ΣΙΝΕΜΑ

Κινηματογραφικό Μουντιάλ 2018: Είναι η χρονιά της Αγγλίας;

To Κινηματογραφικό Μουντιάλ του PopCode συνεχίζεται με τους Ομίλους Ζ και Η καθώς ολοκληρώνουμε τη φάση των ομίλων και σχηματίζεται το bracket των νοκ άουτ.

Αυτό το καλοκαίρι στο PopCode διοργανώνουμε την απόλυτη κινηματογραφική fun διοργάνωση του καλοκαιριού, ώστε να συμπέσει απολύτως με το ποδοσφαιρικό Μουντιάλ: Ένα ταυτόχρονο παγκόσμιο κύπελλο σινεμά, με την ίδια ακριβώς δομή με το ποδοσφαιρικό. Φανταστείτε ένα συνδυασμό Μουντιάλ, Eurovision και ‘X Factor’ και καταλήγετε στην διοργάνωση που σκεφτήκαμε.

Η κεντρική ιδέα: Παίρνουμε το ποδοσφαιρικό Μουντιάλ που έχει μόλις ξεκινήσει, με τις ίδιες χώρες και τους ίδιους ομίλους και το ίδιο νοκ άουτ bracket, και για την κάθε χώρα διαλέγουμε μια ταινία-εκπρόσωπο από τα τελευταία 4 χρόνια, από τη μουντιαλική 4ετία.

Το πάνελ: Δημήτρης Δημητρακόπουλος (από το flix.gr), Κωστής Θεοδοσόπουλος (από το cinemagazine.gr και τις Νύχτες Πρεμιέρας), Μάρα Θεοδωροπούλου (από το popaganda.gr), και Θοδωρής Δημητρόπουλος (από το popcode.gr και το Έθνος).

Η διαδικασία: Κάθε κριτικός στελεχώνει δύο ομίλους, οπότε στα αντίστοιχα ποστ θα διαβάζετε τις επεξηγήσεις τους. Και στη συνέχεια και οι 4 ψηφίζουν κατάταξη για τον κάθε όμιλο ώστε να προκριθούν δύο και να στηθεί το νοκ άουτ bracket της φάσης των 16.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΝΤΙΑΛ 2018

Όμιλοι Α+Β
Όμιλοι Γ+Δ
Όμιλοι Ε+ΣΤ

Σήμερα συνεχίζουμε με τους ομίλους Ζ και Η.

ΟΜΙΛΟΣ Ζ

  • Βέλγιο
  • Παναμάς
  • Τυνησία
  • Αγγλία

Διαλέγει ο Θοδωρής Δημητρόπουλος (PopCode)

Βέλγιο, ‘Two Days One Night’

Μισώ τον εαυτό μου για αυτό που έκανα εδώ. Γιατί δεν τρελαίνομαι για τους Dardenne αλλά τα χέρια μου ήταν δεμένα. Το Βέλγιο έχει συμμετάσχει σε μια σειρά από φοβερές συμπαραγωγές τα τελευταία χρόνια, μεταξύ των οποίων το λατρεμένο μου ‘Raw’ της φίλης του σάιτ Julia Ducournau, το ‘Elle’ του Verhoeven, το εκπληκτικό ‘Nocturama’ του Bonnello, και το ‘Xenia’ του Πάνου Κούτρα που σημαίνει πως είχα την ευκαιρία να ρίξω στην αρένα αυτού του Μουντιάλ τον αγαπημένο μου Έλληνα σκηνοθέτη.

Αλλά δεν το έκανα, γιατί είμαι Ε*Ν*Τ*Ι*Μ*Ο*Σ κι επειδή το Βέλγιο είναι γνωστό για τον Τεν Τεν, τις πατάτες, το μαλλί του Fellaini και τους αδερφούς Dardenne και θα ήταν απλά εξωφρενικό να μη στείλω στη διοργάνωση μια υποψήφια για Όσκαρ (για την ερμηνεία της Marion Cotillard) βέλγικη ταινία βέλγων σκηνοθετών, επιλέγοντας μια συμπαραγωγή.

