© Δημοτική Αγορά Κυψέλης
ΠΟΛΗ

Γιατί η Δημοτική Αγορά Κυψέλης νοικιάζει ένα μαγαζί για λίγες μόνο ημέρες

Σωτήρια είναι η πρακτική της βραχύχρονης μίσθωσης για νέα, μικρά brands, τα οποία θέλουν να δοκιμάσουν το σενάριο του φυσικού καταστήματος, χωρίς να ρισκάρουν τη βιωσιμότητά τους. Μιλήσαμε με την Ελένη Λάμπρου.

Διόλου άτυχος (ούτε τυχαίος) δεν είναι ο τρόπος που χαρακτηρίζουν τη Δημοτική Αγορά Κυψέλης η Σόφη Λάμπρου και ο Δημήτρης Κοκκινάκης: ένα αστικό σαλόνι.

Στα πέντε χρόνια που κοντεύουν να συμπληρωθούν απ’ όταν το Impact Hub ανέλαβε ως φορέας διαχείρισης στο ιστορικό κτίριο επί της Φωκίωνος Νέγρη, κάνοντας πράξη ένα νέο μοντέλο κοινωνικής και επιχειρηματικής συνύπαρξης, όλη η πόλη έχει βρει από έναν λόγο να πιάσει θέση σε αυτό το σαλόνι: μα οι θεματικές αγορές που διοργανώνει κάθε τόσο, μα τα δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα, μα οι ίδιες οι επιχειρήσεις που φιλοξενούνται στα καταστήματα.

Αυτές οι επιχειρήσεις δεν είναι απλώς μαγαζιά, αλλά ενεργοί συμμετέχοντες σε κάθε δράση της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης: γίνονται ινστράκτορες σε προγράμματα, παίζουν με τα παιδιά και διηγούνται ιστορίες, δίνοντας ραντεβού στη σάλα του ορθογώνιου κτιρίου, που πραγματικά μοιάζει με στοά – εκατέρωθεν τα καταστήματα και στη μέση η δημόσια ζωή.

Κατά καιρούς στην παρέα έχουν προστεθεί νέοι γείτονες (εντός ΔΑΚ βρίσκονται πέντε καταστήματα μακρόχρονης ενοικίασης, αλλά έχουν αλλάξει ενοικιαστές μέσα στα χρόνια), ενώ με την πρακτική του pop up εφευρέθηκε ακόμη ένας τρόπος για ανανέωση: τα τελευταία δύο χρόνια, πέρα από τα δημοφιλή pop up markets και τα ακόμη πιο δημοφιλή pop up brunch τις Κυριακές, υπάρχουν στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης μαγαζιά, τα οποία φιλοξενούνται με τη λογική του pop up.

Τι σημαίνει pop up μαγαζί

Το pop up store κρύβει ουσιαστικά από πίσω του μια συμφωνία βραχύχρονης μίσθωσης: μια επιχείρηση αντί να πάρει το ρίσκο να νοικιάσει έναν χώρο με ετήσιο ή και διετή ορίζοντα, στήνει για λίγες μέρες το φυσικό της κατάστημα, για μία ή δύο εβδομάδες, συναντά από κοντά πελάτες, μεγαλώνοντας τον κύκλο της, και έπειτα ξεστήνει και αποχωρεί. «Είναι αρκετό χρονικό διάστημα προκειμένου να τεστάρει κάποιος το σενάριο της μόνιμης στέγης για την επιχείρησή του», εξηγεί η Έλενα Λάμπρου, που είναι στη διοργανωτική ομάδα της ΔΑΚ.

