ΛΙΣΤΕΣ

Αυτές είναι οι καλύτερες ταινίες της χρονιάς, σύμφωνα με τους κριτικούς

Κάναμε τη σούμα της σούμας των Rotten Tomatoes και Metacritic.

Δύο είναι τα μεγαλύτερα αμερικανικά sites που βγάζουν τον μέσο όρο των κριτικών που ποστάρει κάθε μέσο για τις ταινίες του, το ευρέως γνωστό Rotten Tomatoes και το πιο χαμηλού προφίλ Metacritic. Εμείς αποφασίσαμε να συμπεριλάβουμε τις τελικές δεκάδες των ταινιών της χρονιάς και από τις δύο ιστοσελίδες γιατί έχουν μεγάλες αποκλίσεις. Πώς γίνεται αυτό θα ρωτήσεις, από τη στιγμή που κάνουν τη σούμα από τα ίδια μέσα. Το Rotten Tomatoes μετρά τον μέσο όρο των θετικών κριτικών (άρα οι αρνητικές κριτικές δεν μπορούν να επηρεάσουν ιδιαίτερα το τελικό σκορ όταν δεν είναι πάρα πολλές), ενώ το Metacritic φτιάχνει τον μέσο όρο από όλες τις κριτικές που χρησιμοποιεί (οι οποίες, βέβαια, είναι πάντοτε λιγότερες από του Rotten Tomatoes).

Όποιο και να συμβουλεύεσαι πάντως το συμπέρασμα είναι ότι οι παρακάτω ταινίες αγαπήθηκαν πολύ περισσότερο απ’ ότι κατακρίθηκαν. Ανάμεσά τους μπορεί να βρεθεί μέσα στις επόμενες μέρες και το ‘The Post’ του Steven Spielberg με τον Tom Hanks και τη Meryl Streep, ένα βιογραφικό δράμα για δημοσιογράφους της Washington Post και τη δημοσίευση των διαβόητων Pentagon Papers που έχει τα πρώτα του screenings αυτή τη βδομάδα και προς το παρόν κερδίζει τις εντυπώσεις.

Για τώρα όμως έχουμε και λέμε:

ROTTEN TOMATOES

1. Lady Bird

Σκορ: 100%

Το ‘Lady Bird’ έσπασε το ρεκόρ με τις περισσότερες καλές κριτικές στο Rotten Tomatoes (164 τον αριθμό έναντι των 163 του ‘Toy Story 2’), η Saoirse Ronan είναι η frontrunner για το Όσκαρ Β΄Γυναικείου, η σκηνοθεσία της Greta Gerwig που αγάπησες στο ‘Frances Ha’ θα τη βάλει ανάμεσα στους καλύτερους σκηνοθέτες της χρονιάς. Πόσο καλά περνάνε όσοι έφτιαξαν το ‘Lady Bird’, πόσο καλά πρέπει να πέρασε ο Justin Timberlake όταν διάβασε το γράμμα της Gerwig, πόσο περιμένουμε την ταινία στην Ελλάδα. Επιτέλους κι ένα coming-of-age για τις αρχές των ’00s.

2. Get Out

Σκορ: 99%

Ήταν το πρώτο χιτ της χρονιάς και κατάφερε να κρατήσει το hype του μέχρι τώρα, οπότε μπορεί να κοιτάει πολύ τίμια και προς τα Όσκαρ.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

O Jordan Peele δάκρυζε γράφοντας το ‘Get Out’

3. Logan

Σκορ: 93%

Το ‘Logan’ έκανε ελάχιστη χρήση υπερδυνάμεων, αλλά ξεχώρισε γιατί είχε βάρος, αναγνώριζε τις συνέπειες και έχει συναισθηματικό υπόβαθρο σε ό,τι απόφαση πήρε χωρίς να κάνει εκπτώσεις στη δράση του και, κυρίως, είχε το θάρρος να βάλει τελεία σε έναν από τους πιο επικερδείς ήρωες του σινεμά.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Το ‘Logan’ θα αλλάξει τον τρόπο που βλέπεις τους υπερήρωες

4. Baby Driver

Σκορ: 93%

Τα heist movies απέκτησαν το πρώτο τους μιούζικαλ. Με όλα τα ψεγάδια του, το ‘Baby Driver’ μπορεί και να είναι ο καλύτερος Edgar Wright που έχουμε δει μέχρι τώρα.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

‘Baby Driver’, ή αλλιώς πώς μεταμφιέζεις ένα μιούζικαλ σε ταινία δράσης

5. War for the Planet of the Apes

Σκορ: 93%

Όταν σου λένε ότι “δεν τα φτάχνουν έτσι πια τα μπλοκμπάστερ”, να τους δείχνεις την ‘Planet of the Apes’ τριλογία της γενιάς σου. Το ‘War’ ήταν το ιδανικό της φινάλε.

