Kevin Mazur/Getty Images
ΜΟΔΑ

Τι θα θυμόμαστε από τον κόσμο της μόδας το 2021

Η λαμπερή βιομηχανία της μόδας αποχαιρετά μία ακόμα δύσκολη χρονιά ελέω πανδημίας και εμείς καταγράφουμε κάποιες από τις σημαντικότερες στιγμές της.

Η περσινή χρονιά ήταν η χρονιά της πανδημίας, της καραντίνας και της αβεβαιότητας. Η φετινή ήταν μία χρονιά που τα είχε όλα αυτά, είχε όμως και ελπίδα. Οι εμβολιασμοί ξεκίνησαν και η προσπάθεια για μετάβαση σε μία νέα κανονικότητα σε ολόκληρο τον κόσμο έγινε πραγματικότητα. Ξεφορτωθήκαμε τις αθλητικές φόρμες, ντυθήκαμε όμορφα, νιώσαμε καλά, βγήκαμε από το σπίτι. Όσο κι αν απορρίπταμε όμως την εξαιρετική χαλαρότητα που είχαμε στο ντύσιμο κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού, τόσο πιο απότομη γινόταν η στροφή προς την άνεση.

Αναγνωρίζοντας ότι δύσκολα θα ξεμπερδέψουμε από την πανδημία και τις επιπτώσεις της, η βιομηχανία της μόδας, που είδε την πολυτέλεια να πηγαίνει περίπατο, βάδισε και φέτος στα μονοπάτια της άνεσης και της απλότητας. Μία τάση που γέννησε πέρυσι και φέτος την εδραίωσε, διαβεβαιώνοντάς μας ότι θα βρίσκεται στο προσκήνιο για πολύ, πολύ καιρό ακόμα. Όπως επίσης και η βιωσιμότητα, που χαρακτηρίζεται από τους μεγαλύτερους οίκους και brands ως επιτακτική ανάγκη, αλλά και η αναδιαμόρφωση της σχέσης καταναλωτή-αγοράς, αφού είναι σχεδόν αυταπόδεικτο ότι οι περισσότεροι μάθαμε πλέον να αγοράζουμε λιγότερα.

Κατά τα άλλα, αφήνοντας λίγο στην άκρη το καθαρά μοδικό κομμάτι, ο λαμπερός κόσμος της μόδας έζησε μες στο 2021 φωτεινές και σκοτεινές στιγμές. Ο αιφνίδιος θάνατος του Virgil Abloh ήταν μία τέτοια στιγμή. Από την άλλη, η βιομηχανία είδε τον μεγαλύτερο θεσμό της, το Met Gala να επιστρέφει, τη συνεργασία-έκπληξη του Kanye West με την GAP να παίρνει σάρκα και οστά, το άστρο της Zendaya να λάμπει, καλωσορίζοντας τη νέα γενιά των fashion icons και τον ίδιο της τον εαυτό να μεταβαίνει σε μία άλλη εποχή. 

H digital εποχή της μόδας

Καθώς το προσωπικό στυλ, τα τελευταία χρόνια, βιώνεται και εκφράζεται όλο και περισσότερο διαδικτυακά, ειδικά εν καιρώ πανδημίας, η στροφή των fashion brands και των luxury οίκων σε ψηφιακά μονοπάτια ήταν επιβεβλημένη. Έγινε είτε μέσω NFTs, είτε μεσα από την ψηφιακή παρουσίαση των συλλογών τους, είτε με την αναδιοργάνωση και το επαναλανσάρισμα των e-shops τους ή ακόμα και μέσα από τη συνεργασία τους με επιτυχημένα video games. 

Πριν λίγους μήνες, ο οίκος Balenciaga συνεργάστηκε με το Fortnite, προσφέροντας αποκλειστικά είδη ψηφιακής μόδας εντός του παιχνιδιού, καθώς και μία φυσική σειρά ρούχων και αξεσουάρ που κυκλοφόρησε online και ξεπούλησε εν μία νυκτί. 

Όχι, άλλη σπατάλη

Σύμφωνα με τo Lyst, οι μεγαλύτερες διασημότητες χρησιμοποίησαν φέτος τις πλατφόρμες τους περισσότερο από ποτέ άλλοτε για να ευαισθητοποιήσουν τον κόσμο, αλλά κυρίως την ίδια τη βιομηχανία της μόδας για μία πιο ηθική προσέγγιση για τη σωτηρία του πλανήτη και της ανθρωπότητας. Όχι μόνο στο πώς παράγει τα ρούχα, να πατά πάνω στα χνάρια δηλαδή της βιωσιμότητας, αλλά και στο πόσα τελικά παράγει, καθώς το χάσμα μεταξύ παραγωγής και ζήτησης είναι πλέον τεράστιο. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Joaquin Phoenix που επέλεξε να φορέσει στις Χρυσές Σφαίρες το ίδιο παντελόνι και πουκάμισο από το σμόκιν της Stella McCartney που είχε φορέσει το 2020 στα Όσκαρ. Συμβολική κίνηση με την οποία πήρε ξεκάθαρη θέση ενάντια στην υπερβολή και την αλόγιστη σπατάλη που πρωταγωνιστούν στον λαμπερό κόσμο της μόδας.

