Shutterstock
ΠΡΩΙΝΟ

Τι περιλαμβάνει ένα παραδοσιακό ιαπωνικό πρωινό και πώς μπορείς να το φτιάξεις

Μικρά πιάτα με έμφαση στο ρύζι, την πρωτεΐνη και τα λαχανικά συνθέτουν το ιαπωνικό πρωινό που σε πολλούς θυμίζει μεσημεριανό γεύμα ή δείπνο.

Το 2018, ο Alex Delany προέβλεπε στο Bon Appétit ότι το ιαπωνικό πρωινό θα ήταν ανάμεσα στις πέντε μεγάλες τάσεις που θα κυριαρχούσαν στο φαγητό εκείνο τον χρόνο. Σε αντίθεση με τα δημητριακά, τα pancakes και τα αυγά με μπέικον – πιάτα που χαρακτηρίζουν την αμερικάνικη κουζίνα (την οποία έχουμε ενστερνιστεί σε μεγάλο βαθμό), στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου προτιμώνται οι αλμυρές γεύσεις που ικανοποιούν το αίσθημα της πείνας και προσφέρουν ενέργεια για αρκετές ώρες.

Σε πολλούς από εμάς, τα συστατικά αυτού του πλούσιου αλλά όχι πολύ γεμάτου πρωινού μπορεί να ταιριάζουν περισσότερο σε ένα μεσημεριανό γεύμα ή δείπνο, κι αυτό γιατί έτσι είναι σχεδιασμένο. Στον πυρήνα του, το ιαπωνικό πρωινό βασίζεται σε μια απλή φιλοσοφία: Μην τρως ποτέ τίποτα για πρωινό που δεν θα έτρωγες στο δείπνο. Ωστόσο, τα πιάτα τείνουν να είναι ελαφριά και εύπεπτα, ενώ έρχονται σε μικρές μερίδες.

Ένα παραδοσιακό ιαπωνικό πρωινό αποτελείται από ρύζι στον ατμό, σούπα miso, μια πρωτεΐνη όπως ψητό ψάρι και διάφορα συνοδευτικά πιάτα. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν tsukemono (ιαπωνικά τουρσιά), nori (ξηρά εποχικά φύκια), nattō (fermented φασόλια σόγιας), kobachi (μικρά συνοδευτικά που συνήθως αποτελούνται από λαχανικά) και μια πράσινη σαλάτα.

Σχετικά με τα φασόλια σόγιας μάλιστα, το Forbes αναφέρει σε πρόσφατο άρθρο του ότι μπορεί τα εν λόγω όσπρια να συμβάλλουν στη μάχη κατά του Covid-19. Μια μελέτη του Biochemical and Biophysical Research Communications δείχνει ότι το εκχύλισμα από το nattō, θα μπορούσε να αποτρέψει τυχόν μολύνσεις από τον Covid-19. Προτού βέβαια αρχίσεις να τα καταναλώνεις μανιωδώς, καλό είναι να λάβεις υπόψη σου ότι αυτά τα ευρήματα μπορεί να ισχύουν μόνο εάν συσσωρευθούν κύτταρα σε δοκιμαστικό σωλήνα.

Πώς μπορείς να ετοιμάσεις ένα ιαπωνικό πρωινό

Υπάρχουν πολλά συστατικά για να δημιουργήσεις ένα παραδοσιακό ιαπωνικό πρωινό, όμως καλύτερα να κρατήσεις τα πράγματα απλά, ενσωματώνοντας ένα είδος από το καθένα: ρύζι, σούπα, πρωτεΐνη (ψάρι, αυγό ή σόγια που έχει υποστεί ζύμωση) και συνοδευτικό (τουρσί ή άλλο πιάτο λαχανικών). Ολοκλήρωσε το γεύμα σου με ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι.

Για να εξοικονομήσουν χρόνο, οι οικογένειες στην Ιαπωνία ζεσταίνουν το ρύζι που έχει απομείνει σε rice cooker ή το porridge που έχει μαγειρευτεί στην εν λόγω συσκευή. Χρησιμοποιούν επίσης προπαρασκευασμένο τουρσί (tsukemono) ή φύκια (tsukudani), καθώς και μερίδες με έτοιμα φασόλια ή άλλα καρυκεύματα που διατίθενται στην αγορά. Είναι επίσης σύνηθες να χρησιμοποιούν furikake (ένα είδος καρυκεύματος για το ρύζι ή τα αυγά τους αλλά και να συνδυάζουν το rice bowl με αυγά ψαριών – ikura ή uni).

