιότητα τη γέφυρα Πουλόπουλου στα Πετράλωνα, την «παλαιότερη σιδηροδρομική γέφυρα στην Αττική» (όπως επεσήμανε ο Θανάσης Κοτταράς), για την οποία έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη αποκατάστασης και τρέχει διαγωνισμός, η ΣΤΑΣΥ εκτελεί ένα συνολικότερο πρόγραμμα καταγραφής και συντήρησης των πεζογεφυρών του δικτύου, για πρώτη φορά από το 2007.
- Έργα συντήρησης και αισθητικής αναβάθμισης των σταθμών: Ένα εν εξελίξει πρόγραμμα το οποίο επικεντρώνεται στους παλιότερους σταθμούς του δικτύου ΗΣΑΠ όπως Μοναστηράκι, Θησείο, Βικτώρια, Πειραιάς και Πευκάκια, περιλαμβάνοντας ένα πλέγμα τεχνικών έργων – τοποθέτηση υδρορροών, επιχρίσματα, χρωματισμούς, επισκευή ξύλινων θυρών, αντικατάσταση φωτιστικών LED, αλλά και μείωση του κενού μεταξύ συρμού και αποβάθρας που ενέχει κινδύνους για άτομα με προβλήματα κινητικότητας.
Παράλληλα, ένα δεύτερο πακέτο έργων ύψους (επιπλέον) 200 εκατ. ευρώ θα ακολουθήσει περιλαμβάνοντας:
- Αναβάθμιση επιπλέον 10 συρμών: Στο πρότυπο του τρέχοντος προγράμματος ανακαίνισης που έχει συμβασιοποιηθεί, επιπλέον 10 συρμοί από τη «γενιά», αυτή τη φορά, του 1990 πρόκειται να σταλούν για ριζική μεταμόρφωση.
- Υπογειοποίηση τμήματος Φάληρο-Πειραιάς: Μια εκκρεμότητα επιζήμια για τους επιβάτες αλλά περισσότερο για τους κατοίκους του Πειραιά, που παραμένει από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και όλα δείχνουν ότι οδηγείται στην επίλυση. Η νεότερη ανακοίνωση ήταν «ολοκληρώνουμε τις μελέτες για να αποφασίσουμε πώς θα προχωρήσει η ανακαίνιση».
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.