«Επειδή μιλάμε για μικρές και κατά βάση νέες επιχειρήσεις, οι πάγιοι λογαριασμοί και το ενοίκιο για πάνω από χρόνο ενέχουν κίνδυνο για τη βιωσιμότητα, ιδιαίτερα στη φάση που βρισκόμαστε τώρα με την πανδημία και τον πόλεμο». Το σκεπτικό για τα pop up μαγαζιά γεννήθηκε από αυτήν ακριβώς την ανάγκη: τον πειραματισμό σε φυσικό κατάστημα από brands που δούλευαν μόνο διαδικτυακά και σύχναζαν στα pop up markets της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης.

«Γνωρίζουμε ότι οι εμπορικοί χώροι δεν είναι πολλοί, άρα ούτε οι ευκαιρίες για μία νέα επιχείρηση να βρει στέγη, σκεφτήκαμε ότι τα pop up stores είναι ένας τρόπος να ενδυναμώσουμε νέους επιχειρηματίες», εξηγεί η Έλενα. Την ίδια στιγμή, επωφελείται όλο το σύνολο της ΔΑΚ: όσο ανανεώνονται τα καταστήματα και τα άτομα, τόσο ανανεώνονται και οι λόγοι όλων μας να πάμε μια βόλτα από εκεί.

Έτσι, πηγαίνοντας προς το pop up store την Πέμπτη 24 Μαρτίου, που στήνει πραμάτεια η Die Nasty –μια εταιρεία με χιπ-χοπ και urban ρουχισμό, που είναι παιδί της Dynasty Group– έχουμε να ανακαλύψουμε πολλά και διάφορα στις δίπλα βιτρίνες: από vintage παιχνίδια τύπου lego μέχρι φανταχτερά πατρόν απ’ την Κογκολέζα Bebe και κατασκευές από επαναχρησιμοποιημένα υλικά.

Ποιο είναι το μαγαζί που νοικιάζεται

Για του λόγου το αληθές, ότι το pop up πείραμα με το φυσικό χώρο μπορεί πράγματι να λειτουργήσει, οι δύο επιχειρήσεις που ζήτησαν το 2020 παροδική φιλοξενία –τα παιδιά από το Entropia Records και το Funny Radical Acne Scars– έκαναν αμέσως αίτημα για επέκταση και έπειτα το επανέλαβαν, οπότε ουσιαστικά μετέβησαν ομαλά και χωρίς φόβο στη μακρόχρονη μίσθωση. Ταυτόχρονα, ένας άλλος χώρος απελευθερώθηκε και πλέον είναι η έδρα για το εκάστοτε pop up μαγαζί.

Πρόκειται για το μπροστά-μπροστά χώρο από την πλευρά της Φωκίωνος και έναντι του ΚΕΠ. «Παλαιότερα υπήρχε εκεί το κέντρο εκμάθησης υπολογιστών, το οποίο όμως λόγω Covid σταμάτησε να λειτουργεί διά ζώσης (τα μαθήματα γίνονται διαδικτυακά), οπότε αποφασίσαμε να το αξιοποιήσουμε ως μόνιμο pop up store». Είναι σε εμβαδόν 45 τ.μ., ενώ λόγω θέσης είναι περισσότερο ορατό στον περαστικό. Μήπως ενδιαφέρεστε;

«To κόστος κυμαίνεται μεταξύ 100 και 200 ευρώ την εβδομάδα, ανάλογα με τη δυναμική του brand, ενώ η τιμή προσαρμόζεται αναλόγως για παραπάνω χρονικό διάστημα», λέει η Έλενα. «Εμείς προτείνουμε και το ενδεχόμενο της κοινής χρήσης: εάν δύο επιχειρήσεις έχουν συναφή προϊόντα θα ήταν ακόμη πιο ασφαλές να συνυπάρξουν, ώστε να ανταλλάξουν κοινό και να μοιραστούν τα έξοδα». Ο χώρος επαρκεί πάντως για συστέγαση.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την υπενοικίαση των pop up μαγαζιών, μείνετε συντονισμένοι στην ιστοσελίδα της ΔΑΚ για ανοιχτές προσκλήσεις, είτε επικοινωνήστε στο [email protected]