© Omega
ΡΟΛΟΙ

Moonswatch vs Moonwatch: Μία συνεργασία βγαλμένη από τον παράδεισο ή μήπως όχι;

Πώς η επιτυχημένη σειρά της Swatch επηρέασε το μοντέλο της Omega πάνω στο οποίο βασίστηκε: Θετικά ή αρνητικά;

Οι α λα Swatch εκδοχές του ιστορικού Moonwatch της Omega ήταν σίγουρα ένα από τα φαινόμενα της χρονιάς που αφήσαμε πίσω. Δεν ξεκινήσαμε τυχαία με αυτές το αφιέρωμά μας στα καλύτερα ρολόγια του 2022. Αλλά, όπως εξηγούσαμε και το Μάρτιο, όταν ξεκινούσε η σχετική μανία, το Moonswatch παραμένει ένα Swatch. Δεν είναι ένα Omega σε τιμή Swatch. Και αυτή η παραδοχή ήταν που έκανε πάρα πολλούς γνώστες της αγοράς της ωρολογοποιίας να είναι πολύ σκεπτικοί μπροστά στην επιλογή του ομίλου Swatch να «θυσιάσει» την εικόνα του πιο δυνατού brand της (Omega) προκειμένου να πετύχει μια μεγάλη εμπορική επιτυχία με ένα άλλο (Swatch).

Τελικά, 9 μήνες μετά, ποιο είναι το τελικό αποτέλεσμα; Η μανία του Moonswatch επηρέασε θετικά ή αρνητικά το πρωτότυπο Moonwatch και την Omega;

Πριν δώσουμε τις απαντήσεις, μια σύντομη εικόνα για το τι εστί ο Όμιλος Swatch: Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ωρολογοποιία στον κόσμο και της ανήκουν -εκτός από το ομώνυμο brand- και μερικά ακόμη πολύ διάσημα, όπως: Blancpain (η αρχαιότερη ωρολογοποιία στον κόσμο), Breguet, Certina, ETA (η εταιρεία που φτιάχνει μηχανισμούς για τους περισσότερους οίκους), Glashütte Original, Hamilton, Harry Winston, Longines, Mido, Omega, Rado και Tissot.

Από άποψη τζίρου, τα δύο μεγαλύτερα ονόματα είναι η Swatch και η Omega και μάλιστα η δεύτερη (αν και ο Όμιλος Swatch δε δίνει αναλυτικά οικονομικά στοιχεία) υπολογίζεται από τους γνωρίζοντες ότι φέρνει πάνω από το 50% των συνολικών εσόδων. Κοινώς, ο συνδυασμός των καλών αριθμών πωλήσεων που κάνει παγκοσμίως με τις σχετικά ψηλές τιμές της είναι πιο κερδοφόρος από τους τεράστιους αριθμούς που πουλά η Swatch αλλά σε πολύ φτηνά ρολόγια.

Moonwatch vs. Moonswatch

Ένα καινούργιο Omega Moonwatch κοστίζει περί τις 6.000 ευρώ. Ένα Moonswatch 260 ευρώ. Όταν κάτι πωλείται στο 1/23 της τιμής του ξαφνικά (ακόμη κι αν τελικά δεν είναι το ίδιο, όπως εξηγήσαμε αναλυτικά), είναι λογικό το πρωτότυπο να χάνει από την αξία του. Τουλάχιστον αυτό προέβλεπαν πολλοί «γκουρού» της αγοράς ρολογιών το Μάρτιο. Ότι θα πέσει αφ’ ενός η ζήτηση στα καταστήματα της Omega για ένα καινούργιο Moonwatch και αφετέρου ότι θα πέσει και η τιμή του στην αγορά προϊδιόκτητων, αφού θα μειωθεί η συλλεκτική του αξία.

Από την άλλη, οι υπεύθυνοι του Ομίλου Swatch επέμεναν ότι οι κίνηση ήταν win-win και για τους δύο: Και η Swatch θα έκανε τρελό ντόρο, θα αποκτούσε μια «συλλεκτική» σειρά και, βέβαια, θα εκτόξευε τις πωλήσεις της, αλλά και το Moonwatch της Omega θα κέρδισε τσάμπα διαφήμιση. Τι συνέβη τελικά;

Απ’ ότι φαίνεται, οι άνθρωποι της Swatch είχαν μελετήσει καλά τις κινήσεις τους. Σύμφωνα με το Bloomberg, ήδη μέσα στο πρώτο τρίμηνο μετά την απόβαση του Moonswatch στην αγορά, το ενδιαφέρον για το πρωτότυπο Moonwatch της Omega αυξήθηκε αντί να μειωθεί, όπως προέβλεπαν οι Κασσάνδρες. Ο CEO μάλιστα του Swatch Group μίλησε για αύξηση πωλήσεων κατά 50%.

Αυτό ήταν κάτι που είπε το καλοκαίρι, αλλά πριν από λίγες εβδομάδες, μέσα στο Δεκέμβριο, μας ενημέρωσε και πάλι πως η τάση αυτή συνεχίζεται. Κοινώς, το Moonwatch πουλάει 50% παραπάνω σε σχέση με την προ Moonswatch περίοδο! Η διαφήμιση από την οικονομική του εκδοχή της Swatch απέδωσε καρπούς. Το Swatch Group πέτυχε με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια.

Τι έγινε στα προϊδιόκτητα ρολόγια;

Εκεί που επιβεβαιώθηκαν οι θεωρίες όσων θεωρούσαν λάθος την κίνηση ήταν στη δευτερογενή αγορά. Αλλά αυτό δεν ενοχλεί ιδιαίτερα το Swatch Group. Στα «μεταχειρισμένα» ή προϊδιόκτητα ρολόγια σημειώθηκε το εξής φαινόμενο:

Αφ’ ενός η τιμή ενός Moonswatch ξέφυγε εντελώς από τα 260 ευρώ που κοστίζει καινούργιο. Δηλαδή έγινε αμέσως συλλεκτικό (σε αυτό συνέβαλε το ότι τα καταστήματα της Swatch δεν το φέρνουν σε πολύ μεγάλες ποσότητες ενώ ακόμη δεν πωλείται online στις περισσότερες χώρες). Αφετέρου όμως, η τιμή ενός προϊδιόκτητου Moonwatch της Omega άρχισε να χάνει την αξία της. Ωστόσο, αυτό δεν έχει να κάνει τόσο με τη “Moonswatch Mania” όσο με το γενικότερο φαινόμενο της πτώσης των τιμών στη δευτερογενή αγορά, για το οποίο επίσης έχουμε γράψει εκτενώς.

Άρα, το τελικό συμπέρασμα είναι ότι η κυκλοφορία του Moonswatch ωφέλησε και τα δύο brands του Ομίλου Swatch που εμπλέκονται -και μάλιστα φαίνεται ότι θα συνεχίσει να τα ωφελεί και μέσα στο 2023. Σύμφωνα με τα οικονομικά μεγέθη που δημοσίευσε ο Όμιλος, ο συνολικός του τζίρος αυξήθηκε κατά 7,4% το 2022 ενώ τα έσοδα κατά 18,5% -νούμερα πού εντυπωσιακά για το χώρο της ωρολογοποιίας που ψάχνει ακόμη να βρει τα πατήματά του στο νέο σκηνικό που έχουν αρχίσει να συνθέτουν τα smartwatches.

Και μπορεί τα νούμερα αυτά να μην λένε ακριβώς τι ρόλο έπαιξε η κυκλοφορία του Moonswatch, αλλά υποψιαζόμαστε ότι ήταν πολύ μεγάλος…