Γκαντέμιτ.

Παναμάς, ‘Hands of Stone’

Ο Παναμάς στέλνει μια ταινία με τον Robert DeNiro, για κάποιο λόγο. Σίγουρα δε μπορώ να βάλω εδώ το ‘Xenia’;

Τυνησία, ‘The Last of Us’

Δυστυχώς όχι η διασκευή του βιντεοπαιχνιδιού.

Αγγλία, ‘American Honey’

Ορκίζομαι, αυτός ο όμιλος ήρθε για να με σκοτώσει. Νωρίτερα είχα την ευκαιρία να βάλω από το παραθυράκι στην διοργάνωση τον Κούτρα, εδώ μπορώ να βάλω τον Λάνθιμο, και μάλιστα τιμιότατα επειδή το ‘Lobster’ είναι αγγλική ταινία και μάλιστα υποψήφια για Όσκαρ κιόλας, 100% legit.

Όμως, κυριολεκτικά δύο από τις 10-15 αγαπημένες μου ταινίες όλης αυτής της 4ετίας είναι αγγλικές και συγγνώμη, έπαιξα σωστά και μετρημένα παραπάνω με το Βέλγιο, αυτό είναι δικό μου. Έτσι, δίνω τη θέση στο ‘Three Billboards’ λολ πλάκα κάνω, ούτε καν, η θέση για τη νικήτρια παίζει ανάμεσα στη Lynne Ramsay (φίλη του σάιτ) με το εκπληκτικό φετινό της θρίλερ ‘You Were Never Really Here’ και στην Andrea Arnold με το ‘American Honey’, τη #1 ταινία μου για το 2016. Ναι, και τα δύο διαδραματίζονται στις ΗΠΑ και είναι αμερικάνικες συμπαραγωγές, όμως η βάση της παραγωγής είναι στην Αγγλία, και είναι γυρισμένες από βρετανίδες σκηνοθέτες.

Για την ακρίβεια, ένας από τους πολλούς λόγους που μου αρέσει το ‘American Honey’ είναι ακριβώς αυτή η αίσθηση ανακάλυψης του εξωτερικού παρατηρητή που φέρνει η φρέσκια ματιά της Arnold σε αυτό το αμερικάνικο road trip. Είναι η αγαπημένη μου αμερικάνικη ΚΑΙ αγγλική ταινία του 2016. Κατέβασε την πιο νεανική 11άδα από όλες και πήρε το χρίσμα μες στο γήπεδο (και στο ταμείο του σούπερ μάρκετ όπου ο Shia χόρεψε το ‘We Found Love’ και στην οροφή του αυτοκινήτου όπου ακούσαμε Raveonettes, και, και, και)

 

***

Το #πάνελ ψηφίζει:

Η ψηφοφορία έδωσε τις εξής θέσεις για την κάθε ταινία:

Βέλγιο (Two Days One Night): #2, #2, #2, #2

Παναμάς (Hands of Stone): #4, #3, #3, #4

Τυνησία (The Last of Us): #3, #4, #4, #3

Αγγλία (American Honey): #1, #1, #1, #1 (ed: η συμμετρία των αποτελεσμάτων αυτού του γκρουπ είναι σχεδόν λιγωτική)

Τελική κατάταξη:

Τζήζους, πρέπει να βρούμε τα tie-breakers για την 3η θέση του πιο καθαρού, 1-2 ομίλου όλων. Ενιγουέι, το ‘The Last of Us’ από την Τυνησία και το ‘Hands of Stone’ από τον Παναμά έχουν ακριβώς ίδιες θέσεις και πόντους, οπότε πάμε στο πρώτο κριτήριο tie-breakers, δηλαδή βραβεία στα major Φεστιβάλ και στα Όσκαρ. Το ‘Hands of Stone’ δεν έχει τίποτα, ενώ το ‘The Last of Us’ πήγε Βενετία το ’16 και βραβεύτηκε με το Luigi de Laurentis βραβείο για φιλμ-ντεμπούτο. 1-0 μηδέν λοιπόν το πρώτο κριτήριο κι η 3η θέση πάει στην Τυνησία.

