ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ελένη Τωμαδάκη, ίσως η πιο επιτυχημένη Ελληνίδα NFT artist

Τo Eleni is bored again της Ελένης Τωμαδάκη πριν από 7 χρόνια ήταν απλά viral στα social media. Τώρα είναι sold out στον κόσμο των NFTs.

Το 2015 η Ελένη Τωμαδάκη έγινε γνωστή από το Eleni is bored again, μία σειρά από σχέδια που ανέβαζε στο Facebook και στο Instagram. Τα σχέδια της διαπραγματεύονταν τον θάνατο, τη σχέση μας με τους άλλους, τα παιδιά μέσα μας και τη βαρεμάρα που μαστίζει τη γενιά μας. Γρήγορα έγιναν viral, πάνω όμως στο peak εκείνη αποφάσισε να το σταματήσει.

Μέσα σε αυτά τα 7 χρόνια έκανε μεταπτυχιακό στο Royal College of Art, ξεκίνησε την πορεία της ως εικαστικός στο Λονδίνο και πολύ πρόσφατα επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου έλαβε και την υποτροφία από την Artworks.Advertisement

Και χάρη στην προτροπή ενός φίλου της ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο να ασχολείται με τα NFTs. Αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τα σχέδια που είχε κάνει στο Eleni is bored again, τροποποιώντας και συμπληρώνοντάς τα.

Και έτσι σε λίγο διάστημα, άρχισε να βιοπορίζεται από εκείνα τα σχέδια που κάποια χρόνια πριν της έφεραν δόξα, αλλά όχι χρήμα.

Έκτοτε έχει ολοκληρώσει τέσσερα projects. Το Eleni is bored again έτρεξε για σχεδόν ένα χρόνο, αποτελείται από 299 NFTs και είναι sold out. Ένα μάλιστα από τα έργα της έχει προβληθεί και στην Times Square της Νέα Υόρκης.

Τα άλλα τρία είναι το Eleni is playing again και το Eleni is collabing again, που είναι επίσης sold out, και το Hwoels, από το οποίο υπάρχουν δύο ακόμα διαθέσιμα NFTs. Kαι το τρέχον της project, Elenihilism, που ξεκίνησε πριν από ένα μήνα και κυκλοφορεί ένα νέο έργο κάθε μέρα.

Aυτή τη στιγμή είναι η πιο επιτυχημένη γυναίκα ΝFT artist στην Ελλάδα -ίσως, αφού στα NFTs υπάρχουν πολλά project, που δεν είναι γνωστό το ποιος/α τα τρέχει και πού βρίσκεται. Τη συναντήσαμε και τη ρωτήσαμε για τη δουλειά της ως NFT artist, η οποία είναι τόσο πολύπλοκη όσο φαίνεται.

Το 2016 το Eleni is bored again έκανε μεγάλη επιτυχία στο Facebook και στο Instagram. Στο peak του αποφάσισες να το σταματήσεις. Γιατί το έκανες; Περίμενες ποτέ ότι θα επιστρέψεις σε αυτό;

Το σιχάθηκα και το μηδένισα – όπως συνηθίζω να κάνω σε ό,τι τα καταφέρνω καλά. Αλλά στην περίπτωση του EIBA υπήρχε και κάτι άλλο: Έκανα το λάθος να βάλω το όνομά μου μέσα στον ίδιο τον τίτλο του project και λόγω και του φάσματος που είχε πάρει στα social media, γινόταν κάπως μέρος της ταυτότητάς μου: Πολύ κακό αυτό. Κι έτσι όχι, ποτέ δεν περίμενα να επιστρέψω.

Πότε και πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με τα NFTs και πόσο γρήγορα άρχισες να βιοπορίζεσαι από αυτό;

Ένας φίλος με έβαλε κάτω μια μέρα και μου έφτιαξε λογαριασμούς binance, metamask κτλ. Ξεκίνησα στις 19 Σεπτέμβρη του 2021, δημιουργώντας εκ νέου έναν λογαριασμό στο Twitter, καθώς το NFT market κινείται κατά βάση εκεί. Κατά τα Χριστούγεννα ήμουν καλά και προς Φεβρουάριο νομίζω είχα τόση κίνηση που κάναμε κληρώσεις για το ποιος θα μπορέσει να πρωτοαγοράσει.

