unsplash
ΓΕΥΣΗ

Πότε μπορείς να στείλεις πίσω ένα πιάτο στο εστιατόριο;

Υπάρχουν σωστοί και λάθος τρόποι για να στείλεις πίσω ένα απογοητευτικό πιάτο και οι επαγγελματίες του χώρου εξηγούν πώς χειρίζονται τη δυσάρεστη αυτή κατάσταση.

Όταν μία φίλη έτρωγε αμέριμνη μία μπουκιά από το carrot cake της δεν περίμενε ποτέ ότι αυτό που θα ένιωσε μέσα στο στόμα της θα ήταν ένα κομμάτι γυαλί. «Αρχικά, το πέρασα για τσόφλι από το καρύδι, μέχρι που το είδα στο χέρι μου». Το λιγότερο που μπορούσε να κάνει ήταν να το πετάξει στα σκουπίδια. Υπάρχουν κάποιες φορές που το να στείλεις πίσω ένα πιάτο (και να περιμένεις να σου επιστραφούν τα χρήματά σου) είναι μονόδρομος. Η φίλη μου ωστόσο δεν έλαβε τίποτα πίσω, ούτε ένα «συγνώμη».

Υπάρχουν όμως πιο συνηθισμένες και λιγότερο «άσπρο ή μαύρο» καταστάσεις στις οποίες αναρωτιέσαι αν πρέπει να απευθυνθείς στον σερβιτόρο. Ένα φαγητό μισοψημένο, πολύ αλμυρό, κάπως κρύο ή τελείως άνοστο – υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να θέλεις να στείλεις πίσω ένα πιάτο.

Είναι λογικό να θέλεις να πάρεις πίσω τα χρήματα σου, αφού η έξοδος για φαγητό μοιάζει με επένδυση στις μέρες μας. Για πολλούς από εμάς, ωστόσο, το να στείλουν πίσω το φαγητό μπορεί να φαντάζει ως μία τρομακτική προοπτική. Για περισσότερη καθοδήγηση ζητήσαμε τη γνώμη δύο επαγγελματιών από τον κλάδο της επικοινωνίας στην εστίαση και το hospitality και συμφώνησαν ότι υπάρχουν σωστές και λάθος στιγμές για να επιστρέψεις στην κουζίνα ένα πιάτο. Τι πρέπει να γνωρίζεις για να το κάνεις με ευγένεια:

Απλώς δεν είναι τόσο νόστιμο

Παρήγγειλες το πιάτο που σε δελέασε από το μενού. Στο είχε συστήσει κι ένας φίλος. Τελικά όμως δεν είναι τόσο νόστιμο όσο πίστευες και κοστίζει αρκετά. Σκέφτεσαι για το αν πρέπει να μιλήσεις ή όχι. Η Μαρία Ρεπούσκου, Managing Director της Strategic Fox δεν θα επέστρεφε ένα πιάτο που δεν της αρέσει ιδιαίτερα γιατί στο τέλος της ημέρας ήταν δική της επιλογή. «Το ίδιο θα έκανα και με ένα κρύο πιάτο ειδικά σε μέρες που μπορεί και το ίδιο το εστιατόριο να χρειάζεται λίγη κατανόηση».

Υπάρχει ένα μη καταγεγραμμένο αλλεργιογόνο στο πιάτο

Μπορεί να μην αισθάνεσαι άνετα να μιλήσεις για τις αλλεργίες σου σε ένα τραπέζι, αλλά η αλήθεια είναι ότι πρέπει να το κάνεις. Αν δεν δηλώσεις ευθέως ότι είσαι εξαιρετικά αλλεργικός σε ένα υλικό που δεν εμπίπτει στα συνηθισμένα αλλεργιογόνα, δεν μπορείς να περιμένεις από την κουζίνα να το υποθέσει. Και υπάρχουν περιπτώσεις όπου εμείς ως πελάτες πρέπει να κάνουμε έξυπνες επιλογές σχετικά με το πού τρώμε. Δεν είναι λογικό να περιμένεις από ένα εστιατόριο θαλασσινών να κάνει πολλά για την αλλεργία σου στα οστρακοειδή ή από ένα εστιατόριο με pasta να λάβει υπόψη σου τη δυσανεξία σου στη γλουτένη.