H συνεργασία του Kanye West με την GAP ήταν γεγονός

Εντάξει, το έχουμε πει πολλές φορές. Ο Kanye West είναι ένας πολύ περίεργος τύπος, κυρίως με προβληματική συμπεριφορά και επικίνδυνες πεποιθήσεις. Είναι όμως και ένα δαιμόνιο επιχειρηματικό μυαλό. Μέσα στο 2021 είδε τον γάμο του με την Kim Kardashian να διαλύεται, τον πολυσυζητημένο 10ο άλμπουμ του, Donda επιτέλους να κυκλοφορεί ελεύθερο και τη συνεργασία του με την GAP να παίρνει σάρκα και οστά. Τα πρώτα κομμάτια της Yeezy x Gap collection αποκαλύφθηκαν τον Ιούνιο ανήμερα των 44ων γενεθλίων του και έγιναν ανάρπαστα. 

Η συνεργασία του ράπερ-σχεδιαστή-επιχειρηματία με το θρυλικό αμερικάνικο brand ανακοινώθηκε πέρυσι, όταν έπεσαν οι υπογραφές για το 10ετές τους συμβόλαιο. 

Ο θάνατος του Virgil Abloh

Ο Virgil Abloh πάλευε κρυφά για δύο χρόνια με το καρδιακό αγγειοσάρκωμα. Πέθανε στις 28 Νοεμβρίου.

Σχεδόν ένα μήνα πριν την εκπνοή του έτους, ο κόσμος της μόδας θρήνησε ένα μεγάλο ταλέντο του, που έφυγε πολύ νωρίς στα 41 του χρόνια. Ο Virgil Abloh, ιδρυτής του streetwear brand και καλλιτεχνικός διευθυντής των αντρικών συλλογών του οίκου Louis Vuitton – ο πρώτος μαύρος σχεδιαστής σε αυτή τη θέση- υπήρξε ένα από τα πιο ευφυή μυαλά της βιομηχανίας, που ουσιαστικά έβγαλε στον δρόμο το haute couture. Κατάφερε να φέρει την streetwear και sportswear κουλτούρα του στον Louis Vuitton και μαζί την πειραματική του τάση να τολμά να ανανεώνει ό,τι παγιωμένο και να αντιλαμβάνεται την υψηλή ραπτική με σύγχρονους, καθημερινούς όρους πάντα με μία νοσταλγική ματιά στην αγαπημένη του κουλτούρα των 90s. 

Η είδηση του θανάτου του προκάλεσε παγκόσμιο σοκ, καθώς μόνο οι δικοί του άνθρωποι γνώριζαν ότι επί δύο χρόνια έπασχε από μία σπάνια, επιθετική μορφή καρκίνου.

Η άφυλη μόδα

 

Από τις μεγαλύτερες τάσεις των τελευταίων ετών είναι η genderless fashion, η μόδα που θολώνει τα όρια μεταξύ της αντρικής και της γυναικείας μόδας. Οι μεγαλύτεροι οίκοι έχουν δείξει την προτίμησή τους στο άφυλο στυλ και οι μεγαλύτεροι αστέρες του πλανήτη, με τη σειρά τους, επίσης. Από τον Justin Bieber μέχρι τον Bad Bunny, τον A$AP Rocky και φυσικά τον Harry Styles, που ανέδειξαν το μαργαριταρένιο κολιέ ως το φετινό αντρικό αξεσουάρ-φετίχ, αλλά και τον Lil Nas X που φόρεσε μία φούστα Louis Vuitton στο The Tonight Show Starring Jimmy Fallon τον περασμένο Μάιο και εκτόξευσε τις αναζητήσεις του γαλλικού οίκου στην Google εκείνον τον μήνα κατά 138%, όπως διαβάζουμε στο Lyst.

Η επιστροφή του Met Gala

Με την εμφάνισή της στο φετινό Met Gala, η Cara Delevingne θέλησε να στείλει ένα σαφές μήνυμα για την πατριαρχία και τη βία κατά των γυναικών.

