Jakub Kapusnak
ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ

5 κόλπα που χρησιμοποιούν τα εστιατόρια για να σε κάνουν να ξοδέψεις περισσότερα

Πράγματα που σίγουρα έχεις προσέξει, αλλά ίσως δεν είχες καταλάβει πως ήταν στρατηγικές κινήσεις ώστε να ξοδέψεις περισσότερα χρήματα όταν τρως σε ένα εστιατόριο.

Όταν τρώμε έξω, συνήθως ψάχνουμε ένα νόστιμο γεύμα σε μια λογική τιμή. Ωστόσο, πολλά εστιατόρια λειτουργούν με μικρά περιθώρια κέρδους, ειδικά τα τελευταία χρόνια με την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών. Για να προσελκύσουν λοιπόν, και να διατηρήσουν τους πελάτες – αλλά και να τους κάνουν να ξοδέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα – οι ιδιοκτήτες εστιατορίων χρησιμοποιούν διάφορες στρατηγικές, από τη δημιουργία συγκεκριμένης ατμόσφαιρας μέχρι τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουν το μενού τους.

Τέτοιες πρακτικές μπορεί να είναι απαραίτητες για την επιβίωσή τους σε έναν ανταγωνιστικό κλάδο όπου μια κακή χρονιά ή ακόμη και μερικοί πεσμένοι μήνες μπορεί να κάνουν μεγάλη διαφορά και να οδηγήσουν μέχρι και στο κλείσιμο ενός εστιατορίου.

Παρόλο που αυτές οι πρακτικές δεν είναι απαραίτητα ανέντιμες, μπορεί να περιλαμβάνουν μια λεπτή ψυχολογική χειραγώγηση που έχει σχεδιαστεί για να επηρεάσει την αντίληψή σου, να βελτιώσει την εμπειρία σου, αλλά και να αυξήσει το ποσό που θα ξοδέψεις.

Αυτά είναι τα πέντε κόλπα που χρησιμοποιούν τα εστιατόρια για να σε κάνουν να ξοδέψεις περισσότερα.

Η ψυχολογία του μενού

Συνήθως όταν διαβάζεις ένα μενού, το μάτι σου πέφτει πάνω σε συγκεκριμένα πράγματα και αυτό δεν είναι σύμπτωση -είναι επιστήμη. Κάθε στοιχείο σε ένα μενού επιλέγεται προσεκτικά και βασίζεται σε έρευνες, από τα χρώματα που χρησιμοποιούνται μέχρι το πόσα πιάτα διαθέτει.

Για παράδειγμα, τα μενού εστιατορίων που διαθέτουν χρώματα που διεγείρουν την όρεξη, όπως το πορτοκαλί, το κόκκινο και το κίτρινο, μπορούν να τραβήξουν αποτελεσματικά το μάτι του πελάτη σε συγκεκριμένα σημεία τους.


Όσον αφορά τον αριθμό των προσφερόμενων πιάτων, η έρευνα δείχνει ότι όσο λιγότερα τόσο καλύτερα και ότι επτά πιάτα ανά ενότητα είναι ο μαγικός αριθμός. Ο περιορισμός του αριθμού των προσφερόμενων πιάτων αποτρέπει τους πελάτες από το να αισθάνονται καταβεβλημένοι από τις επιλογές και τους βοηθά να οδηγηθούν σε συγκεκριμένες, συχνά υψηλού περιθωρίου κέρδους επιλογές.

Αυτή η προσεκτική ισορροπία αποσκοπεί στη δημιουργία ενός μενού που είναι οπτικά ελκυστικό και απλό στην ανάγνωση, προκειμένου να βελτιωθεί η γευστική σου εμπειρία.

εστιατόρια

Οι εστιάτορες ξέρουν πόσο σημαντικές είναι οι λέξεις-κλειδιά

Οι περίπλοκες λέξεις είναι ακόμα ένα κόλπο που χρησιμοποιούν τα εστιατόρια προκειμένου να σε κάνουν να ξοδέψεις περισσότερα λεφτά. Συνήθως αγνοείς εξωφρενικούς ισχυρισμούς όπως «οι καλύτερες πρώτες ύλες» ή «η πιο νόστιμη μπριζόλα που έχεις φάει ποτέ», αλλά θα σου κεντρίσουν σίγουρα το ενδιαφέρον ελκυστικές φράσεις που εξάπτουν τη φαντασία και υπόσχονται μια ανώτερη γευστική εμπειρία, όπως για παράδειγμα οι «ανοιχτές φωτιές».

