©Domniki Mitropoulou
ΘΕΑΤΡΟ

Από τη ναζιστική Γερμανία στην Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις που θα δούμε τον Σεπτέμβριο

Ξεχωρίζουμε 10 πρεμιέρες και επαναλήψεις που ανοίγουν την αυλαία της θεατρικής σεζόν στις σκηνές της πόλης. 

Ο Σεπτέμβριος είναι ήδη εδώ και ενώ οι καλοκαιρινές περιοδείες συνεχίζονται ακόμα μέχρι να ρίξουν αυλαία στα ανοιχτά θέατρα της Αθήνας, οι κλειστές σκηνές της πόλης προετοιμάζονται πυρετωδώς για να σηκώσουν αυλαία. 

Η θεατρική σεζόν ξεκινά δειλά-δειλά τον πρώτο μήνα του φθινοπώρου, για να κορυφωθεί μέσα στον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο με πληθώρα πρεμιέρων, και εμείς ξεχωρίζουμε ολοκαίνουργιες παραστάσεις αλλά και επαναλήψεις επιτυχημένων έργων που έρχονται προσεχώς.  

Θέλω να σου κρατάω το χέρι I από 15/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν

Ο Τάσος Ιορδανίδης (έγραψε το έργο) και η Θάλεια Ματίκα (το σκηνοθετεί) επιστρέφουν για 3η χρονιά στη σκηνή του Θεάτρου Άλφα – Ληναίος-Φωτίου ως «παράνομοι» εραστές που αναζητούν διέξοδο στα προβλήματα των γάμων τους.

To σκηνικό ένα δωμάτιο σε ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής. Και οι δυο τους. Απέναντι αλλά και δίπλα. Μαζί αλλά και χωριστά. Μία γυναίκα και ένας άντρας, ένας άντρας και μια γυναίκα σε ένα συναισθηματικό και ψυχολογικό bras de fer.

Προπώληση εδώ.

Nostalgia Generation: Δυστυχώς γίναμε vintage πολύ νωρίς I από 16/09

Η ομάδα ΝΤΟΥΘ μας προσκαλεί ξανά στο τρίωρο πάρτι με παγιέτες και view master που διοργάνωσε για λίγες παραστάσεις τον Μάιο στο Θέατρο 104.

Μία σύγχρονη κωμωδία-βουτιά στα 90s σε σκηνοθεσία της Βάσιας Ατταριάν, για τη γενιά των millennials που στέκεται σήμερα εδώ τόσο νέα και τόσο vintage. Μία γιορτή με τραγούδια που αγαπάμε να μισούμε, με αστείες μόδες που όλοι υιοθετήσαμε, με γλυκόπικρα συναισθήματα και  άφθονο γέλιο, αφιερωμένο όχι μόνο σε αυτή τη γενιά, αλλά στις προηγούμενες και τις επόμενες.

Παίζουν: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ειρήνη Γεωργαλάκη, Ρωμανός Καλοκύρης, Μυρτώ Μακρίδη, Προμηθέας Nerattini-Δοκιμάκης, Ιωάννα Ραμπαούνη, Σεραφείμ Ράδης, Δημήτρης Τάσαινας, Μαρία Φιλίνη. Guest star: Κατερίνα Μαυρογεώργη.

Προπώληση εδώ.

Goodbye Lindita I από 20/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν

Σε σύλληψη και σκηνοθεσία του Μάριο Μπανούσι, το Goodbye Lindita που αποθεώθηκε την άνοιξη από κοινό και κριτικούς, παρουσιάζεται και πάλι στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου για να διηγηθεί ξανά την ιστορία μιας οικογένειας.

