Τα χαμηλά σε λιπαρά γαλακτοκομικά δεν είναι απαραίτητα καλύτερα για την υγεία
Για χρόνια, οι επιστήμονες υποστήριζαν ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλών λιπαρών ήταν η λύση για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας. Νέες έρευνες το αμφισβητούν όλο και περισσότερο.
- ONEMAN
- 12 ΑΥΓ 2026
Για δεκαετίες, η επιστημονική κοινότητα και οι ειδικοί στη διατροφή συνιστούσαν την κατανάλωση γαλακτοκομικών χαμηλά σε λιπαρά, με στόχο την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και της υψηλής χοληστερόλης. Νέα ερευνητικά δεδομένα, ωστόσο, δείχνουν ότι τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά ενδέχεται να μην είναι πιο υγιεινά από τα πλήρη.
Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, η κατανάλωση γαλακτοκομικών που είναι πλήρη σε λιπαρά, όχι μόνο δεν φαίνεται να επιβαρύνει το σωματικό βάρος ή την καρδιαγγειακή υγεία, αλλά ενδέχεται να προσφέρει και ορισμένα οφέλη.
Έρευνα με επικεφαλής τον Harvey Anderson, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, έρχεται να προστεθεί σε μια ολοένα μεγαλύτερη δεξαμενή στοιχείων που δείχνουν ότι τα “full fat” γαλακτοκομικά μπορούν να αποτελούν μέρος μιας υγιεινής διατροφής.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση τριών μερίδων την ημέρα δεν είχε αρνητική επίδραση στο σωματικό βάρος, στη σύσταση του σώματος, τον ενεργειακό μεταβολισμό ή στα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The Journal of Nutrition.
Τι ακριβώς έδειξε, όμως, η έρευνα; Και τελικά έχει σημασία αν επιλέγουμε γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά;
Τι έδειξε η μελέτη;
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τορόντο παρακολούθησαν 74 υπέρβαρους και παχύσαρκους ενήλικες, οι οποίοι χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως τον Φεβρουάριο του 2023.
Η πρώτη ομάδα ακολούθησε μια δίαιτα με περιορισμένη κατανάλωση γαλακτοκομικών και μειωμένες θερμίδες. Η δεύτερη ακολούθησε διατροφή που διατηρούσε σταθερή την ενεργειακή πρόσληψη και περιλάμβανε τρεις μερίδες γαλακτοκομικών ημερησίως. Η τρίτη ομάδα ακολούθησε διατροφή χωρίς περιορισμό θερμίδων, επίσης με τρεις ημερήσιες μερίδες γαλακτοκομικών.
Οι συμμετέχοντες στις δύο τελευταίες ομάδες κατανάλωναν γαλακτοκομικά πλήρη σε λιπαρά.
Μετά από 12 εβδομάδες, οι ερευνητές δεν εντόπισαν ουσιαστικές διαφορές στην αύξηση του σωματικού βάρους, στη σύσταση του σώματος ή στα επίπεδα χοληστερόλης μεταξύ όσων ακολουθούσαν τη διατροφή με λίγα γαλακτοκομικά και όσων κατανάλωναν τρεις μερίδες γαλακτοκομικών την ημέρα.
Παράλληλα, όσοι κατανάλωναν περισσότερα γαλακτοκομικά παρουσίασαν βελτίωση της αρτηριακής πίεσης και υψηλότερη πρόσληψη ασβεστίου, πρωτεΐνης και βιταμίνης D.
Unsplash
«Όσοι κατανάλωναν τρεις μερίδες γαλακτοκομικών δεν παρουσίασαν επιβαρυμένα επίπεδα χοληστερόλης ή λιπιδίων στο αίμα ούτε ενδείξεις αντίστασης στην ινσουλίνη», δήλωσε ο Anderson στο ScienceDaily.
Οι ερευνητές επισημαίνουν επίσης ότι οι διατροφικές οδηγίες στον Καναδά και στις ΗΠΑ εξακολουθούν να συστήνουν στους ενήλικες τρεις μερίδες γαλακτοκομικών χαμηλών ή μηδενικών λιπαρών ημερησίως, υποστηρίζοντας ότι οι συγκεκριμένες συστάσεις δεν έχουν ακόμη ενσωματώσει πλήρως τα νεότερα στοιχεία για τα πιθανά οφέλη των γαλακτοκομικών που είναι πλήρη σε λιπαρά.