Τι ακριβώς κάνει ένας NFT artist; Μπορείς να μας πεις τι κάνεις βήμα-βήμα, από τη στιγμή δηλαδή που σου έρχεται η ιδέα για ένα σχέδιο μέχρι να το πουλήσεις; 

Εξαρτάται από τον κύκλο που βρίσκεσαι, το κοινό που απευθύνεσαι και το είδος των NFT που κάνεις. Εγώ εκεί δεν πήγα σαν artist για να καταξιωθώ για τη δουλειά μου -άλλο δράμα αυτό. Εκεί πήγα με έτοιμο σχέδιο και το κυριότερο, με ξεκάθαρο στόχο. Τον ρομαντισμό, τα ιδανικά και τα πολλά-πολλά που με κρατάνε πίσω στην εικαστική μου πορεία, εδώ τα έκανα λίγο πέρα.

Χωρίς αυτό να σημαίνει πως εγκατέλειψα κάθε πίστη και ακολούθησα εύκολες λύσεις. Και πάλι βρέθηκα να κάνω κάτι στη μέση, αφού η φύση του πρότζεκτ μου δε συνάδει ακριβώς με αυτό που λένε στα NFTs “1/1 artist”, ούτε όμως και με τα pfp projects και σίγουρα όχι με τα NFT trends. Ο κόσμος των NFT αγαπά πολύ την προηγμένη τεχνολογία, τον κώδικα, το AI τα φρουφρού και τα αρώματα.

Για να απαντήσω και στην ερώτηση, δεν μπορώ να μιλήσω για όλους. Εγώ χτίζω, μια εικόνα, ένα brand, ένα κοινό, ένα κόσμο; Κάνω παιχνίδια, performative drops, και πολλά Τwitter posts.

Πόσες ώρες δουλεύεις για τα NFΤs; Σου αφήνουν χρόνο για άλλες ασχολίες;

Πολλές. Τους πρώτους μήνες ήταν δύσκολα. Τώρα όμως έχω το εικαστικό μου στούντιο και όταν πηγαίνω εκεί δεν ανοίγει υπολογιστής. Έτσι έχω βρει μια ισορροπία. Πρώτα απ’ όλα είμαι εικαστικός και μετά όλα τα άλλα.

Ποιο κομμάτι της δουλειάς είναι το πιο βαρετό και  που σου παίρνει την περισσότερη ώρα;

Το marketing. Το 90% περίπου.

Το έκανες από την αρχή όλο μόνη σου; Έχεις και βοήθεια;

Όπως είπα προηγουμένως, την αρχή δε θα την είχα κάνει αν δε μου έφτιαχνε τους λογαριασμούς με το «ζόρι» ένας φίλος. Από εκεί και πέρα ξεκίνησα από το μηδέν με μηδέν followers και μηδέν γνωστούς. Στην πορεία φυσικά γνώρισα πολύ κόσμο, πήρα συμβουλές από εδώ και από εκεί, στήριξη και ου το καθεξής.

Η στήριξη και το artist residency που έκανα με κάποιον σημαντικό NFT critique του χώρου με βοήθησε επίσης πολύ. Πλέον έχω κάποιους συνεργάτες όπως δύο developers, έναν admin support, πολλούς φίλους και ένα φοβερό community που με στηρίζει.