Μια σειρά από παράδοξα γεγονότα που συμβαίνουν στο σπίτι φέρνουν στην επιφάνεια έναν κόσμο κρυμμένο, φτιαγμένο από όνειρα και εφιάλτες, μια ανάποδη πραγματικότητα με τους δικούς της κανόνες, γνώριμη ίσως μέσα από τα παραμύθια. Οι κάτοικοι του σπιτιού έρχονται αντιμέτωποι με το σκοτάδι του θανάτου και μια μυστηριώδη πόρτα που μέχρι τώρα είχε μείνει ερμητικά κλειστή. Τι χρειάζεται να γίνει για να ολοκληρωθεί ο ύστατος αποχαιρετισμός; Πώς μπορεί να συνεχιστεί η ζωή; Τι σημαίνει (αυτός) ο θάνατος;

Παίζουν: Χρυσή Βιδαλάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Εριφύλη Κιτζόγλου, Κατερίνα Κρίστο, Μάριο Μπανούσι, Ελένη Άμπια Νζάνγκα, Βασιάνα Σκοπετέα, Αλεξάνδρα Χασάνι.

Προπώληση εδώ.

Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ I από 20/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν © Xρήστος Συμεωνίδης

Μία ακόμα επιτυχημένη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου που επαναλαμβάνεται, αυτή τη φορά όμως στο Θέατρο Κιβωτός. Ο Γιώργος Κουτλής επανέρχεται στο αστυνομικό θρίλερ παραλόγου με κωμικά στοιχεία του Dmitry Danilov για τον Νικολάι, κάτοικο του Παντόλσκ, μιας άχρωμης πόλης στην περιφέρεια της Μόσχας, που συλλαμβάνεται χωρίς να ξέρει γιατί και μεταφέρεται σε ένα αστυνομικό τμήμα της ρωσικής πρωτεύουσας. 

Εκεί, έρχεται αντιμέτωπος με τους αστυνομικούς του τμήματος, οι οποίοι τον υποβάλουν σε μια εκκεντρική ανάκριση, που περιλαμβάνει από ασκήσεις παρατηρητικότητας και κιναισθησίας μέχρι ερωτήσεις που αφορούν την ιστορία της πόλης του, την αβάν-γκαρντ τέχνη και τις ερωτικές του σχέσεις.

Παίζουν: Θανάσης Δόβρης, Ελένη Κουτσιούμπα, Παναγιώτης Μανουηλίδης, Άρης Μπαλής, Αλέξανδρος Σιάτρας, Γιλμάζ Χουσμέν.

Προπώληση εδώ.

Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον I από 20/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν

Πρωτοπαρουσιάστηκε την άνοιξη και τώρα, θα το δούμε ξανά. Το πρωτότυπο έργο της Βαλέριας Δημητριάδους ανεβαίνει και πάλι στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου από την ομάδα C. for Circus. 

Πραγματεύεται ένα τραγικά επίκαιρο θέμα, μία από τις ισχυρότερες μορφές έμφυλης βίας, το sex trafficking. Υπερεξουσία ανθρώπων στις ζωές άλλων με μόνο κίνητρο το κέρδος, σωματική και ψυχολογική βία, κυκλώματα, οργανωμένο έγκλημα που επεκτείνει διαρκώς τη δράση του και ζωές που χάνονται, είτε κυριολεκτικά, είτε μεταφορικά – με το να ζουν υπό τη σκιά και τον φόβο του θύτη. Έντεκα ηθοποιοί σε έντεκα ρόλους λειτουργούν σαν ένα σώμα και καταθέτουν ο καθένας από τη σκοπιά του το δικό του κομμάτι συνθέτοντας σταδιακά το παζλ της ιστορίας, ενώ ταυτόχρονα η επί σκηνής ζωντανή μουσική ενισχύει τη δράση και δημιουργεί μία υποβλητική ατμόσφαιρα.

Παίζουν: Αθηνά Αλεξοπούλου, Βαγγέλης Αμπατζής, Παναγιώτης Γαβρέλας, Κωνσταντίνος Κάππας, Μαρία Κατσανδρή, Χρύσα Κοτταράκου, Γρηγόρης Μπαλλάς, Μαρία Προϊστάκη, Αθηνά Σακαλή, Θανάσης Χαλκιάς, Σπύρος Χατζηαγγελάκης.

Προπώληση εδώ.

HIV I 23 & 24/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν

Ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης και η σκηνοθέτρια Έλενα Σωκράτους, μετά την επιτυχημένη συνεργασία τους στο Lebensraum, συναντιούνται ξανά, αυτή τη φορά στο θεατρικό μονόλογο HIV στη σκηνή του Θεάτρου Σταθμός. 