Μετά από ένα χρόνο απουσίας λόγω της COVID-19, o μεγαλύτερος fashion θεσμός παγκοσμίως, το Met Gala επέστρεψε φέτος στη Νέα Υόρκη με τη θεματική: “In America: A Lexicon of Fashion”. Επικεντρώθηκε στους σύγχρονους σχεδιαστές του 20ου και του 21ου αιώνα που διαμόρφωσαν την αμερικάνικη μόδα, αλλά και στους νέους που είδαν τη δουλειά τους να επηρεάζεται από την πανδημία. Η φαντασμαγορική βραδιά τα είχε όλα: από κομψές εμφανίσεις μέχρι εκκεντρικά outfits εναρμονισμένα με τη φιλοσοφία της διοργάνωσης, αλλά και looks με κοινωνικό πρόσημο. Το Peg the Patriarchy μπλουζάκι του μοντέλου και ηθοποιού Cara Delevingne και το Tax the Rich φόρεμα της βουλευτού των Δημοκρατικών, Alexandria Ocasio-Cortez.

Το νέο κεφάλαιο της Victoria’ Secret

Η σταρ του γυναικείου ποδοσφαίρου Megan Rapinoe είναι ένας διαφορετικός Άγγελος της Victoria's Secret.

Από τη μία, οι Άγγελοι που ντύνουν τα κορμιά τους με φτερά και πούπουλα και αποδεικνύουν ότι πράγματι υπάρχει η τέλεια ομορφιά, σώματα άπιαστα που θυμίζουν Barbie. Από την άλλη, μία κουλτούρα μισογυνισμού που υπήρχε εντός της Victoria’ Secret και ανέδειξαν με άρθρο τους οι New York Times το 2020, αλλά και η σεξουαλική παρενόχληση που βίωσαν κάποια μοντέλα από τον Ed Razek, πρώην στέλεχος της L Brands, της μητρικής εταιρείας της Victoria’s Secret.

Μέσα σε όλο αυτό το στρεβλό τοπίο και με τις φωνές για τη γυναικεία ενδυνάμωση καθώς και για την αναδιαμόρφωση των προτύπων ομορφιάς να αυξάνονται, η ανάγκη να γυρίσει σελίδα η αμερικάνικη εταιρεία εσωρούχων και μαγιό ήταν επιτακτική. Το καλοκαίρι του 2021, η Victoria’s Secret ανακοίνωσε μία νέα ομάδα από πρέσβειρες, τη VS Collective. Αποτελείται από διάσημες γυναίκες που η τέλεια ομορφιά δεν είναι το κοινό τους χαρακτηριστικό, αλλά η επιτυχημένη τους διαδρομή: από τη σταρ του γυναικείου ποδοσφαίρου Megan Rapinoe μέχρι την πρωταθλήτρια σκιέρ Eileen Gu, την ηθοποιό Priyanka Chopra και την Bella Hadid που θα φορέσει ξανά τα αγγελικά φτερά, τρία χρόνια μετά την παραίτησή της από την εταιρεία. 

Η απλότητα συνέχισε να είναι το ζητούμενο

Η άνεση και ο μινιμαλισμός χαρακτηρίζουν πλέον ακόμα και τα κοστούμια, που επέστρεψαν στις boxy γραμμές των 30s και 90s.

Πέρυσι, με το που ξέσπασε η πανδημία και ήρθαν τα πρώτα lockdowns οι ανάγκες στην ένδυση επαναξιολογήθηκαν και η βιομηχανία της μόδας με τη σειρά της επαναπροσδιόρισε την έννοια της πολυτέλειας. Την αντικατέστησε με εκείνη της απλότητας, καθώς η ουσία πλέον είχε στραφεί αλλού: στις απλές, άνετες, μίνιμαλ γραμμές και όχι στα πολυσύνθετα και εκκεντρικά dress codes. 

Αυτή την αισθητική, αυτή την ανάγκη και φιλοσοφία υπηρέτησαν και φέτος οι οίκοι και τα brands, από την υψηλή ραπτική μέχρι τις αθλητικές εταιρείες.

Το καστ του The French Dispatch στις Κάννες

Το metallic suit του Chalamet τρέλανε τις Κάννες.

Μπορεί η Bella Hadid να έκανε το φεστιβάλ των Καννών να αναστενάξει με το μαύρο φόρεμα χωρίς μπούστο και το χρυσό κολιέ, στη μακράν πιο σέξι εμφάνιση σε κόκκινο χαλί φέτος, το καστ του The French Dispatch όμως ήταν εκείνο που έκλεψε τις καρδιές όλων στην Κρουαζέτ. Οι ηθοποιοί του ήταν μακράν οι πιο καλοντυμένοι της χρονιάς από όλες τις red carpet εμφανίσεις που είδαμε. Ο Wes Anderson, ο Bill Murray, ο Benicio Del Toro, ο Owen Wilson, ο Adrien Brody, η Tilda Swinton και ο Timothée Chalamet ήταν σε μεγάλα κέφια, τόσο στιλιστικά, όσο και από άποψη διάθεσης. Χάρισαν στον κόσμο της μόδας μία αλησμόνητη εικόνα.

