NDP PHOTO AGENCY
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

To διπλό ρεφρέν και ο ρόλος του στη μουσική ιστορία

Η Γαρμπή, ο Φοίβος και η μεγάλη καινοτομία του 1996.

Το 1996 ο Φοίβος και η Γαρμπή με το ‘Θα μελαγχολήσω’ έγραψαν μουσική ιστορία χρησιμοποιώντας για πρώτη φορά τα δύο ρεφρέν. Η Καίτη που αγαπάμε μίλησε για αυτή την καινοτομία στην Ελένη και τον Πρωινό Καφέ το 1999 και είπε τα εξής.

“Πάντα στους δίσκους μου υπάρχει πρόταση και αυτό είναι σεβασμός προς τον κόσμο. Ο Φοίβος ήταν ο πρώτος, και εγώ, που κάναμε τα τραγούδια με τα δύο ρεφρέν. Το ‘Θα μελαγχολήσω’ έχει δύο ρεφρέν. Βέβαια! Έχει το “θα μελαγχολήσω” που μπαίνει και μετά ξαναμπαίνει “κοίτα με που κλαίω σαν παιδί”. Aπό κει και πέρα ό,τι ακούω έχει δύο ρεφρέν”.

Πάντα ήθελα λοιπόν να κάνω αφιέρωμα στο διπλό ρεφρέν και δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερο το timing από τώρα, που ανακοινώθηκε ότι η Καίτη Γαρμπή και ο Φοίβος θα συνεργαστούν ξανά, 17 χρόνια μετά!

Kαι για του λόγου το αληθές, ας δούμε παρακάτω αγαπημένα τραγούδια για τα οποία άνοιξε δρόμο το ‘Θα μελαγχολήσω’ και έχουν δύο ρεφρέν. Κάποια εννοείται είναι και του ίδιου του εφευρέτη του διπλού ρεφρέν.

Ο Ρουβάς και τα ‘Σίδερα’ του Θεοφάνους από το 1998 έχουν διπλό ρεφρέν.”Δεν έχει σίδερα η καρδιά σου να με κλείσει” το ένα, “Κάποια μέρα το ξέρω καλά” το δεύτερο.

Η Άννα Βίσση το 2000 με το ‘Χωρίς το μωρό μου’ του Καρβέλα. Μπαίνει το πρώτο ρεφρέν με τον ομώνυμο στίχο και μετά μπαίνει δεύτερο “Δεν ακούω, δε μιλώ, ούτε κλαίω ούτε γελώ”.

H ‘Eξάρτηση’ του Λεμπέση από το 1999 σε στίχους και μουσική του εφευρέτη του διπλού ρεφρέν Φοίβου. Πρώτο ρεφρέν “Μα έχω πάθει εξάρτηση” και μετά μπαίνει με άλλη μελωδία το “Γύρνα πίσω ή έστω τηλεφώνα“.

H Bανδή με το ‘Κοριτσάκι σου’ του 1999 επίσης του Φοίβου “Τι σόι άντρας είσαι εσύ ρωτώ” μπαίνει το πρώτο, “Το ‘ριξες και πάλι απόψε το φαρμάκι σου” το δεύτερο.

Ο Ρέμος το 2001 με το ‘Έλα να με τελειώσεις’ του Θεοφάνους, μπαίνει πρώτα με τον ομώνυμο στίχο και μετά καινούριο ρεφρέν “Είσαι όλα ό,τι έχω και δεν έχω”.

To 2003 το διπλό ρεφρέν καλά κρατεί με τον Μαζωνάκη και το ‘Τέσσερις’ του Φοίβου. “Τέσσερις πήγε μου είπαν πάλι φύγε” το πρώτο ρεφρέν, “Με κατάντησες αλήτη δεν πηγαίνω πλέον σπίτι” το δεύτερο.

2004, Πέγκυ Ζήνα, σε μουσική Χρήστου Δάντη και ‘Ματώνω’ και έχουμε πάλι δύο ρεφρέν. “Πάλι μωρό μου λείπεις, πάλι μ’ εγκαταλείπεις” και μετά “Ματώνω ματώνω”.

Η λίστα αυτή θα μπορούσε να συνεχίσει επ’ άπειρον -δηλαδή όχι κυριολεκτικά επ’ άπειρον, αλλά να είναι πάρα πολύ μεγάλη τέλος πάντων- όμως μπήκατε στο νόημα, οπότε θα κλέισω κάπου εδώ.

Περιμένουμε λοιπόν με αγωνία τη νέα συνεργασία Φοίβου-Γαρμπής και θα είμαστε σε επιφυλακή για να την αποθεώσουμε!

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεσκεπάζοντας την απάτη του Όταν Σου Χορεύω
Τα πιο εξωφρενικά κακόγουστα εξώφυλλα ελληνικών λαϊκών δίσκων
Αποδομώντας τη Μάντισσα