Τα πιάτα που χρειάζεται να συμπεριλάβεις

Ρύζι στον ατμό (Gohan)
Το απλό ρύζι στον ατμό, είτε λευκό (hakumai) είτε καστανό (genmai), είναι ένα βασικό πιάτο που συνοδεύει τις πρωτεΐνες και τα πιάτα του πρωινού, και πρέπει σίγουρα να συμπεριληφθεί.

Miso Soup (Miso Shiru)
Η σούπα Miso είναι μια παραδοσιακή ιαπωνική σούπα φτιαγμένη από πάστα σόγιας (miso) που έχει υποστεί ζύμωση και ζωμό dashi. Μερικά από τα πιο γνωστά συστατικά είναι το tofu, ψιλοκομμένο κρεμμύδι, φύκια wakame, aburaage (deep fried tofu), ιαπωνικά μανιτάρια, μύδια ή άλλα εποχικά υλικά. Είναι σύνηθες στα ιαπωνικά νοικοκυριά να φτιάχνουν Miso Soup εξαρχής, αλλά η έτοιμη σούπα (απλώς προσθέτεις νερό) μπορεί να κάνει τη δουλειά της.

Φασόλια σόγιας (Natto)
Το Natto σερβίρεται με ρύζι στον ατμό και αυτό το πιάτο ξεχωρίζει για την υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες. Αρωματίζεται με σάλτσα σόγιας, και συνδυάζεται προαιρετικά με συστατικά όπως αποξηραμένο bonito (katsuobushi), ψιλοκομμένα κρεμμύδια, πικάντικη μουστάρδα (karashi), φύκια (kizaminori) ή άλλα πρόσθετα.

Ψητό ψάρι (Yakizakana)
Το ψάρι είναι μια πολύ δημοφιλής πρωτεΐνη στο πρωινό και ψήνεται στο φούρνο ή μαγειρεύεται γρήγορα σε ένα τηγάνι. Συχνά καρυκεύεται απλώς με αλάτι και ο σολομός είναι μια αγαπημένη επιλογή για το ιαπωνικό πρωινό. Ένα άλλο δημοφιλές ψάρι είναι το σκουμπρί (aji), αλλά μπορείς να επιλέξεις αυτό της αρεσκείας σου.

Λαχανικά τουρσί (Tsukemono)
Το Tsukemono είναι ένα βασικό πιάτο στην ιαπωνική κουζίνα, καθώς προορίζεται να συνοδεύσει κάθε είδους πιάτο με ρύζι. Ένας πολύ γνωστός τύπος tsukemono είναι το δαμάσκηνο τουρσί, γνωστό ως umeboshi και ταιριάζει με το απλό ρύζι ατμού ή τον χυλό ρυζιού.

Αποξηραμένα φύκια (Nori)
Τα αποξηραμένα φύκια (ajitsuke nori) αποτελούν με τη σειρά τους σήμα κατατεθέν της ιαπωνικής κουζίνας, καθώς προορίζονται να καταναλωθούν με ρύζι στον ατμό. Επειδή έχουν ήδη καρυκεύματα, μπορείς να τα απολαύσεις όπως είναι, με ρύζι, αλλά μπορείς επίσης να τα βουτήξεις σε σάλτσας σόγιας και στη συνέχεια να τυλίξεις με αυτά το ρύζι.

Πιάτα με λαχανικά (Kobachi)
Έρχονται συνήθως σε μικρές μερίδες και αυτοί οι τύποι μικρών πιάτων (δεν περιορίζονται αυστηρά σε λαχανικά) είναι γνωστοί ως kobachi. Εκτός από τα τουρσιά και τα φύκια, τόσο τα μαγειρεμένα λαχανικά, όσο και οι φρέσκες σαλάτες μπορούν να συμπεριληφθούν σε ένα παραδοσιακό ιαπωνικό πρωινό.

Αλμυρή τηγανίτα (Okonomiyaki)
Μια ιαπωνική εκδοχή της αλμυρής τηγανίτας και δημοφιλές street food στην Osaca, φτιάχνεται με αλεύρι, αυγά, ψιλοκομμένο λάχανο, πρωτεΐνη της επιλογής σου και ολοκληρώνεται με διάφορα toppings. Το όνομά της προέρχεται από τη λέξη okonomi, που σημαίνει “πώς σου αρέσει” ή “αυτό που σου αρέσει” και yaki που σημαίνει “μαγειρεμένο”.

Ιαπωνική ομελέτα (Tamagoyaki)
Η αφράτη αυτή ομελέτα προκύπτει τυλίγοντας τα αυγά με γρήγορες κινήσεις και δημιουργώντας ουσιαστικά ένα ρολό. Τρώγεται για πρωινό, μπαίνει σε bento, ακόμα και σε σούσι. Παρασκευάζεται σε ένα τηγάνι που ονομάζεται makiyakinabe ή tamagoyakiki.