  1. Αγγλία – American Honey…………9
  2. Βέλγιο – Two Days One Night……6
  3. Τυνησία – The Last of Us………….2
  4. Παναμάς – Hands of Stone……….2

Προκρίνονται:

‘American Honey’, Αγγλία (#1)

‘Two Days One Night’, Βέλγιο (#2)

***

ΟΜΙΛΟΣ H

  • Πολωνία
  • Σενεγάλη
  • Κολομβία
  • Ιαπωνία

Διαλέγει ο Κωστής Θεοδοσόπουλος (cinemagazine, Νύχτες Πρεμιέρας)

Πολωνία, ‘Ida’

Αναγκάζομαι να ξεκινήσω με ένα μίνι πραξικόπημα τον συγκεκριμένο όμιλο καθώς το ‘Ida’ του Pawel Pawlikowski θεωρείται για λίγους μήνες εκπρόθεσμο σύμφωνα με τον κανόνα της τετραετίας. Το Όσκαρ, όμως, το κέρδισε το 2015 άρα με διαφανείς πασοκικές διαδικασίες οι Πολωνοί κατεβαίνουν στο Μουντιάλ με το δυνατό τους άλογο και με στόχο το μετάλλιο. Για την ιστορία, ο Δημητρόπουλος σίγουρα θα ήθελε το ‘The Lure’ της Agnieszka Smoczynska, εγώ θα προτιμούσα το ‘All These Sleepless Nights’ του Michal Marczak αλλά ομολογώ ότι θα ήταν κρίμα οι Πολωνοί να στερηθούν των υπηρεσιών του ντελικάτου και ατσαλάκωτου δεκαριού που ακούει στο όνομα Pawel Pawlikowski.

Σενεγάλη, ‘Sembene!’

Εδώ θα έπρεπε δικαιωματικά να βρίσκεται κάποια ταινία του Ousmane Sembène, ως ελάχιστος φόρος τιμής στην πολυετή προσφορά του «πατέρα του αφρικάνικου σινεμά». Απ’ την άλλη έχουν περάσει 11 χρόνια από τον θάνατό του οπότε θα επιλέξω το ντοκιμαντέρ ‘Sembene!’, ένα φιλμ αφιερωμένο στην ζωή και το έργο του σπουδαίου δημιουργού, το οποίο προβλήθηκε στο Σάντανς και τις Κάννες του 2015. Και ας τσίμπησε βραβειάκι το ‘Félicité’ του Alain Gomis στην περσινή Berlinale.

Κολομβία, ‘Embrace of the Serpent’

‘Embrace of the Serpent’ δαγκωτό από εδώ μέχρι την Μπογκοτά και όποι@ τολμήσει να το πετάξει έξω από τα νοκ άουτ να ξέρει ότι η κατάρα του Carlos Valderrama θα πέσει πάνω του/της.

Ιαπωνία, ‘Our Little Sister’

Δύσκολη πίστα αυτή. Ποδοσφαιρικά η Ιαπωνία έχει να προσφέρει ελάχιστα, κινηματογραφικά τα πάντα, οπότε φαντάζομαι καμία επιλογή δεν μπορεί να είναι δίκαιη. Μόνο ο Sion Sono έχει γυρίσει καμιά δεκαριά ταινίες τα τελευταία τέσσερα χρόνια, άρα άντε βγάλε άκρη. Παρόλα αυτά, πήρα τέτοια χαρά φέτος με τον Φοίνικα του Hirokazu Kore-eda που θα έβαζα καρφί το ‘Shoplifters’ αλλά από φετινές Κάννες μας είπαν δεν επιτρέπεται, οπότε πάμε στις προπέρσινες και στο ‘Our Little Sister’ του ιδίου.  Ομολογώ πως αυτή είναι μια τουλάχιστον ασφαλής επιλογή κοντά στα όρια του ρεχαγκελικού κατενάτσιο. Αν θέλεις θέαμα αλλά τρύπια άμυνα, το γυρνάς σε 4-2-4 και πετάς μέσα για το τελευταίο δεκάλεπτο Takashi Miike αριστερό εξτρέμ και ‘Blade of the Immortal’ για να γυρίσεις το ματς.

