© Mega TV
OPINIONS

Η λογική και ο βιασμός δεν έχουν θέση στην ίδια πρόταση

«Κι αν θες να βιάσεις κάποια, επιλέγεις τη Νομική Σύμβουλο της Κομισιόν! Απολύτως λογικό...» έγραψε η Θεοφανία Παπαθωμά στα social media, αναφερόμενη στην υπόθεση του Αλέξη Γεωργούλη. Κάπως έτσι, καταργήθηκε μέσα σε λίγες λέξεις η ίδια η λογική.

Τα κοινωνικά δίκτυα έδωσαν ελεύθερη πρόσβαση στον δημόσιο λόγο στους απλούς πολίτες, τερματίζοντας την παντοκρατορία των Media και των opinion makers. Αυτή βέβαια είναι η μισή αλήθεια, η άλλη μισή βρίσκεται στα λόγια του Umberto Eco: «Τα social media έδωσαν το δικαίωμα σε στρατιές ηλιθίων να πάρουν τον λόγο ενώ πριν το έκαναν πάνω από ένα ποτήρι κρασί σε κάποιο μπαρ, χωρίς να προκαλούν κανένα κακό στις κοινότητές μας. Τώρα, όμως, έχουν το ίδιο δικαίωμα στο να αρθρώνουν λόγο με το δικαίωμα που έχει ένας κάτοχος βραβείου Νόμπελ. Πρόκειται για την εισβολή των ηλιθίων».

Όλοι παίζουμε σε αυτό το παιχνίδι και όλοι είναι πιθανόν να κριθούμε με βάση τα όσα γράφουμε – ίσως, μάλιστα, κινδυνεύσουμε και με ένα (άδικο;) ψηφιακό λιντσάρισμα αν γράψουμε το λάθος πράγμα τη λάθος στιγμή. Σίγουρα πάντως δε γίνεται να αντιμετωπίζουμε με χαβαλέ και χιουμοράκι απόψεις που κλείνουν με ευκολία το μάτι προς τη συνωμοσιολογία. Δεν πάει άλλο, έχει γίνει επικίνδυνο.

«Κι αν θες να βιάσεις κάποια, επιλέγεις τη Νομική Σύμβουλο της Κομισιόν! Απολύτως λογικό…» έγραψε πριν λίγες ώρες η Θεοφανία Παπαθωμά στα social media, αναφερόμενη στην υπόθεση του Αλέξη Γεωργούλη.

Κάπως έτσι, η γνωστή ηθοποιός κατάργησε τη λογική μέσα σε λίγες μόλις λέξεις βάζοντας στην ίδια πρόταση την πράξη του βιασμού και την έννοια της «λογικής».

Τι ακριβώς έκανε ή μάλλον πίστεψε ότι έκανε; Μας άνοιξε τα μάτια αποκαλύπτοντας το πώς ακριβώς λειτουργούν οι βιαστές – λες και ο βιασμός είναι μία λογική και καλά προμελετημένη πράξη, η οποία έχει και αυτή τον χώρο και τον χρόνο της στην κοινωνία μας.

Ναι, έχει δώσει και παλιότερα δείγματα απόψεων που μας οδηγούν πίσω στον Μεσαίωνα μέσα από «ψεκασμένες» τοποθετήσεις. Το είχε κάνει και όταν ανερυθρίαστα υποστήριζε ότι ο ρόλος της γυναίκας είναι να αφοσιώνεται στον άντρα.

Στην εποχή, όμως, τη μετά-αλήθειας τα πάντα μπορούν να είναι αληθινά· αρκεί να έχεις αρκετούς followers· αρκεί ο αλγόριθμος να αρχίσει να διαμοιράζει τις «τρέλες» που γράφεις χωρίς να σκέφτεσαι τις συνέπειες των όσων πληκτρολογείς.

Η Θεοφανία Παπαθωμά έκανε ένα αηδιαστικό άλμα λογικής. Το αν είναι ή όχι ένοχος ο Αλέξης Γεωργούλης δε θα το κρίνουμε ούτε εμείς, ούτε εκείνη, αλλά μόνο η δικαιοσύνη. Η δικιά της όμως τοποθέτηση -στα πλαίσια μίας alt right ιδεολογίας που απεχθάνεται το politically correct και αγαπά την ωμή αλήθεια (ή τέλος πάντως έτσι νομίζει)- ρίχνει ένα σπίρτο στο βαρέλι με τις εύφλεκτες συνωμοσίες.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θα συμφωνήσουν μαζί της. Είναι εκείνες και εκείνοι που πάντα γνωρίζουν την πραγματική αλήθεια, όσο εμείς τα πρόβατα αγόμαστε και φερόμαστε με βάση τα όσα μας ταΐζουν. Άνθρωποι, δηλαδή, που ζουν στις παρυφές της λογικής.

Σίγουρα, η ενημέρωση στην Ελλάδα πάσχει, αυτό όμως δε σημαίνει ότι μπορούμε να αγκαλιάζουμε με ευκολία απόψεις όπως αυτές που εκφράζει η Θεοφανία Παπαθωμά.

Σε διαφορετική περίπτωση, όπως κάνει και η γνωστή ηθοποιός, θα μπορούμε να μπαίνουμε με ευκολία στο μυαλό του κάθε βιαστή/κακοποιητή γνωρίζοντας ακριβώς πώς και γιατί κάνει ό,τι κάνει. Το να ζεις τη ζωή σου έχοντας ως θέσφατο το γεγονός ότι «σκοτεινά κέντρα» μάς κρύβουν (πάντα) την αλήθεια είναι αρκετά προβληματικό. Ενίοτε και επικίδυνο.

Είναι αλήθεια ότι ζούμε πια σε έναν ψηφιακό αχταρμά που θολώνει τα πάντα και πολλές φορές την κρίση μας. Καλό θα ήταν όμως να μη χάσουμε τη λογική μας – την πραγματική λογική και όχι αυτή που πρεσβεύει η Παπαθωμά.