Οι λεπτομερείς και ελκυστικές περιγραφές του μενού μπορούν επίσης να δημιουργήσουν μια μοναδική αφήγηση και να επηρεάσουν τους πελάτες με διάφορους κερδοφόρους για το εστιατόριο, τρόπους. Μπορεί ας πούμε, στην περιγραφή μιας μηλόπιτας να γράψουν πως «μοιάζει με εκείνη που έφτιαχνε η γιαγιά σου» κι ας μην έφτιαξε ποτέ μηλόπιτα η γιαγιά σου.


Οι τιμές είναι αποτέλεσμα στρατηγικής

Οι επιλογές στην εστίαση είναι περισσότερες από ποτέ, οπότε τα εστιατόρια κάνουν ό,τι μπορούν για να διασφαλίσουν ότι οι τιμές τους είναι ανταγωνιστικές. Χρησιμοποιούν πρακτικές που επηρεάζουν την ψυχολογία σου, ακόμα και στον τρόπο που αναγράφουν τις τιμές στο μενού.

Για παράδειγμα, μια σαλάτα που κοστίζει εννέα ευρώ μπορεί να αναγράφεται ως «9» αντί για «9,00». Ορισμένα εστιατόρια αναγράφουν ακόμη και με λέξεις (π.χ. εννέα ευρώ) τις τιμές των πιάτων, γεγονός που σύμφωνα με έρευνες μπορεί να σε ενθαρρύνει να ξοδέψεις έως και 30% περισσότερα χρήματα.

Πολλές φορές χρησιμοποιούν «δολώματα»

Στον κλάδο της εστίασης, ένα προϊόν με υψηλό περιθώριο κέρδους είναι αυτό που συνήθως έχει χαμηλό κόστος παραγωγής, αλλά η τιμή του είναι σχετικά υψηλή σε σύγκριση με αυτό. Για παράδειγμα, ένα πιάτο ζυμαρικών, όπως τα σπαγγέτι με σάλτσα μαρινάρα, είναι φθηνό στην παρασκευή του, αλλά τα εστιατόρια μπορούν να το χρεώνουν ως premium λόγω της παρουσίασης και της αντιλαμβανόμενης αξίας.

Για να προσελκύσουν την προσοχή σου λοιπόν, σε αυτά τα κερδοφόρα για εκείνα είδη, τα εστιατόρια συχνά τα αναγράφουν στο μενού κοντά σε ένα πολύ πιο ακριβό είδος «δόλωμα».


Τα εστιατόρια γνωρίζουν ότι οι περισσότεροι πελάτες πιθανότατα δε θα παραγγείλουν το πιο ακριβό κυρίως πιάτο στο μενού, αλλά περιμένουν να παρατηρήσεις πόσο ακριβό είναι. Γνωστό ως το «φαινόμενο του δολώματος», αυτό το ψυχολογικό τέχνασμα μπορεί να σε κάνει να ξοδέψεις περισσότερα από όσα σκοπεύεις, επειδή αποφασίζεις με βάση αυτό που φαίνεται ως η πιο λογική επιλογή.

Για παράδειγμα, όταν ένα πιάτο με υψηλό κέρδος, όπως το προαναφερθέν πιάτο ζυμαρικών, τοποθετείται κοντά σε ένα πιάτο-δόλωμα, όπως ένα πιάτο με μοσχάρι wagyu, το πιάτο ζυμαρικών φαίνεται ακόμη πιο ελκυστικό και προσιτό.

Δημιουργούν τέτοια ατμόσφαιρα ώστε να θες να καθίσεις περισσότερο

Από τα χρώματα που επικρατούν στον χώρο μέχρι τον φωτισμό και το είδος της μουσικής που παίζουν, τα εστιατόρια αναζητούν συνεχώς τρόπους για να δημιουργήσουν ένα φιλόξενο περιβάλλον που θα σε ενθαρρύνει όχι μόνο να μείνεις, αλλά και να ξοδέψεις περισσότερα χρήματα.

Αν το αγαπημένο σου εστιατόριο είναι διακοσμημένο σε αποχρώσεις του κόκκινου, είναι επειδή έχει αποδειχθεί ότι αυτό το χρώμα αυξάνει τους καρδιακούς παλμούς, επιταχύνει την αναπνοή και διεγείρει την όρεξη, ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να τρώνε περισσότερο.

Οι ερευνητές γνωρίζουν επίσης ότι ο φωτισμός και ο ήχος μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο γευματίζουμε. Ο πιο ήπιος φωτισμός και η μουσική έχουν συνδεθεί με πελάτες εστιατορίων που καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες, αλλά απολαμβάνουν περισσότερο το φαγητό τους. Οι θαμώνες συνδέουν τα χαμηλότερα επίπεδα φωτισμού με υψηλότερες τιμές και υψηλότερη ποιότητα υπηρεσιών, ενώ η αργή, ατμοσφαιρική μουσική εμπνέει πιο χαλαρό φαγητό, το οποίο μπορεί τελικά να οδηγήσει σε υψηλότερες δαπάνες.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.