Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας
ΘΕΑΤΡΟ

Εσύ θα πίστευες αυτές τις Κασσάνδρες;

Μια συζήτηση με τη Mυρτώ Αλικάκη, τη Φαίη Ξυλά, τη Λένα Ουζουνίδου και την Αμαλία Αρσένη, που πρωταγωνιστούν στην παράσταση 'Κάσσυ' στο Από Μηχανής Θέατρο.

Η Κασσάνδρα, κόρη του Πρίαμου, βασιλιά της Τροίας, είναι ίσως από τις πιο ενδιαφέρουσες ηρωίδες της ελληνικής μυθολογίας. Και ο ρόλος της θα ήταν πολύ μεγαλύτερος και ουσιαστικότερος στην έκβαση της ιστορίας, αν κάποιοι πίστευαν τα λόγια της και δεν αδιαφορούσαν στους χρησμούς της. Για όλα, όμως, φταίει ο θεός Απόλλωνας και ο έρωτάς του για εκείνη.

Για να την ‘κερδίσει’ της έδωσε το χάρισμα της μαντικής. Ωστόσο, βλέποντας πως η Κασσάνδρα δεν ανταποκρίνεται, την εκδικήθηκε δίνοντάς την κατάρα να μην πιστεύει κανείς τα λεγόμενά της. Έτσι, όταν η εκείνη προειδοποίησε τους Τρώες να μην βάλουν μέσα στην πόλη τον Δούρειο Ίππο, ουδείς της έδωσε σημασία και το αποτέλεσμα ήταν να καούν τα πάντα κι εκείνη να μεταβεί ως σκλάβα στην Ελλάδα και στη συνέχεια να βρει τραγικό θάνατο.

Αντλώντας έμπνευση από τον χαρακτήρα και την ιστορία της μυθολογικής Κασσάνδρας, ο Ανδρέας Φλουράκης αποδίδει την θεατρική ‘Κάσσυ’ (υποκοριστικό της Κασσάνδρας) σε τέσσερις διαφορετικές εκδοχές. Τέσσερις γυναίκες ηθοποιοί, η Μυρτώ Αλικάκη, η Αμαλία Αρσένη, η Φαίη Ξυλά και η Λένα Ουζουνίδου συναντούν τέσσερις γυναίκες σκηνοθέτες, την Κίρκη Καραλή, τη Λίλλυ Μελεμέ, τη Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και την Κυριακή Σπανού σε μια παράσταση που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα.

Παρακολουθώντας την παράσταση που παίζεται κάθε Σάββατο και Κυριακή στο Από Μηχανής Θέατρο στο Μεταξουργείο, καταλαβαίνει εύκολα κανείς πως ο χρόνος δεν είναι γραμμικός και το παρόν μπλέκει με το παρελθόν και το μέλλον. Οι τέσσερις διαφορετικές Κασσάνδρες βρίσκονται στον κάτω κόσμο και λαμβάνουν ένα επείγον τηλεφώνημα από την Ιφιγένεια, η οποία τις χρειάζεται στον πάνω κόσμο. Κάθε μία Κασσάνδρα έχει έναν ξεχωριστό μονόλογο, ο οποίος τοποθετείται και σε μια διαφορετική εποχή, ενώ έχει και μια διαφορετική υπόσταση.

Το μήνυμα, όμως, είναι κοινό. Κάθε εποχή έχει και τη δική της Κασσάνδρα, η οποία προειδοποιεί, αλλά κανείς δεν την ακούει. Ο άνθρωπος γνωρίζει τις τραγικές συνέπειες των πράξεών του κι αντί να δραστηριοποιηθεί, προτιμά να κρατήσει μια παθητική στάση. Δεν είναι μια εύκολη παράσταση και χρειάζεται να προσέξετε την παραμικρή λεπτομέρεια, ούτως ώστε να μη χαθείτε στους κόσμους και τις προφητείες της εκάστοτε Κασσάνδρας. Εμείς προσπαθήσαμε να αποκωδικοποιήσουμε λίγο τους χαρακτήρες, μιλώντας με τις πρωταγωνίστριες αυτής της ιδιαίτερης παράστασης, με την κάθε μία να μας μεταφέρει τη δική της οπτική για την ‘Κάσσυ’.