Οι διατροφικές οδηγίες αντιμετώπισαν επί χρόνια τα κορεσμένα λιπαρά ως σημαντικό παράγοντα κινδύνου και ενθάρρυναν τους καταναλωτές να αντικαταστήσουν το πλήρες γάλα και άλλα γαλακτοκομικά πλήρη σε λιπαρά, με προϊόντα χαμηλών ή μηδενικών λιπαρών.
Η βασική λογική, ωστόσο, δεν ήταν εντελώς λανθασμένη. Τα κορεσμένα λιπαρά αυξάνουν τη χοληστερόλη, ενώ η αντικατάστασή τους από ακόρεστα λιπαρά – ιδίως πολυακόρεστα λιπαρά που βρίσκονται σε τροφές όπως οι ξηροί καρποί, οι σπόροι και τα φυτικά έλαια – έχει συνδεθεί με χαμηλότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο.
Ωστόσο, μεγάλη ανάλυση του Χάρβαρντ που δημοσιεύθηκε το 2016 και περιλάμβανε περισσότερους από 220.000 συμμετέχοντες από τρεις αμερικανικές μελέτες διαπίστωσε ότι τα λιπαρά των γαλακτοκομικών δεν συνδέονταν από μόνα τους με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου.
Αντίθετα, η αντικατάσταση των γαλακτοκομικών λιπαρών με πολυακόρεστα λιπαρά συνδέθηκε με 24% χαμηλότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο, ενώ η αντικατάστασή τους με φυτικά λιπαρά συνδέθηκε με 10% χαμηλότερο κίνδυνο.
Η μέχρι σήμερα κυρίαρχη άποψη ήταν ότι η αφαίρεση των λιπαρών από τα γαλακτοκομικά θα βοηθούσε στην πρόληψη της υπερβολικής αύξησης του σωματικού βάρους. Η νέα μελέτη περιπλέκει αυτή την υπόθεση.
Εάν η κατανάλωση τριών μερίδων γαλακτοκομικών με πλήρη λιπαρά, την ημέρα, δεν προκαλεί μετρήσιμη αύξηση του βάρους, του σωματικού λίπους ή της χοληστερόλης, τότε φαίνεται ότι η παρουσία τους στη διατροφή δεν οδηγεί αυτομάτως στις δυσμενείς μεταβολικές επιπτώσεις που προέβλεπε το παλαιότερο μοντέλο.
Παράλληλα, η μελέτη αμφισβητεί την αντίληψη ότι η περιεκτικότητα ενός γαλακτοκομικού προϊόντος σε λιπαρά αποτελεί από μόνη της αξιόπιστο δείκτη για το πόσο υγιεινό είναι.
Το ευρύτερο ερώτημα που τίθεται αφορά πλέον το ίδιο το «διατροφικό σύμπλεγμα» μιας τροφής.
Η παλαιότερη διατροφική προσέγγιση επικεντρωνόταν συχνά σε μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά: τα κορεσμένα λιπαρά θεωρούνταν παράγοντας κινδύνου και, ως εκ τούτου, ένα τρόφιμο που περιείχε περισσότερα κορεσμένα λιπαρά θεωρούνταν αυτομάτως χειρότερο.
Οι ερευνητές εξετάζουν πλέον ολοένα περισσότερο τα γαλακτοκομικά ως ενιαίες τροφές, οι οποίες περιέχουν πρωτεΐνες, μέταλλα, βιταμίνες, υδατάνθρακες και λιπαρά. Ο τρόπος με τον οποίο αυτά τα συστατικά αλληλεπιδρούν μεταξύ τους ενδέχεται να επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ο οργανισμός ανταποκρίνεται στα λιπαρά.
Με απλά λόγια, οι επιπτώσεις μιας τροφής στην υγεία μπορεί να εξαρτώνται περισσότερο από τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν τα επιμέρους συστατικά της και όχι απλώς από την ποσότητα ενός συγκεκριμένου θρεπτικού συστατικού που περιέχει.
«Στα γαλακτοκομικά προϊόντα υπάρχουν δύο πρωτεΐνες – η καζεΐνη και ο ορός γάλακτος – οι οποίες συνυπάρχουν με τα λιπαρά και άλλα θρεπτικά συστατικά», καταλήγει ο Anderson.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.