© ΔΑΓΑΛΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ / EUROKINISSI
ΠΟΛΗ

Το Smart Bus βραβεύτηκε. Μήπως η κράτηση θέσης σε λεωφορείο είναι η λύση του μέλλοντος;

Ένα πρωτότυπο εργαλείο που εισήγαγε τη λογική on demand στην αστική συγκοινωνία δείχνει το δρόμο προς μία πιο ανθρώπινη και ορθολογική διαχείριση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όπως και των επιβατών τους.

Τα λεγόμενα Best City Awards είναι από εκείνους τους θεσμούς που μοιράζουν βραβεία με τη σέσουλα, αλλά τουλάχιστον σε αντίθεση με άλλες αντίστοιχες κατηγορίες βράβευσης κυνηγάνε περιπτώσεις καινοτομίας στον τομέα που αφορά όλους μας ανεξαιρέτως: την πόλη.

Κατά τη φετινή τελετή απονομής, τα καλά τους έβαλαν δεκάδες δήμαρχοι της χώρας. Ανάμεσα στους και ο Βαγγέλης Ντηνιακός από το Δήμο Χαϊδαρίου, ο οποίος παρέλαβε χρυσή πλακέτα για το Smart Bus – ένα πρωτότυπο εργαλείο για την αστική συγκοινωνία και τους επιβαίνοντες, το οποίο θα μπορούσε ενδεχομένως να λύσει τα χέρια σε όλη την πρωτεύουσα.

Τι είναι το Smart Bus

Πρόκειται για μια εφαρμογή (διαθέσιμη σε Android και iOS) που εισήγαγε τη λογική της προκράτησης θέσης σε γραμμή λεωφορείου: μπαίνοντας στο ψηφιακό περιβάλλον του Smart Bus, ο χρήστης έχει πλέον τη δυνατότητα να δει σε πραγματικό χρόνο πού βρίσκεται το λεωφορείο, να διαπιστώσει εάν υπάρχει διαθεσιμότητα ή όχι στο συγκεκριμένο δρομολόγιο, καθώς και να δεσμεύσει τη θέση του από τη στάση που τον εξυπηρετεί. Παράλληλα με την ηλεκτρονική, υπάρχει και τηλεφωνική δυνατότητα κράτησης, ενώ εάν δεν υπάρχει ελεύθερη θέση, η εφαρμογή προτείνει εναλλακτική γραμμή στο χρήστη.

Τα εύσημα για το πρωτότυπο επίτευγμα ανήκουν στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και συγκεκριμένα στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Το έργο εφαρμόστηκε πιλοτικά απ’ τον Δήμο Χαϊδαρίου στην πιο νευραλγική γραμμή της τοπικής συγκοινωνίας –εκείνη που συνδέει την περιοχή του δάσους με το κέντρο Χαϊδαρίου και τον σταθμό Αγία Μαρίνα του Μετρό– και τα αποτελέσματα ξεπέρασαν γρήγορα τις πρώτες προσδοκίες: μόλις στους δύο πρώτους μήνες από τον Απρίλιο του 2021 που εγκαινιάστηκε είχαν γίνει 400 λογαριασμοί χρηστών και 2.500 κρατήσεις θέσεων.

Το εντυπωσιακό είναι ότι «εκτός από τις νεότερες ηλικίες που έχουν μια σημαντική εξοικείωση με την τεχνολογία, το smart bus είναι ιδιαίτερα δημοφιλές και στους συμπολίτες μας μεγαλύτερης ηλικίας», όπως είχε δηλώσει ο δήμαρχος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Ο κόσμος το αγκάλιασε. Έτσι, ενώ στην αρχή τέθηκε δοκιμαστικά σε εφαρμογή για επτά μήνες, ο ΟΑΣΑ αποφάσισε να επεκτείνει το πρόγραμμα άλλους έξι μήνες, έως τον Απρίλιο του τρέχοντος έτος, όταν και θα επανεξεταστεί το μέλλον του.

 

 

 

Κράτηση σε λεωφορείο: Ουτοπία ή όντως το μέλλον;

Πόσο ουτοπικό θα ήταν να φανταστούμε συνολικά τα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας τόσο οργανωμένα και λειτουργικά που να μοιράζονται ισόποσα το φορτίο της επιβατικής κίνησης, χωρίς να πήζουν από κόσμο; Και να είναι τα διαρκώς διαθέσιμα τα δεδομένα χωρητικότητας σε πραγματικό χρόνο, ούτως ώστε όσοι έχουν την επιλογή να αποφύγουν το συνωστισμό να το πράττουν;

Προς αυτή την κατεύθυνση αποβλέπει πάντως το Υπουργείο Μεταφορών. «Ο σχεδιασμός μας για τον μετασχηματισμό των αστικών συγκοινωνιών προσβλέπει στη δημιουργία εξυπνότερων, φιλικότερων και με μηδενικό αποτύπωμα μεταφορών», είχε δηλώσει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών. «Η εφαρμογή και υποστήριξη από τον ΟΑΣΑ ενός τέτοιου ευφυούς συστήματος για τη λειτουργία On-Demand μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και την ορθολογική διαχείριση των μέσων μεταφοράς».

Στα σχέδια του ΟΑΣΑ αναφέρεται η επέκταση του συγκεκριμένου εγχειρήματος σε περισσότερες ενδοδημοτικές γραμμές και γραμμές τοπικού χαρακτήρα. Από πλευράς του, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας προχωράει στην προσαρμογή του Smart Bus για την εφαρμογή του σε πιο διευρυμένη κλίμακα.

Εφικτό, φαντάζομαι, είναι επίσης να συνδεθεί το πρόγραμμα με την αγορά εισιτηρίων, λύνοντας έτσι το αιώνιο μυστήριο του πού μπορείς να προμηθευτείς ηλεκτρονικό εισιτήριο, χωρίς να κατέβεις στα εκδοτήρια του μετρό.