Eurokinissi
ΙΣΤΟΡΙΑ

Η συντριβή του C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας και το μυστήριο με την εξαφάνισή του

Στις 5 Φεβρουαρίου του 1991, το αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας εξαφανίστηκε. Επέβαιναν σε αυτό 63 άνθρωποι.

Στο αεροσκάφος επέβαιναν 58 σμηνίτες και 5 μέλη του πληρώματος, ο κόκκινος μαρκαδόρος είχε κυκλώσει την πέμπτη μέρα του Φεβρουαρίου, η Ελλάδα είχε μπει για τα καλά στους ρυθμούς του 1991 και, χωρίς να το γνωρίζει, από λεπτό σε λεπτό θα αντιμετώπιζε μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες στην ιστορία της.

Από την Ελευσίνα στο Ηράκλειο της Κρήτης, με μία ενδιάμεση στάση στην 111 Πτέρυγα Μάχης της Αγχιάλου. Αυτό θα ήταν, υπό άλλες συνθήκες, το μικρό ταξίδι του C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι συνθήκες, όμως, αποδείχθηκαν ακατάλληλες.

Εκείνη την περίοδο, ο πόλεμος στον Περσικό Κόλπο βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη και οι Αμερικανοί, θέλοντας να βάλουν στη θέση του τον Saddam Hussein που είχε εισβάλει στο Κουβέιτ, είχαν μπει στο γνωστό τους ‘‘battle mode’’. Το NATO, φυσικά, είχε ενεργό ρόλο στις συντονισμένες επιθέσεις και η Ελλάδα, εφόσον είναι μέλος του, όφειλε να ανταποκριθεί.

Έτσι, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας αποφασίζει να μεταφερθούν στην αμερικανική βάση της Σούδας δεκάδες αξιωματικοί και υπαξιωματικοί για τη φύλαξή της. Το πρωί της 5ης Φεβρουαρίου, όλα ήταν έτοιμα ώστε να γίνει η εντολή, πράξη. Οι 58 στρατιωτικοί, μαζί με το πλήρωμα, μπήκαν στο θηριώδες αεροσκάφος με προορισμό την Κρήτη.

Η εξαφάνιση

Λίγα λεπτά μετά την απογείωση, το αεροσκάφος χάθηκε από τα ραντάρ ενώ λίγο πριν, είχε επικοινωνήσει με τον πύργο ελέγχου στον Αλμυρό ώστε να ζητήσει άδεια προσγείωσης, την οποία και πήρε. Η τελευταία τους επικοινωνία, ήταν η συγκεκριμένη και αμέσως, ξεκίνησε μια επιχείρηση εντοπισμού χωρίς ωστόσο να φέρει κάποιο αποτέλεσμα. Αυτό που προκαλεί εντύπωση, είναι πως ο κυβερνήτης Δημήτρης Μπίνας δεν είχε αναφέρει το παραμικρό πρόβλημα.

Οι έρευνες συνεχίστηκαν για 4 ημέρες, τόσο από ξηράς όσο και από αέρος, όμως δεν βρέθηκε κανένα ίχνος του C-130. Τελικά, θα εντοπίσει τα συντρίμμια του ένας πιλότος στρατιωτικού ελικοπτέρου, στο όρος Όρθυς, στην κορυφή Τσατάλι. Από τη συντριβή του αεροσκάφους δεν επέζησε κανένας από τους 63 επιβαίνοντες. Η τραγωδία έγινε, προφανώς, πρωτοσέλιδο σε όλες τις εφημερίδες. Άλλωστε, 33 ολόκληρα χρόνια μετά, παραμένει η μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία στην Ελλάδα.

Οι απαντήσεις που ποτέ δεν ήρθαν

Eurokinissi

Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εξαφανίστηκε από το ραντάρ το C-130 παραμένουν άγνωστες κάτι που, αυτόματα, δίνει χώρο και στις συνωμοσίες. Σενάρια, πάντως, υπάρχουν αρκετά. Ένα από αυτά, υποστήριζε ότι οι αρχές γνώριζαν από την πρώτη στιγμή πού βρίσκονταν τα συντρίμμια του αεροσκάφους όμως θέλησαν να προστατεύσουν κάποιο «μυστικό», καθυστερώντας επίτηδες να φτάσουν στο σημείο της συντριβής. Εκεί, σύμφωνα πάντα με τη θεωρία, υπήρχαν επιζώντες που περίμεναν βοήθεια, χάνοντας τη ζωή τους στο «περίμενε».

Η δεύτερη εκδοχή έλεγε ότι στην περιοχή πετούσε και άλλο αεροσκάφος, πιθανότατα εχθρικό, το οποίο μπέρδεψε τα όργανα του C-130 και το οδήγησε σε πτώση. Το σενάριο αυτό επίσης δεν επιβεβαιώθηκε.

Το τρίτο και τελευταίο σενάριο, ανέφερε πως το αεροσκάφος μετέφερε εκρηκτικά και πώς πραγματοποιήθηκε έκρηξη όσο το αεροσκάφος βρισκόταν στον αέρα, με αποτέλεσμα ο πιλότος να οδηγηθεί στη μοιραία αναγκαστική προσγείωση. Οι υποστηρικτές της συγκεκριμένης εκδοχής ενίσχυαν την άποψή τους λέγοντας ότι αμέσως μετά την ανεύρεση των συντριμμιών, ελικόπτερα Σινούκ, απομάκρυναν από την περιοχή αγνώστου περιεχομένου κιβώτια, ενώ η περισυλλογή των νεκρών δεν έγινε παρουσία ιατροδικαστή. Ναι, ούτε αυτό το σενάριο επιβεβαιώθηκε.

Το γεγονός ότι τίποτα δεν επιβεβαιώθηκε, αλλά ούτε και διαψεύστηκε, προκάλεσε αντιδράσεις από τους συγγενείς των θυμάτων, οι οποίοι ζητούσαν να μάθουν την αλήθεια.

Ο τότε υπουργός Άμυνας, Ιωάννης Βαρβιτσιώτης, έστειλε μάλιστα επιστολή στις οικογένειες των θυμάτων για να τους ξεκαθαρίσει πως το C-130 δεν μετέφερε πυρομαχικά ή οποιαδήποτε άλλα υλικά. «Δεν υπήρχε βόμβα στο αεροσκάφος. Οι επιβαίνοντες και τα συντρίμμια του αεροσκάφους άργησαν να εντοπιστούν λόγω της πυκνής νέφωσης που επικρατούσε στην περιοχή».

Η δίκη

Στη δίκη που πραγματοποιήθηκε 3 χρόνια αργότερα, ο υπεύθυνος για την εναέρια κυκλοφορία στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, Στέφανος Τίγκας, καταδικάστηκε σε 2ετή φυλάκιση με αναστολή. Τον Ιανουάριο του 1996, το Διαρκές Αναθεωρητικό Αεροδικείο, τον κήρυξε ομόφωνα αθώο.

Μετά την απόφαση του Αεροδικείου, οι συγγενείς υποστήριξαν ότι η δίκη ήταν μια παρωδία και πως το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας δεν έδωσε ποτέ τα απαραίτητα έγγραφα που θα έριχναν φως στην υπόθεση. Πάντως, το πόρισμα για το πώς έφτασε το C-130 στη συντριβή, χαρακτηρίστηκε από την Πολεμική Αεροπορία ως «άκρως απόρρητο».

Λίγα χρόνια αργότερα, ο Στέφανος Τίγκας έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 52 ετών. Είχε διαγνωστεί με κατάθλιψη. Πολλοί έκαναν λόγο για το 64ο θύμα του δυστυχήματος.