Αφηγείται την ιστορία της Νιγηριανής εργαζόμενης στο σεξ Επίφανι Γκούντμαν, η οποία υπήρξε θύμα εμπορίας ανθρώπων, διαπομπεύτηκε για «λόγους Δημόσιας Υγείας» και τελικά αυτοκτόνησε στην Αθήνα το 2012, όταν δεκάδες οροθετικές γυναίκες συνελήφθησαν, υπέστησαν εξαναγκαστικούς ελέγχους για ΗΙV και προφυλακίστηκαν για κακούργημα αφού προηγουμένως οι φωτογραφίες και τα προσωπικά τους δεδομένα είχαν δημοσιοποιηθεί στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Παίζει: Βασιλική Κυπραίου.

2071-Ο κόσμος που θα αφήσουμε στα παιδιά μας I από 28/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν

Μένουμε στο Θέατρο Σταθμός, εκεί που ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ανεβάζει ένα θεατρικό μονόλογο, μια «δραματοποιημένη διάλεξη» του κλιματολόγου Chris Rapley και του καταξιωμένου Βρετανού συγγραφέα Duncan Macmillan (Πνεύμονες, Όλα τα υπέροχα πράγματα) που παρουσιάστηκε το 2014 στο Royal Court Theater του Λονδίνου από την Katie Mitchell και φέτος, δέκα περίπου χρόνια μετά, ανεβαίνει για πρώτη φορά στη χώρα μας. 

Για τον Rapley η κλιματική αλλαγή είναι κατ’ αρχάς θέμα συναισθηματικό. Ωστόσο, βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα για να στοιχειοθετήσει τη θέση του. Ξεκινά με μια ευρεία γεωφυσική ανάλυση για τον πλανήτη Γη και προσδιορίζει τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής: την υποχώρηση των παγετώνων και συνεπώς την άνοδο της στάθμης της θάλασσας καθώς και τη διατάραξη του κύκλου του διοξειδίου του άνθρακα και την αύξηση της θερμοκρασίας. Αναλύοντας τον τρόπο που θα διαταραχθεί η κλιματική ισορροπία στην καθημερινή μας ζωή αλλά και ερευνώντας πιθανές λύσεις, ο Rapley φαίνεται κάπως επιφυλακτικός για την επίλυση του ζητήματος του υπερπληθυσμού και εναποθέτει τις ελπίδες του στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, διερωτώμενος ουσιαστικά «ποιο είναι το μέλλον που θέλουμε να δημιουργήσουμε».

Παίζει: Αντώνης Μυριαγκός.

Ο καθένας πεθαίνει μόνος του I από 30/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν © Δάφνη Δίγκα

Ο Θεατρικός Οργανισμός «Νέος Λόγος» και το studio Μαυρομιχάλη επαναλαμβάνουν για δεύτερη χρονιά τη θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος του Hans Fallada, που με ρεαλισμό και ειλικρίνεια περιγράφει την καθημερινή ζωή των Γερμανών πολιτών και την αντίσταση που πρόβαλαν στον ναζισμό κάποιοι -λίγοι- «συνηθισμένοι» άνθρωποι. 

Κεντρική ιστορία είναι αυτή των Κβάνγκελ, μια αληθινή ιστορία, την οποία ανακάλυψε ο συγγραφέας σε φακέλους της Γκεστάπο μετά το τέλος του ναζιστικού καθεστώτος. Ο Ότο Κβάνγκελ είναι ένας εργοδηγός σε εργοστάσιο επίπλων που έχει μετατραπεί σε εργοστάσιο που φτιάχνει φέρετρα. Η Άννα είναι η γυναίκα του. Όταν ο γιος τους σκοτώνεται στον πόλεμο, αποφασίζουν να αντισταθούν με τον δικό τους τρόπο. Γράφουν κάρτ ποστάλ κατά του Χίτλερ που τις αφήνουν σε κεντρικά σημεία για να αφυπνίσουν τον Γερμανικό λαό.

Παίζουν: Κωνσταντίνος Δημητρακάκης, Βασιλίνα Κατερίνη, Στέλλα Κρούσκα, Φώτης Μακρής, Στέλιος Πετράκης, Έφη Ρευματά, Φοίβος Σαμαρτζής, Κλεοπάτρα Τολόγκου, Μενέλαος Χαζαράκης.