ΜΥΡΤΩ ΑΛΙΚΑΚΗ

“Η δική μου Κασσάνδρα κινείται σε δύο άξονες. Ο ένας, είναι αυτός που αφορά το χάρισμα της, το οποίο στην δική της περίπτωση εμφανίζεται μέσα από εφιάλτες και όνειρα. Αυτά τα όνειρα που βλέπει την εμποδίζουν να κοιμηθεί και υποφέρει από αϋπνίες. Είναι σχεδόν σα να φοβάται να κοιμηθεί γιατί φοβάται τι θα δει. Έχει πάθος με την Ιρλανδία, διακατέχεται από έντονο επαναστατικό πνεύμα, είναι ένα κορίτσι που έρχεται από τη δεκαετία του ’70, ένα παιδί των λουλουδιών. Αναζητά την ανακούφιση από τους εφιάλτες και από τις δύσκολες στιγμές που ζει πλάι στον άρρωστο πατέρα της, τον οποίο φροντίζει η ίδια. Στη διάρκεια της παράστασης παρακολουθούμε την πορεία της από την κατάσταση της λήθης στην οποία βρίσκεται, εφόσον είναι νεκρή, προς τον επάνω κόσμο, προς την συμφιλίωση με τη ζωή, καθώς της δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία μετά το κάλεσμα της Ιφιγένειας.

Δεν θεωρώ ότι η Κασσάνδρα είναι αδικημένη. Οπωσδήποτε, όμως, είναι ευχή και κατάρα μαζί να μπορείς να προβλέψεις το μέλλον, τις καταστροφές, και τα δεινά, κυρίως όταν σε έχουν καταραστεί να μην σε πιστεύει κανείς.

Πιστεύω ότι οι απλοί άνθρωποι δεν μπορούμε να αντέξουμε κάτι τέτοιο. Σίγουρα, πρέπει να πιστεύουμε στο ένστικτο μας.

Όποτε έχει τύχει να συνεργαστώ αποκλειστικά με γυναίκες, έχω περάσει υπέροχα, όχι γιατί δεν υπάρχουν συγκρούσεις, αλλά γιατί διεξάγονται με έναν πιο ήπιο τρόπο. Νομίζω πως τελικά οι γυναίκες μπορούν να συνεργάζονται αρμονικά. Είναι κυρίως θέμα ανθρώπων. Ανεξαρτήτως φύλου”.

ΦΑΙΗ ΞΥΛΑ

“Είμαι μια Κάσσυ που βρίσκεται στον κάτω κόσμο. Ένα μήνυμα της Ιφιγένειας την καλεί επειγόντως στη γη. Η σκέψη, λοιπόν, του επάνω κόσμου τις προκαλεί μνήμες και ενοχές. Αισθήματα πολλά που έχουν να κάνουν με μια συγκεκριμένη ιστορία. Την ιστορία μιας χαμένης Ατλαντίδας. Μια ιστορία που έμμεσα την αφορά, προσωπικά.

Η μυθική Κασσάνδρα έβλεπε πράγματα που θα συνέβαιναν, αλλά κανείς δεν την άκουγε. Δεν μπορούσε να τα αποτρέψει. Υπό αυτήν την έννοια, ναι, είναι αδικημένη.

Σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι αναγκαίο να ακούμε τις Κασσάνδρες που υπάρχουν μέσα μας.

Έχω επανειλημμένα συνεργαστεί με πολλές γυναίκες και ήταν πολύ ωραίες και δημιουργικές συνεργασίες. Νομίζω αυτό έχει να κάνει με τους ανθρώπους κι όχι με το φύλο”.

ΛΕΝΑ ΟΥΖΟΥΝΙΔΟΥ

“Η Κασσάνδρα μου, λέει ενα περίεργο, ζοφερό παραμύθι για κακοποιημένα παιδιά, τα οποία τα απαγάγει μια νεράιδα για να τα μεταφέρει στον άλλον κόσμο, ενώ οι γονείς τους, αντί να τα φροντίσουν, παρακαλούν τον Spiderman (έναν σούπερ ήρωα) να τους τα φέρει πίσω. Η δική μου Κασσάνδρα δεν επιθυμεί να ανέβει στον επάνω κόσμο. Γνωρίζει πολύ καλά την ασχήμια της σημερινής εποχής. Καθώς, όμως, αναπολεί τις ομορφιές του πλανήτη, τα θαύματα του κόσμου, αλλά και την ομορφιά που μπορεί να δημιουργήσει ο άνθρωπος, τότε αποφασίζει κάνει το ταξίδι της και να φανερωθεί στης γης την επιφάνεια.