6. The Big Sick

Σκορ: 92%

Σφάχτηκαν στούντιο στην ποδιά της διανομής του, αλλά τελικά ήταν το Amazon που το αγόρασε στο Sundance για το τεράστιο ποσό των 12 εκατομμυρίων δολαρίων. Καλό deal για την πιο γλυκιά ταινία της χρονιάς θα πούμε.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Ο πόλεμος των στούντιο στο Sundance για το ‘Big Sick’

7. Dunkirk

Σκορ: 92%

Όταν ανακοινώθηκε το ‘Dunkirk’, ρωτήθηκα από σινεφίλ συνάδελφο γιατί να κάνει ιστορική πολεμική ταινία ο Nolan που μας έχει συνηθίσει σε πειράματα με τη μνήμη, τα όνειρα και την πέμπτη διάσταση. “Τα πολεμικά τα περιμένω από τον Spielberg”. Η απάντηση ήταν γιατί θέλει Όσκαρ. Αυτό, φυσικά, δεν σήμαινε ότι το πολεμικό έπος θα ήταν μια απ’ τα ίδια στα χέρια του συγκεκριμένου δημιουργού. Ο Nolan, πριν καταλήξει στο πιο παραδοσιακό τέλος του ‘Dunnkirk’, δοκίμασε τα όρια του είδους και το έκανε ταινία επιβίωσης πριν απ’ οτιδήποτε άλλο. (Και το Όσκαρ θα το πάρει).

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ:

Στα γυρίσματα του ‘Dunkirk’ με τον Christopher Nolan

8. Wonder Woman

Σκορ: 92%

Το ‘Wonder Woman’ δεν τη γλίτωσε από το σύνδρομο των υπερηρωικών ταινιών, αυτό με τον μέτριο Κακό και την πιο αδύναμη τρίτη πράξη, αλλά η δύναμή του ήταν πολύ μεγαλύτερη από της πρωταγωνίστριάς του. Τόσο μεγάλη για την ακρίβεια, που με λίγη τύχη και ένα πιο ευέλικτο Χόλιγουντ, μπορεί να αλλάξει το σινεμά για πάντα.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Συνέντευξη: Η Wonder Woman μιλά στην κάμερα του PopCode
Συνέντευξη: Η Patty Jenkins είναι η πραγματική Wonder Woman της DC
Η Wonder Woman συνθλίβει το box office και τη φόρμουλα του Χόλιγουντ

9. Spider-Man: Homecoming

Σκορ: 92%

Πρέπει να το δώσουμε στον Spidey. Δεκαπέντε χρόνια και τρεις προσπάθειες μετά, δεν τον έχουμε παρατήσει ακόμα. Μαζί με την υπερφυσική δύναμη, τον ενισχυμένο του μεταβολισμό και το wall crawling, να βάλουμε στις δυνάμεις του και το regeneration.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

To ‘Spider-Man: Homecoming’ κρύβει μέσα του την ελπίδα του υπερηρωικού σινεμά

10. Thor: Ragnarok

Σκορ: 92%

Η πρώτη καθαρόαιμη κωμωδία της Marvel δεν φοβήθηκε να σπάσει τον ήρωά της για να σε κάνει να γελάσεις. Ίσως τον έσπασε τόσο πολύ που όταν τον είδαμε στο τρέιλερ του ‘Infinity War’, δεν καταφέραμε να προσαρμοστούμε στο σοβαρό του ύφος.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

To ‘Thor: Ragnarok’ βάζει το fun πίσω στους υπερήρωες
Ο Taika Waititi πάντα πίστευε πως ήρθε από το διάστημα

METACRITIC

1. Faces Places

Σκορ: 95%

Το λιγότερο βαρετό ντοκιμαντέρ που μπορείς να φανταστείς από την Agnes Varda, ηγετική φιγούρα του Γαλλικού Νέου Κύματος, μαζί με τον φωτογράφο και τοιχογράφο, JR. Οι δυο τους πήραν σβάρνα τα χωριά της Γαλλίας σ’ ένα road trip, φωτογράφησαν τις τοποθεσίες και τους ανθρώπους τους, έμαθαν τις ιστορίες τους, κρέμασαν επικού μεγέθους πορτραίτα τους σε σπίτια και σταθμούς, και κατέγραψαν τις ζεστές σχέσεις που σχημάτισαν μαζί τους αλλά και μεταξύ τους στην κάμερα.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Η Agnes Varda βραβεύεται στα Governors Awards με ένα από τα πρώτα Όσκαρ του φετινού award season

2. Call Me by Your Name

Σκορ: 95%

Ο Luca Guadagnino του ‘I Am Love’ φτιάχνει μια μελαγχολική ιστορία για την αφύπνιση της πρώτης αγάπης, βασισμένη στο βραβευμένο βιβλίο του André Aciman. Στην Ελλάδα θα το δεις με το νέο έτος (εάν δεν το είδες στις Νύχτες Πρεμιέρας), ενώ ο Timothy Chalamet είναι από τα σιγουράκια για τις υποψηφιότητες των Όσκαρ. (Ο συμπρωταγωνιστής του, Armie Hammer, πάλι αυτόν τον καιρό ανοιγοκλείνει το Twitter του και τσακώνεται με το Buzzfeed).