unsplash

Δεν γνωρίζεις ότι έχει κόλιανδρο και ανήκεις στην κατηγορία που βρίσκει τη γεύση του «σαν σαπούνι»

«Θυμάμαι ένα επεισόδιο του Sex and the City που η Carrie ρώταγε επίμονα αν υπάρχει μαϊντανός στο πιάτο, στη σάλτσα, οπουδήποτε για να βεβαιωθεί για την επιλογή της και έφτανε σε σημείο να πει ψέματα πως είναι αλλεργική. Είναι two way conversation λοιπόν για να το αν πρέπει να αναγράφονται όλα τα υλικά. Για να βγει ένα μενού ισορροπημένο και να μην διαβάζουμε τόμο μέχρι να αποφασίσουμε, θεωρώ πως χρειάζεται να αναγράφονται τα βασικά υλικά και κυρίως τα αλλεργιογόνα. Αν υπάρχει κάτι που προσωπικά δεν μας αρέσει καλό είναι να ρωτήσουμε πριν προχωρήσουμε στην παραγγελία μας», εξηγεί η Ρεπούσκου.

Αν ο κόλιανδρος έχει γεύση σαπούνι για σένα, δεν φταις εσύ. Είναι δικαίωμά σου να στείλεις πίσω ένα πιάτο αν δεν αναγραφόταν στο μενού ότι θα περιείχε το βότανο.  Αλλά όπως και με κάθε αλλεργία ή έντονη αποστροφή, είναι τελικά δική σου δουλειά ως πελάτης να εκφράσεις τις ανάγκες σου πριν παραγγείλεις.  Ακριβώς όπως ένα εστιατόριο μπορεί να μην αναφέρει το σκόρδο στα λιγκουίνι με μύδια, δεν είναι ρεαλιστικό -ή δίκαιο- να περιμένεις από κάθε εστιατόριο που επισκέπτεσαι να αναφέρει τον κόλιανδρο σε ένα πιάτο όπου παίζει μόνο δευτερεύοντα ρόλο.

Παραγγέλνεις το πιάτο με συγκεκριμένο τρόπο αλλά δεν έρχεται όπως το περιμένεις

Αν ο σερβιτόρος σε ρωτήσει πώς θα ήθελες να μαγειρευτεί κάτι και αυτό φτάσει διαφορετικά, το να το στείλεις πίσω είναι δίκαιο. «Η εστίαση δεν είναι μια εύκολη δουλειά και όλοι όσοι εργάζονται σε αυτή έχουν τον απόλυτο σεβασμό μου. Δύσκολα θα επέστρεφα ένα πιάτο, θα ήταν μόνο στην περίπτωση που δεν ήταν όπως το παράγγειλα, κυρίως σε θέμα ψησίματος ή αν είχε κάτι που το έκανε ακατάλληλο για κατανάλωση – για παράδειγμα κάποιο υλικό στο οποίο είμαι αλλεργική ή αν έβρισκα κάποιο “ξένο αντικείμενο”. Στον χειρισμό η ευγένεια είναι μονόδρομος. Απευθύνεσαι με τακτ στον σερβιτόρο και ζητάς διακριτικά την αλλαγή του», λέει η Δήμητρα Μωραΐτη, Head of Business Affairs της Travelworks Public Relations.