Η Κασσσάνδρα ήταν μια πολύ μορφωμένη γυναίκα, μια διανοούμενη. Πιθανότατα η φωνή της αλήθειας που κρύβουμε μέσα μας και τόσο άδικα, για να μην την ακούμε, για να πάψει να μας βασανίζει και για να συνεχίσουμε να ζούμε τις επιφανειακές κι ανώδυνες ζωές μας, αιώνια θα τη σκοτώνουμε και θα τη θάβουμε.

Μόνο τις Κασσάνδρες πρέπει να πιστεύουμε.

Όταν συνεργάζομαι με πολλές γυναίκες , περνάω υπέροχα και πολυ δημιουργικά. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο ‘κατεστημένο’ για συνεργασία γυναικών”.

ΑΜΑΛΙΑ ΑΡΣΕΝΗ

“Η δική μου Κάσσυ είναι ένα ευαίσθητο και θυμωμένο παιδί. Είναι ένα ατίθασο νιάτο που αυτοσαρκάζεται και θυμάται με χιούμορ και πικρία την ιστορία της. Είναι η ηρωίδα που βρίσκεται πιο κοντά στην μυθική Κασσάνδρα και τα γνωστά γεγονότα και είναι ενδιαφέρον που με την Λίλλυ (Μελεμέ) επιλέξαμε να της δώσουμε το πιο σύγχρονο λουκ από όλες! Αν και μιλάει για την αρχαία Ελλάδα, την Τροία και τον Αγαμέμνονα, ακούει Doors και έχει punk rock επιρροές! Έτσι θέλαμε να δείξουμε την διαχρονικότητα του ρόλου και το πόσο επίκαιρα θέματα είναι αυτά που βιώνει.

Θα έλεγα πως ήταν αδικημένη η Κασσάνδρα, γιατί όπως λέει το ποίημα του Ελύτη ”το άγνωστο και το απ’ άλλου φερμένο δεν το αντέχουν οι άνθρωποι”.

Το αν θα πιστεύουμε τις Κασσάνδρες, εξαρτάται από το αν έχουν το χάρισμα η όχι.

Αυτή η συνεργασία είναι μια ευχάριστη αρχή και μια απόδειξη, πως μπορούν οι γυναίκες ενωμένες να καταφέρουν πολλά”.

***

Η ‘Κάσσυ’ απέσπασε το Τρίτο Βραβείο του Διεθνούς Διαγωνισμού Θεατρικού Μονοδράματος για τη διετία 2006-2008, που διοργανώθηκε από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου και την UNESCO και παρουσιάζεται με πρωτοβουλία της ομάδας Anima, στο Από Μηχανής Θέατρο (Ακαδήμου 13), από τις 14 Απριλίου, κάθε Σάββατο και Κυριακή, για δέκα παραστάσεις.

INFO

Κάσσυ, Θέατρο Από Μηχανής (Πάνω Σκηνή)

Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, Αθήνα

Σάββατο στις 18:00,  Κυριακή στις 22:00

Εισιτήρια €9, €7 (μειωμένο)

Προπώληση εισιτηρίων στο viva.gr και το ταμείο του θεάτρου.

Πληροφορίες-Ταμείο θεάτρου: 210 523 2097

Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας

Η ποπ κουλτούρα μέσα από εικόνες| Ακολούθησε το Ιnstagram account του PopCode.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Η Νεφέλη Κουρή έγινε ηθοποιός για την παρέα
Ο Γιώργος Κιμούλης δεν παίζει ποτέ κανέναν ρόλο
Η Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους αναπολεί ακόμη τα ‘Φτηνά Τσιγάρα’
Ο ρατσισμός που δεν έζησε η Ταμίλα Κουλίεβα
Ο Μάκης Παπαδημητρίου πείθει (και) για χαζός