Έχεις κάνει φιλίες στον χώρο; Έχετε κάποιο community με τους Έλληνες NFT artists; Έχετε συναντηθεί ποτέ;

Από φιλίες άλλο τίποτα, αλλά από παντού, όχι τόσο Ελλάδα. Έλληνες έχω κάνει 2-3 καλούς φίλους που τα λέμε και από κοντά καμιά φορά. Community στην Ελλάδα δε θα έλεγα ότι υπάρχει. Τώρα βέβαια που σου γράφω γίνεται μια συνάντηση στο κέντρο της Αθήνας και ξέρω πως ετοιμάζεται και Τwitter space σύντομα. Είμαι σε κάποια Ελληνικά γκρουπ, έχω μιλήσει με κόσμο, συμμετάσχει σε space στο Τwitter, υπάρχουν καλές προθέσεις αλλά ακόμη είμαστε πολύ λίγοι.

Τι διαφορά έχει το Elenihilism από το Is bored again; 

Το Elenihilism είναι λίγο πιο κρύο, πιο συμβολικό και rough. Δε φτιάχνω τις γραμμές, δεν τις κλείνω, δεν έχει χρώμα, έχει πιο πολλούς διαλόγους και είναι λιγάκι πιο δύσκολο κάποιες φορές. Επίσης, κάποια Eleni is bored again είναι πιο «παιδικά» και φορτισμένα συναισθηματικά.

Στο Elenihilism παρατήρησα ότι αναφέρεσαι και ασκείς αρκετή κριτική στα NFTs και στην τέχνη. Επίσης, το μότο στη σελίδα σου είναι «Αγόρασε ψεύτικη τέχνη από μία αληθινή καλλιτέχνη». Νιώθεις να ικανοποιείται σε κάποιο βαθμό η ανάγκη σου για δημιουργία μέσω των ΝFTs ή νιώθεις συνεχώς ότι κάνεις κάτι ψεύτικο που δεν είναι τέχνη;

Δεν είναι τόσο προσωπικό το σχόλιο όσο χιουμοριστικό.

Γιατί στο Eleni Is Bored Again είχες πει ότι το collection θα αποτελείται από 299 NFTs και από ό,τι βλέπω στο Elenihilism δεν έχεις βάλει αριθμό;

Όταν ξεκίνησα δε με ήξερε κανένας οπότε βασικός στόχος ήταν να χτιστούν οι βάσεις για εμπιστοσύνη. Το να ξεκινά ένα πρότζεκτ οργανωμένα, με επιμονή, και να τηρούνται όσα έχουν υποσχεθεί, δείχνει συνέπεια και συνοχή.

Τώρα πια που υπάρχει η βάση αυτή, σημαντικότερο είναι να μπορεί κανείς να ελίσσεται. Άλλες εποχές τότε και άλλες τώρα. Οι holders εννοείται κρατιούνται ενήμεροι καθώς και πολλές φορές ψηφίζουν, εκφέρουν γνώμες/ αντιρρήσεις στο discord μας.

Πόσο μέλλον ακόμα πιστεύεις ότι έχουν τα NFTs;

Πιστεύω ότι τα NFTs είναι εδώ για να μείνουν– Αν μη τι άλλο στηρίζονται στο καπιταλιστικό στοιχείο της ιδιοκτησίας. Μπορείς να αγοράσεις, δηλαδή να έχεις, απτά αντικείμενα, μη απτά αντικείμενα, αέρα κοπανιστό. Τώρα σε πιο blockchain θα παραμείνουν, ως τι θα παραμείνουν, σε τι θα εξελιχθούν, θα δούμε.

Όσο για το δικό σου μέλλον, τι άλλο ετοιμάζεις;

Το Metamorphoses, ένα project που θα βγει μέσα στον Νοέμβριο. Είναι ένα conceptual και φιλόδοξο project που ετοιμάζω λαμβάνοντας υπόψιν τις δυνατότητες που μας δίνει το blockchain. Ετοιμάζω ένα βιβλίο Eleni is bored again, που θα έχει όλα τα σχέδια της συλλογής και σκοπεύω να βγει πριν τα Χριστούγεννα.

Το Elenihilism κυκλοφορεί ένα νέο έργο με κόστος 0.06eth κάθε μέρα στις 20.00 ώρα Ελλάδας. Περισσότερες πληροφορίες για τα project της Ελένης Τωμαδάκη μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα της και στο προφίλ της στο Twitter.