unsplash

Αν ωστόσο, ο σερβιτόρος ή ο σεφ σού εξηγήσει ότι ένα πιάτο έχει σχεδιαστεί με μια συγκεκριμένη τεχνική ψησίματος ή σερβιρίσματος, υπάρχει ένας καλός λόγος να το ακούσεις. «Η αλήθεια είναι πως σπάνια θα επιστρέψω πιάτο και αν γίνει, θέλω να είμαι σίγουρη ότι ο λόγος είναι δικαιολογημένος. Η πιο απλή περίπτωση που έχει τύχει σε όλους είναι να μου έρθει διαφορετικό πιάτο από αυτό που παρήγγειλα. Άλλοι λόγοι έχουν να κάνουν καθαρά με αστοχίες στην προετοιμασία όπως μειωμένο ψήσιμο ειδικά σε κοτόπουλο ή κάποιο “αντικείμενο” που δεν ανήκει στο πιάτο. Το restaurant etiquette για μένα έχει να κάνει με τον τρόπο που επικοινωνείται το όποιο πρόβλημα. Δεν χρειάζονται φωνές, αγένεια ούτε επίδειξη ισχύος. Κλέβει κάτι από τη μαγεία του να τρώς έξω. Επίσης, αν ένα πιάτο γευστικά δεν μας ικανοποιεί αρκεί μια μπουκιά για να το καταλάβουμε», εξηγεί η Ρεπούσκου.

Παράγγειλες το πιάτο με έναν συγκεκριμένο τρόπο, αλλά μετά αλλάζεις γνώμη

Είναι στη διακριτική ευχέρεια της κουζίνας να διαμορφώσει την αλλαγή που ζητάς, αν δεν έχει ετοιμαστεί το πιάτο σου. Αν πάλι, έχει έρθει στο τραπέζι και στη συνέχεια αποφασίζεις πώς δεν θα ήθελες τα αυγά ποσέ αλλά σκραμπλ, μην περιμένεις ότι δεν θα το χρεωθείς.

Βρίσκεις μια τρίχα στο γεύμα σου

Είτε πρόκειται για ένα street food είτε για ένα εστιατόριο που περίμενες αρκετό καιρό για να βρεις τραπέζι, θα πρέπει να μπορείς να απολαμβάνεις το φαγητό χωρίς το DNA κάποιου άλλου. Η καλή υγιεινή είναι ευθύνη των σεφ. Το ίδιο ισχύει και για ένα ξεχασμένο κομμάτι πλαστικού ή ένα πετραδάκι στη σαλάτα. Όταν πρόκειται για απροσδόκητα μη φαγώσιμα κομμάτια που εμφανίζονται στο φαγητό σου, είναι πάντα αποδεκτό να ζητήσεις ένα νέο πιάτο.

Να θυμάσαι ότι, αν και οι τρίχες στο φαγητό μπορεί να σου προκαλέσουν αηδία, μην χαρακτηρίσεις αμέσως το εστιατόριο «αηδιαστικό» ή «βρώμικο». Οι σεφ έχουν μαλλιά, τα καπέλα ή τα διχτάκια για τα μαλλιά είναι ασταθή και μπορεί αναπόφευκτα να βρεθεί μία τρίχα στο πιάτο – όλοι άνθρωποι είμαστε.«Με διακριτικό τρόπο θα επικοινωνήσω το θέμα στο σέρβις του εστιατορίου ώστε να αντικαταστήσουν το πιάτο», επισημαίνει η Μωραΐτη και καταλήγει: «Στην περίπτωση που δεις κάτι πολύ σοβαρό και αφορά είτε την υγιεινή του χώρου είτε ζητήματα ασφάλειας. Οτιδήποτε άλλο θεωρώ ότι μπορεί να διευθετηθεί με την ομάδα του σέρβις. Όμως καλό είναι να ζητάμε τον υπεύθυνο και όταν είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με την εμπειρία – απλώς για να δώσουμε τα εύσημα στην ομάδα».

Έχεις ήδη χορτάσει όταν φτάνει το κυρίως πιάτο

Μην περιμένεις να σου αφαιρέσουν ένα πιάτο από τον λογαριασμό επειδή χόρτασες τρώγοντας ψωμί. Συμβαίνει σε όλους αλλά δεν φταίει το εστιατόριο. Μην το αναφέρεις καν στο σερβιτόρο. Αυτό που μπορείς και πρέπει να κάνεις είναι να ζητήσεις να σου συσκευάσουν τα περισσεύματα.