***

Το #πάνελ ψηφίζει:

Η ψηφοφορία έδωσε τις εξής θέσεις για την κάθε ταινία:

Πολωνία (Ida): #3, #2, #2, #3

Σενεγάλη (Sembene!): #4, #4, #4, #4

Κολομβία (Embrace of the Seprent): #1, #1, #1, #1 (ed: από τις 4 ταινίες που έκαναν το απόλυτο 4/4 σε πρωτιές αυτή είναι η πιο εντυπωσιακή γιατί βρίσκεται στον πιο δυνατό όμιλο, μπράβο Ciro Guerra)

Ιαπωνία (Our Little Sister): #2, #3, #3, #2 (ed: ο 8ος Όμιλος μας χαρίζει λίγο ακόμα symmetry porn πριν κλείσουμε την πρώτη φάση)

Τελική κατάταξη:

Η πιο δραματική από τις ισοβαθμίες όλου αυτού του πρώτου γύρου, καθώς είναι η μόνη που κρίνει πρόκριση κι όχι απλά κατάταξη. ‘Ida’ και ‘Our Little Sister’ πήραν ακριβώς ίδιες θέσεις και βαθμούς, οπότε ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΣΤΑ TIE-BREAKERS ΠΑΡΑΚΑΛΩ. Το ‘Ida’ που μπήκε στη διοργάνωση από το παραθυράκι ύστερα από ύποπτες διαδικασίες πίσω από κλειστές πόρτες, δεν κατέβηκε σε κανένα major Φεστιβάλ αλλά κέρδισε Ξενόγλωσσο Όσκαρ. Το ‘Our Little Sister’ πήγε Διαγωνιστικό Καννών αλλά δεν πήρε τίποτα οπότε μένει στο 0. Δυστυχώς δε μπορεί να δανειστεί τη φετινή νίκη του σκηνοθέτη του, που πήρε τον Χρυσό Φοίνικα (αν και θα έπρεπε, μια μικρή παρατυπία από την κάθε ταινία) που σημαίνει πως έτσι δραματικά, ο Kore-eda μένει εκτός από τον Pawliskowski στις ισοβαθμίες. Η Πολωνία συνεχίζει στο Μουντιάλ. Η Ιαπωνία ορκίζεται πως θα επιστρέψει πιο δυνατή και διψασμένη για εκδίκηση στην επόμενη διοργάνωση.

  1. Κολομβία – Embrace of the Serpent 9
  2. Πολωνία – Ida 5
  3. Ιαπωνία – Our Little Sister 5
  4. Σενεγάλη – Sembene! 0

Προκρίνονται:

‘Embrace of the Serpent’, Κολομβία (#1)

‘Ida’, Πολωνία (#2)

***

NEXT UP:

Αυτά με τον πρώτο γύρο! Αυτό είναι το τελικό bracket των νοκ άουτ, τα οποία ξεκινάνε αυτό το ΣΚ παράλληλα με τη φάση των 16 και στο ποδοσφαιρικό Μουντιάλ.

Τα ζευγάρια που έχουν προκύψει:

  • Leviathan – Under the Shadow
  • Mad Max: Fury Road – Zama
  • Le Meraviglie – Train to Busan
  • American Honey – Ida
  • Arabian Nights – Barakah Meets Barakah
  • Rams – Personal Shopper
  • Force Majeure – Aquarius
  • Embrace of the Seprent – Two Days One Night

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΝΤΙΑΛ 2018

Όμιλοι Α+Β
Όμιλοι Γ+Δ
Όμιλοι Ε+ΣΤ