3. A Fantastic Woman

Σκορ: 94%

Η Daniela Vega δίνει μία από τις ερμηνείες της χρονιάς και αποθεώνεται από την κάμερα του Sebastián Lelio. Μάλιστα είχε Oscar buzz από την πρώτη στιγμή που η ταινία έκανε πρεμιέρα σε φεστιβάλ. Αν μπει τελικά στην κατηγορία Α΄Γυναικείου, θα είναι η πρώτη τρανς γυναίκα που θα το έχει καταφέρει.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Ο θρίαμβος της Daniel Vega

4. Dunkirk

Σκορ: 94%

Ο Nolan χτύπησε από ξηρά, αέρα και θάλασσα. Αν δεν κερδίσει τελικά το Όσκαρ Σκηνοθεσίας όπως υπολογίζω, θα έχει για πάντα το Όσκαρ της Καρδιάς όλης της πατριωτικής Βρετανίας.

5. Lady Bird

Σκορ: 94%

Συνεχίζουμε τα εγκώμια του ‘Lady Bird’ με τις απαραίτητες αναφορές στον υποψήφιο για Όσκαρ Lucas Hedges του ‘Manchester by the Sea’, την ανερχόμενη Danielle Macdonald του ‘Patti Cake$’, τον Timothée Chalamet που θα συζητηθεί μετά το ‘Call Me By Your Name’ και τον πάντοτε υπέροχο Tracy Letts.

6. The Florida Project

Σκορ: 92%

Ο Sean Baker του ‘Tangerine’ εξελίσσει το κοινωνικό σινεμά με την επιβλητική φωτογραφία του Alexis Zabe και τον Willem Dafoe να πλαισιώνει τα κορίτσια που γεννήθηκαν στη λάθος πλευρά της Φλόριντα. The kids aren’t alright, αλλά ο ποπ κόσμος του Baker δεν σκοτώνει τα όνειρά τους.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Το ‘The Florida Project’ είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς

7. EX LIBRIS: The New York Public Library

Σκορ: 91%

Ο βραβευμένος Frederick Wiseman έχει φτιάξει τον θρύλο του εξερευνώντας αμερικανικά κτίρια ιστορικού ενδιαφέροντος, με έμφαση στους ανθρώπους τους και τον ρόλο τους στον κοινωνικό ιστό. Φέτος έφυγε από το Φεστιβάλ της Βενετίας με το βραβείο FIPRESCI για το ‘Ex Libris’, ένα ντοκιμαντέρ για την δημόσια βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης και τη ζωή της μέσα από τους ανθρώπους που την επισκέπτονται.

8. I Called Him Morgan

Σκορ: 90%

Πάνω από δύο δεκαετίες μετά την αποφυλάκιση της Helen Morgan για τη δολοφονία του συζύγου της και γνωστού τζαζίστα Lee Morgan το ’72, μία συνέντευξή της στην κάμερα του Kasper Collin γίνεται ρεπορτάζ, ελεγεία, οπτικός θρίαμβος για το ίδιο το θλιβερό περιστατικό, αλλά και τη μουσική σκηνή της εποχής.

9. Columbus

Σκορ: 89%

Ο διακεκριμένος δημιουργός online video essays, Kogonada, κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο και συνεπαίρνει όσα φεστιβάλ επισκέπτεται. Τη Haley Lu Richardson την είχαμε ξεχωρίσει από το ‘Split’ και ο John Cho παίρνει επιτέλους το στάτους του leading man που του αξίζει.

10. Uncertain

Σκορ: 89%

Με το βραβείο της Καλύτερης Σκηνοθεσίας Ντοκιμαντέρ στο χέρι από το Φεστιβάλ της Tribeca, ο Ewan McNicol και η Anna Sandilands εξερευνούν την πόλη Uncertain του Texas και τους 94 κατοίκους της, στο ντεμπούτο τους δίνοντας έμφαση σε τρεις uncertain άνδρες που ψάχνουν ένα πιο certain μέλλον, όσο η ελώδης λίμνη της περιοχής σιγά-σιγά χάνει τον ρόλο της μοναδικής πηγής εσόδων για την πόλη.