unsplash
BUSINESS

Τι να μην κάνεις αν θέλεις να ξεκινήσεις μια επιτυχημένη startup

Γιατί το να εργαστείς σήμερα σε μια startup ισοδυναμεί σχεδόν με απόπειρα αυτοκτονίας; Ποιες είναι οι παθογένειες που εξολοθρεύουν τον ενθουσιασμό των νέων εταιρειών;

Αυτό που στις αρχές της δεκαετίας του 2010 έμοιαζε με μόδα, το να εργαστείς σε μια νεοφυή (startup) εταιρεία, σήμερα θυμίζει περισσότερο εφιάλτη. Τουλάχιστον το 90% των νεοφυών εταιρειών βαδίζουν αναπόφευκτα προς ένα πρόωρο τέλος, πληρώνοντας «εμβρυικά» λάθη ως προς την ευελιξία των ανθρώπων τους και όχι μόνο. Επιχειρήσαμε να ορίσουμε τον χάρτη των αποτυχιών που οδηγεί τα περήφανα «θωρηκτά» της νεοφυούς επιχειρηματικότητας να μοιάζουν με βαρκάκια και να βουλιάζουν στα ρηχά.

Μπερδεύοντας τον αρχηγό με τον μάνατζερ

O αρχηγός (leader) είναι εκείνος που βοηθάει την εταιρεία να μεγαλώνει και να βελτιώνεται διαρκώς, μέσα από το προσωπικό του δημιουργικό όραμα και τον αγώνα του για τη διαρκή εξασφάλιση χρηματοδότησης. Ο μάνατζερ είναι εκείνος που κρατάει το οικοδόμημα σταθερό, που ασχολείται καθημερινά με την οργάνωσή του και με την πραγμάτωση των καθηκόντων κάθε μέλους της ομάδας. Στο ξεκίνημα μιας εταιρείας, χρειάζεσαι πάντα έναν αρχηγό που θα είναι ΜΟΝΟ αρχηγός και θα συνεργάζεται με έναν μάνατζερ. Οποιαδήποτε σύγχυση, μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα.

Όταν τα χρήματα τελειώνουν

Προσλαμβάνονται υπάλληλοι «με την προοπτική» να πληρώνονται, κλείνονται συμφωνίες με πελάτες, αν και δεν είναι σαφές αν υπάρχει οικονομικό «καύσιμο» για να ρολάρει η γραμμή του προϊόντος. Μια νέα εταιρεία που διαγράφει ξέφρενη τροχιά χωρίς να έχει εξασφαλισμένα κάποια έξτρα χρηματοδότηση πέρα από τα αρχικά κεφάλαια για την κίνησή της, είναι βέβαιο πως θα βαδίσει προς την αυτοχειρία.

‘Ξεχνώντας’ τη διαφήμιση

To αργοπορημένο PR είναι συνώνυμο του κακού PR. Στο σημερινό περιβάλλον των social media, τίποτα δεν μένει στο συλλογικό επίκεντρο της προσοχής για παραπάνω από μερικές ώρες, ενώ ακόμα και η physical διαφήμιση πρέπει να χτυπάει έγκαιρα και να είναι εξωπραγματικά πιασάρικη για να προσελκύσει το κοινό που ονειρεύεται το εκάστοτε brand. Η διαφήμιση και η επικοινωνία μιας νέας επιχείρησης οφείλουν να είναι στοχευμένες και πάντα on time.

Πρόχειρη διαχείριση των logistics

Η κατασκευή ενός προϊόντος βασίζεται σε άλλα προϊόντα. Μια εταιρεία που πουλάει software, έχει ως πρώτες ύλες μια σειρά από ηλεκτρονικά εξαρτήματα. Μια άλλη εταιρεία που πουλάει βιοδιασπώμενες σακούλες, βασίζεται σε ανακυκλώσιμα υλικά για την παραγωγή τους. Η επάρκεια πρώτων υλών και η έγκαιρη και έγκυρη επικοινωνία με τους εκάστοτε προμηθευτές, εξασφαλίζει την αδιάλειπτη ροή της γραμμής παραγωγής.

Προσλήψεις την τελευταία στιγμή

Ατολμία και αναβλητικότητα. Το ένα ραντεβού ακολουθεί το άλλο και στο τέλος η κάθε πρόσληψη γίνεται «στο πόδι», μόνο και μόνο για να καλυφθεί η εκάστοτε θέση. Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τη στελέχωση του ανθρωπίνου δυναμικού οφείλουν να είναι ευέλικτοι και να ρισκάρουν εκεί όπου δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο.

Εξαφανίζοντας γυναίκες και άτομα μειονοτήτων

Είναι τρομακτικά εύκολο να γίνεις irrelevant, να ξεπεραστείς από τις εξελίξεις, στο σημερινό τοπίο των επιχειρήσεων. Ο πιο εύκολος τρόπος για να συμβεί κάτι τέτοιο, είναι το να διαμορφώσεις ένα εργασιακό δυναμικό χωρίς πολυμορφία. Μια αξιοσημείωτη εκπροσώπηση γυναικών, μετανάστες, ομογενείς, άτομα ΑΜΕΑ ή άτομα που προέρχονται από τον χώρο των ΛΟΑΤΚΙ, μπορούν να προσφέρουν ένα πολυδύναμο εργασιακό δυναμικό, με απόψεις από διαφορετικά κοινωνικά – φυλετικά backgrounds, που μόνο βελτιώνουν τη συνολική παραγωγικότητα μιας εταιρείας.

Παραιτήσεις και απολύσεις: Η δύσκολη απόφαση

Έρχεται και τούτη η σκληρή μέρα, του χωρισμού η ώρα και όλοι κλαίνε για την ώρα αυτή σαν να είναι τραγουδιστές σε κάποιο ρεμπέτικο τραγούδι γεμάτο νταλκά. Η εξέλιξη είναι αναπόφευκτη σε κάθε ομάδα, σε κάθε οργανισμό που παράγει κάτι σε καθημερινή βάση. Προϊόν αυτής της εξέλιξης είναι και η διαδοχή των ανθρώπων: οι νέοι γίνονται παλιοί και οι παλιοί αναζητούν τις ομάδες εκείνες που θα τους κάνουν ξανά νέους και φερέλπιδες. Όταν «γατζώνεται» κάποιος σε μια θέση, όταν βολεύεται σε μια νοοτροπία ιδρυματισμού, τότε αναπόφευκτα και η ομάδα – εταιρεία θα βγει από τις ράγες της εξέλιξης.

Ο δρασκελισμός του κροκόδειλου

Μπορεί να σε τρόμαξε η λέξη «κροκόδειλος» αλλά προσπάθησε να το κάνεις εικόνα: Όπως ένας κροκόδειλος κινεί το βαρύ του σώμα βασανιστικά αργά, έτσι και μια νεοφυής εταιρεία μπορεί να ‘σέρνεται’ σε καθημερινή βάση, αν ο μηχανισμός της λειτουργίας της είναι βραδυκίνητος και βραδυφλεγής: τα meetings γίνονται δι’ ασήμαντον αφορμήν και κρατούν αιώνια, οι αποφάσεις φιλτράρονται ξανά και ξανά από διαφορετικές ομάδες και οι αντιδράσεις σε πάσης φύσεως ζητήματα φιλτράρονται ξανά από τους ίδιους (φαύλους) κύκλους. Η εταιρεία – κροκόδειλος σε ένα οικοσύστημα που συλλογίζεται και δρα αστραπιαία, μαρμαρώνει στο χρόνο και γίνεται μη αναγκαία.