H Gen Z γέννησε τα νέα fashion icons

Η φορμαρισμένη κινηματογραφικά Zendaya έκανε τους ανθρώπους της μόδας να υποκλίνονται στο στιλιστικό της ταλέντο να ισορροπεί τη φρεσκάδα με το sexyness και την κομψότητα.

Από την Dua Lipa, την Billie Eilish και τον Lil Nas X μέχρι την Zendaya. Οι διασημότητες που φέτος ξεχώρισαν με τις στιλιστικές τους επιλογές -με τις απόψεις τους και τη γενικότερη στάση τους απέναντι σε φλέγοντα ζητήματα, επίσης- ανήκουν ξεκάθαρα στη γενιά Ζ. Στους καλλιτέχνες από τον χώρο της μουσικής και του σινεμά που γεννήθηκαν στα late 90s και στις αρχές των 00s και αυτή τη στιγμή, βρίσκονται στο προσκήνιο, έχοντας ήδη θέσει γερές βάσεις για όλα όσα περιμένουμε να δούμε από αυτούς.

Η περίπτωση της Zendaya είναι ίσως η πιο χαρακτηριστική. Οι εμφανίσεις που έκανε μες στη χρονιά στα κόκκινα χαλιά ήταν πραγματικά μία και μία, με τους ανθρώπους της μόδας να υποκλίνονται στο στιλιστικό της ταλέντο να ισορροπεί τη φρεσκάδα με το sexiness και την κομψότητα.

Η ανέλπιστη fashion στιγμή του Bernie Sanders

O Bernie Sanders εισέβαλε φέτος με τον πιο απρόσμενο τρόπο στον χώρο της μόδας.

Όσο και αν πονάει τον Joe Biden, αν κάτι θα θυμάται ολόκληρος ο πλανήτης μετά από πολλά, πολλά, πολλά χρόνια από την ορκωμοσία του, είναι ο απίθανος Bernie Sanders με το ακόμα πιο απίθανο ντύσιμο, αλλά κυρίως attitude. Η εικόνα του Αμερικανού γερουσιαστή κουκουλωμένου με το μακρύ, φουσκωτό μπουφάν του και τα πλεκτά, εμπριμέ γάντια στα χέρια να προσπαθεί να ζεσταθεί έγινε viral, γεννώντας κάποια από τα πιο επικά memes που έχουμε δει ποτέ. Έγινε ακόμα και μπλούζα. Εκμεταλλευόμενοι το hype, οι άνθρωποι από το στρατόπεδό του εκτύπωσαν τη φωτογραφία του σε ένα μαύρο φούτερ, το οποίο πούλησαν μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Sanders για καλό σκοπό. 

Ο οίκος Gucci στη μεγάλη οθόνη

Ο ιταλικός οίκος έκλεισε φέτος έναν αιώνα ζωής και απασχόλησε τα media όχι με τις συλλογές του, αλλά με την αιματοβαμμένη ιστορία του που έγινε ταινία.

Το 2021, συμπληρώθηκαν 100 χρονιά ζωής για τον οίκο μόδας Gucci και η πιο μαύρη σελίδα της ιστορίας του βρήκε τον δρόμο της για το σελιλόιντ. Βασισμένος στο βιβλίο της Sara Gay Forden, The House of Gucci: a Sensational Story of Murder, Madness, Glamor and Greed, ο Ridley Scott παρέδωσε το House of Gucci. Μία ταινία για το πώς οικογενειακή αυτοκρατορία του ιταλικού οίκου μόδας βάφτηκε με αίμα όταν ο ιδιοκτήτης του, Maurizio Gucci βρέθηκε νεκρός από τα χέρια της συζύγου του, Patrizia Reggiani. 

Ο Adam Driver και η Lady Gaga κλήθηκαν να αναλάβουν τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους με το καστ να συμπληρώνουν οι Jeremy Irons, Al Pacino και Jared Leto.

Το House of Gucci μπορεί να μην είναι μία ματιά στον στιλιστικό μύθο του ιταλικού οίκου, αυτό δε σημαίνει όμως ότι η εκκεντρική κομψότητά του κράτησε ρόλο κομπάρσου. Η στιλιστική αξία του φιλμ είναι αδιαμφισβήτητη.