Προπώληση εδώ.

ΠασΠορτ-Μία αληθινή περιπέτεια I από 30/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν

Μία χειροποίητη, site specific performance της θεατρικής ομάδας Μικρός Νότος, που πρωτοπαρουσιάστηκε την άνοιξη, συνεχίζει την πορεία της τώρα στο Άσυλο Ανιάτων στην Κυψέλη, με τους θεατές να περιηγούνται μέσα στα ειδικά διαμορφωμένα δωμάτια της Πτέρυγας του Νοσηλευτηρίου του Ιδρύματος Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων του Ασύλου Ανιάτων και μία αληθινή περιπέτεια να ξεκινά. 

Με αφετηρία τη δύναμη και την παρηγοριά, που άντλησε η ηθοποιός Χρύσα Διαμαντοπούλου από το ομώνυμο βιβλίο της ψυχολόγου Ελεονώρας Σουρλάγκα, η επιζήσασα επιχειρεί, με την καταλυτική συμβολή του εικαστικού Βασίλη Καβουρίδη, να αποτυπώσει την εμπειρία της καταργώντας τον τέταρτο τοίχο, που χωρίζει τον καλλιτέχνη από τον θεατή. Μία work in progress performance, που συνδυάζει δημιουργικά τη θεατρική φόρμα με εικαστικές εγκαταστάσεις, ηχητικά τοπία και αληθινές μαρτυρίες, μέσα σε 9 δωμάτια που  μετατρέπονται σε ένα δυναμικό πεδίο, όπου καλλιτέχνες, περιθαλπόμενοι και θεατές «συνομιλούν». 

Παίζουν: Νίκος Αξιώτης, Εβελίνα Αραπίδη/Έλενα Αρβανίτη, Χρύσα Διαμαντοπούλου, Έλσα Λουμπαρδιά, Σεμέλη Παπαοικονόμου και η χορεύτρια Άννα Ανουσάκη.

Προπώληση εδώ.

Το Σπίτι I από 30/09

Από τη ναζιστική Γερμανία μέχρι την Αθήνα των 90s: Οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου που ξεχωρίζουν

Ο Δημήτρης Καραντζάς ανεβάζει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το έργο που έγραψε και σκηνοθετεί, ένα ρέκβιεμ για την ανθρωπότητα, μια περφόρμανς-παραβολή για τη βία, τον εθισμό στην εικόνα και την κατάργηση των ψευδαισθήσεων ή αλλιώς για την πραγματικότητα που ό,τι κι αν κάνεις για να την αποφύγεις, αργά ή γρήγορα θα έρθει να σε βρει.

Μία γυναίκα και ένας άντρας (αδέρφια; συγκάτοικοι; σύντροφοι;), περνούν μια οποιαδήποτε ημέρα στο σπίτι τους, που μπορεί να είναι στην Αθήνα, στο Τόκιο, στο Λονδίνο, στη Μαδρίτη, στο Άμστερνταμ, στη Νέα Υόρκη. Κάνουν δουλειές, τακτοποιούν τα ψώνια, πληρώνουν τους λογαριασμούς, μαζεύουν τα ρούχα, φροντίζουν τον χώρο και τη δομή τους. Περιχαρακώνονται για να μην αναμετρηθούν με την πραγματικότητα και να απαλύνουν τις θηλιές που κρύβει ο έξω κόσμος.

Όμως, ένα παράθυρο τρέφει και τρέφεται από αυτούς: ένα παράθυρο του σπιτιού κοιτάζει σε έναν ήσυχο δρόμο, από τον οποίο, αραιά και πού, διέρχονται περαστικοί. Όσο συνεχίζεται η ημέρα τους, το παράθυρο μεταμορφώνεται σε μια χοάνη, ένα εφιαλτικό καλειδοσκόπιο, από το οποίο παρελαύνουν διαφορετικές εκφάνσεις της βίας της εποχής μας και ακραίες στιγμές της σύγχρονης ιστορίας του 21ου αιώνα. 

Παίζουν: Αλεξία Καλτσίκη, Φιντέλ Ταλαμπούκας.

Προπώληση εδώ.